[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na 2.Augustyn ma na myÅ›li tych nie bardzo zÅ‚ych, którzy sÄ… ochrzczeni.Przytoczonebowiem zdanie poprzedza sÅ‚owami8:  Zatem gdy skÅ‚ada siÄ™ ofiary za wszystkichochrzczonych, czy to bÄ™dzie ofiara Mszy Å›w., czy jakiejkolwiek jaÅ‚mużny." itd.ArtykuÅ‚ 8CZY DOBRE UCZYNKI S W CZYMZ POMOCNE ZWITYM W NIEBIE?Zdaje siÄ™, że dobre uczynki sÄ… w czymÅ› pomocne Å›wiÄ™tym w niebie, bo:1.W modlitwie pokomunijnej (we mszy na uroczystość Å›w.Andrzeja) znajdujÄ…siÄ™ sÅ‚owa:  Jak sa kramenty przyczyniajÄ… siÄ™ do chwaÅ‚y Å›wiÄ™tych, tak nam niechpomogÄ… do otrzymania przebaczenia".Lecz spoÅ›ród dobrych uczynków najwiÄ™kszymjest sakra ment oÅ‚tarza.A wiÄ™c dobre uczynki przynoszÄ… coÅ› Å›wiÄ™tym w niebie.2. Sakramenty sprawiajÄ… to, co oznaczajÄ…".Lecz trzecia część Hostii, jakÄ… kapÅ‚anwpuszcza do kieli cha oznacza tych, którzy w niebie prowadzÄ… szczęśli we życie.AwiÄ™c praktyki pobożne KoÅ›cioÅ‚a pomaga jÄ… również Å›wiÄ™tym w niebie./14/3.ZwiÄ™ci nie tylko cieszÄ… siÄ™ z wÅ‚asnego dobra, ale i z dobra innych.Toteż Aukaszpisze1:  Radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, któ ry siÄ™ nawraca".A wiÄ™c dobre uczynki żyjÄ…cych zwiÄ™ kszajÄ… radość Å›wiÄ™tych w niebie.I w ten teżsposób nasze dobre uczynki przyczyniajÄ… siÄ™ do ich szczęścia.4.Damascen2 przytacza nastÄ™pujÄ…ce sÅ‚owa Chryzostoma3:  Jeżeli poganie,spalajÄ…c zwÅ‚oki zmarÅ‚ego, spalajÄ… wraz z nim wszystko, co do niego należaÅ‚o, o wiele60 bardziej wypada, żeby dziÄ™ki tobie, chrzeÅ›cijani nie, za wiernym zmarÅ‚ym poszÅ‚o to,co do niego należaÅ‚o.Nie żeby jak tamto obróciÅ‚o siÄ™ w popiół, ale żeby to przydaÅ‚omu wiÄ™kszej chwaÅ‚y; gdyby ów zmarÅ‚y byÅ‚ grzesznym, by spÅ‚aciÅ‚o dÅ‚ug za grzechy;gdyby zaÅ› byÅ‚ sprawiedliwym, by mu zwiÄ™kszyÅ‚o wynagrodze nie i zapÅ‚atÄ™".Wniosek,jak wyżej.Wbrew temu: 1.Magister4 przytacza nastÄ™pujÄ…ce sÅ‚owa Augustyna5:  KrzywdÄ… jestmodlić siÄ™ w koÅ›ciele za mÄ™czennika, którego raczej modlitwom winniÅ›my siÄ™polecać".2.Temu należy iść z pomocÄ…, kto jest w potrzebie.Lecz Å›wiÄ™ci w niebie bynajmniejnie sÄ… w potrzebie.A wiÄ™c dobre uczynki KoÅ›cioÅ‚a w niczym ich nie wspomagajÄ….Odpowiedz: Dobry uczynek ze swojej treÅ›ci wyraża jakieÅ› wspomaganie drugiego.Aono nie przysÅ‚uguje temu, kto nie cierpi na jakiÅ› brak.Bo temu tylko należy iść zpomocÄ…, kto jest w potrzebie.A ponieważ Å›wiÄ™ci w niebie nie sÄ… w żadnej potrzebie,jako że  sycÄ… siÄ™ obfitoÅ›ciÄ… domu Boga"6, dlatego nie może być mowy o jakimÅ›wspomaganiu ich dobrymi uczynkami.Na 1.Tego rodzaju powiedzeÅ„ nie należy rozumieć tak, że Å›wiÄ™tym przybywa chwaÅ‚yz tego, że my obchodzimy ich Å›wiÄ™ta, ale tak, że to my, obchodzÄ…c bardziej uroczyÅ›cieich chwaÅ‚Ä™, odnosimy z tego dla siebie korzyść.Podobnie jak z tego, że Bogapoznajemy i wysÅ‚awiamy  a w ten sposób w nas roÅ›nie Jego chwaÅ‚a  niczego nieprzybywa Bogu, a tylko nam.Na 2.Owszem,  sakramenty sprawiajÄ… to, co oznaczajÄ…", ale swojego skutku niesprawiajÄ… we wszystkim tym, co oznaczajÄ…; gdyby tak byÅ‚o, to  skoro oznaczajÄ…Chrystusa  sprawiaÅ‚yby coÅ› w Chrystusie, a to jest niedorzecznoÅ›ciÄ….Swój skuteksprawiajÄ… jedynie w tym, kto przyjmuje sakrament i to mocÄ… tego, kogo sakramentoznacza (tj.Chrystusa).Z tego wiÄ™c powiedzenia bynajmniej nie wynika, że ofiaryskÅ‚adane za zmarÅ‚ych przynoszÄ… korzyść Å›wiÄ™tym w