[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Roboam tłumaczy się, jako „Mnóstwo narodów”.Wielość jest matką podziałów, ponieważ co przez wielu jest popełniane, pozostaje przez wieluniekarane.Św.Hieronim: W czwartej księdze Królewskiej czytamy, że z Jorama narodził się Ochozjasz.Po jegośmierci, Josaba, córka króla Jorama, siostra Ochozjasza, wzięła Joasa, syna brata swego i uchroniła goprzed zagładą, szykowaną przez Atalię.Po nim na tron wstąpił syn jego Amazjasz, po którym panowałAzariasz, nazywany także Ozjaszem.Po nim zaś z kolei Joatan, syn jego.Widzisz zatem, że zgodnie zhistorią było trzech królów pominiętych przez Ewangelistę.Joram także nie zrodził Ozjasza, aleOchozjasza i pozostałych, których wymieniliśmy.(.) Ponieważ Joram był związany z bezbożnąJezabel, dlatego też aż do trzeciego pokolenia została usunięta pamięć o nim, aby nie znalazł się wporządku świętego narodzenia.Glosa: A Ozjasz zrodził Joatama.Joatam zaś zrodził Achaza.A Achaz zrodził Ezechiasza.ToEzechiaszowi powiedziano, gdy był bez dziecka (Iz 38, 1): „Rozrządź dom twój, bo umrzesz”.Dlategozapłakał, nie aby dłużej żyć, ponieważ wiedział, iż Salomon spodobał się Bogu, nie prosząc o wiele latżycia, lecz ponieważ wątpił, czy spełni się obietnica Boga, skoro wiedział, ze pochodzi od Dawida, aod niego miał pochodzić Chrystus.Św.Jan Chryzostom: Ezechiasz zaś zrodził Manassesa.A Manasses zrodził Amona.Amon zaś zrodziłJozjasza.Jechoniasza i braci jego, w przeprowadzeniu do Babilonu, to nie tak jest przedstawione w299księdze Królewskiej, Lecz gdzie mówi się tak (2 Krl 23, 34): „A królem ustanowił Faraon NechaoEliakima, syna Jozjasza (.) i odmienił imię jego na Joakim”.Lecz Joakim usunięty został z listy królów,ponieważ to nie lud Boży ustanowił go królem, ale faraon swoją władzą.Jeśli bowiem byłosprawiedliwe, aby z racji samego pokrewieństwa z Achabem usunąć trzech królów z listy, to czyż niebyło równie sprawiedliwe usunięcie Joakima, którego uczynił królem wrogi władca? I tak Jechoniasz,który był synem Joakima, bratankiem zaś Jozjasza, został umieszczony w liście królów, jakby, jako synJozjasza.Remigiusz: Można zastanowić się, czemu Ewangelista mówi, iż narodzili się oni na wygnaniu, skorourodzili się, zanim miało ono miejsce.Mówi tak dlatego, że na to się narodzili, aby zostali uprowadzeniz królestwa za grzechy swoje i całego ludu.A ponieważ wiedział Pan, że pójdą w niewolę, dlatego mówisię o nich, jako narodzonych na wygnaniu.Św.Ambroży: O Jechoniaszu mówi prorok Jeremiasz (Jr 22, 30): „Zapisz męża tego niepłodnego (.),bo nie będzie z rodu jego męża, który by siedział na stolicy Dawidowej”.W jaki więc sposób mówi się,iż żaden z rodu Jechoniasza nie będzie panował? Jeśli bowiem Chrystus zapanował, a pochodził odJechoniasza, to prorok kłamał.(.) To, iż zapanował Chrystus, nie przeczy prorokowi.Nie zapanowałbowiem Chrystus jako ziemski król.Sam przecież powiedział (J 18, 36): „Królestwo moje nie jest ztego świata”.Św.Jan Chryzostom: Jechoniasz zrodził Salatiela.O Salatielu nie czytamy niczego ani dobrego, anizłego.Sądzimy jednak, iż był on prawy i w niewoli prosił Boga za nieszczęście, które przydarzyło sięIzraelowi.Dlatego też został nazwany prośbą do Boga.Imię jego znaczy właśnie „Prośba do Boga”.Glosa: Salatiel zaś zrodził Zorobabela.Lecz to wydaje się sprzeczne z rodowodem podanym w KsiędzeKronik.Mówi się tam, że Jechoniasz zrodził Salatiela i Fadajasza.Z Fadajasza zrodzony zostałZorobabel, a z niego Mosollam, Ananiasz i Salomita, siostra ich.Ale w księdze Kronik jest wiele błędówz winy kopistów.Stąd wiele i nierozstrzygniętych pytań powstało odnośnie do rodowodów, któreApostoł nakazuje pominąć.(.) Po wszystkich pokoleniach ojców Ewangelista wymienia na końcupokolenie Józefa, męża Maryi, z powodu której wszystkie inne zostały wymienione, mówiąc: A Jakubzrodził Józefa.Św
[ Pobierz całość w formacie PDF ]