niebie.Wynika z tego jedynie to,że wspominane w sakramencie oÅ‚tarza, no i oznaczane zasÅ‚ugi Å›wiÄ™tych wspomagajÄ…innych: tych, za których ten sakrament jest odprawiany.61 Na 3.Owszem, Å›wiÄ™ci w niebie cieszÄ… siÄ™ z wszelkiego naszego dobra.Bynajmniejjednak z tego nie» wynika, że na skutek naszych, coraz to nowych radoÅ›ci, ich radośćistotnie siÄ™ powiÄ™ksza.PowiÄ™ksza siÄ™ tylko materialnie.Istotnym bowiem powodemzwiÄ™kszania siÄ™ uczucia jest jego przedmiot.Powodem zaÅ› radoÅ›ci Å›wiÄ™tych,obejmujÄ…cej wszystko inne, jest sam tylko Bóg.A Nim nie mogÄ… radować siÄ™ bardziejlub mniej, bo w takim razie ich istotna nagroda ulegÅ‚aby zmianie: nagroda polegajÄ…cana tym, że siÄ™ radujÄ… Bogiem.StÄ…d też te coraz liczniejsze dobra, z których radujÄ… siÄ™ zpowodu Boga, nie sprawiajÄ… im silniejszej radoÅ›ci, a tylko rozszerzonej na wielerzeczy.Bynajmniej wiÄ™c z tego nie wynika, że naszymi uczynkami możemy impomagać.Na 4.Nasze dobre uczynki nie zwiÄ™kszajÄ… wynagrodzenia lub zapÅ‚aty Å›wiÄ™temu wniebie, ale temu, kto je speÅ‚nia. A można tak odpowiedzieć: Dobre uczynkizwiÄ™kszajÄ… zapÅ‚atÄ™ Å›wiÄ™temu zmarÅ‚emu w tym znaczeniu, że on zasÅ‚użyÅ‚ sobie na tozwiÄ™kszenie, ponieważ jeszcze za życia poleciÅ‚ speÅ‚niać je w swojej intencji.ArtykuÅ‚ 9CZY TYLKO MODLITWY KOZCIOAA, NAJZWITSZA OFIARA I JAAMU%7Å‚NY, ALBOSZCZEGÓLNIE ONE, POMAGAJ DUSZOM ZMARAYCH? /15/Zdaje siÄ™, że nie tylko modlitwy KoÅ›cioÅ‚a, najÅ›wiÄ™tsza ofiara i jaÅ‚mużny, albo że nieone szczególnie pomagajÄ… duszom zmarÅ‚ych, bo:1.Kara może być zastÄ…piona karÄ….Otóż post jest bardziej przykrÄ… karÄ… niżjaÅ‚mużna lub modlitwa.A wiÄ™c post bardziej mógÅ‚by pomóc zmarÅ‚ym niż wyżejwymienione praktyki.2.Do tych trzech Grzegorz1 dodaje także post.Gracjan2 przytacza takie jegozdanie:  Cztery prak tyki uwalniajÄ… dusze zmarÅ‚ych.SÄ… to: ofiary kapÅ‚a nów, modlitwyÅ›wiÄ™tych, jaÅ‚mużny przyjaciół i posty krewnych".A wiÄ™c ta liczba wymienionychprzez Ma gistra3 za Augustynem4 trzech praktyk jest niewystarczajÄ…ca.3.Chrzest jest głównym sakramentem, a to zwÅ‚aszcza ze wzglÄ™du na skutek.A62 wiÄ™c chrzest lub inne sakramenty powinny nieść zmarÅ‚ym pomoc albo takÄ… samÄ…, albonawet wiÄ™kszÄ… niż sakrament oÅ‚tarza4.ApostoÅ‚ pisze5:  Jeżeli umarli w ogóle nie zmartwychwstajÄ…, to czemuż[niektórzy] za nich chrzest przyjmujÄ…?" A wiÄ™c także i chrzest należy do praktykpomocnych dla zmarÅ‚ych.5.W różnych mszach sprawuje siÄ™ ta sama ofia ra.Jeżeli zatem do praktyk narzecz zmarÅ‚ych zalicza siÄ™ ofiara, nie zaÅ› msza, to chyba każda msza odpra wiana zazmarÅ‚ego jest mu jednakowo pomocna, czy to o Matce Bożej, czy o Duchu ZwiÄ™tym,czy jakakol wiek inna.A to jest bodajże sprzeczne z rozporzÄ…dze niem KoÅ›cioÅ‚a, któryustanowiÅ‚ osobnÄ… mszÄ™ o zmarÅ‚ych.6.Damascen powiada6, że za zmarÅ‚ych ofiaruje siÄ™  Å›wiece, lampki" itp.A wiÄ™cnie tylko ofiarÄ™ oÅ‚tarza, ale i inne ofiary należy zaliczać do praktyk stosowanych narzecz zmarÅ‚ych.Odpowiedz: Dobre uczynki żyjÄ…cych pomagajÄ… zmarÅ‚ym na podstawie Å‚Ä…czÄ…cej ichmiÅ‚oÅ›ci, a także na tej, iż żywi mogÄ… kierować swojÄ… intencjÄ™ na zmarÅ‚ych.Te wiÄ™cdobre uczynki szczególnie zdolne sÄ… pomagać zmarÅ‚ym, w których bardziej ujawniasiÄ™ wiÄ™z miÅ‚oÅ›ci lub owo kierowanie intencji na drugich.Eucharystia zaÅ› jest wszczególny sposób rzeczÄ… miÅ‚oÅ›ci [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •