[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZagadnieniepowÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci należy porównać z zagadnieniem wstrzemiÄ™zliwoÅ›ci, patrz wyżej, q.146.(104A) Wujek i DÄ…browski tÅ‚umaczÄ… tu continentia przez wstrzemiÄ™zliwość.(105) A.2.TÅ‚um.franc. N'a-t-elle pas plutót pour matiere tous les actes dont la'continence' concourt á cette beaute genéralé honnété universelle dont parle S.Ambrose? TÅ‚um.ang. It would seem that desires for pleasures of touch arÄ™ not thematter of continence.For Ambrose says.GeneraÅ‚ decorum by Its consistent form andthe perfection of what is virtuous is restrained in its every action.(106) Q.155, 3.W niepowÅ›ciÄ…gliwym zatem nie jest wypaczony rozum (sumienie),lecz wola, która wbrew rozumowi decyduje siÄ™ na ulegniÄ™cie pokusie, wpowÅ›ciÄ…gliwym wola kieruje siÄ™ rozumem i pokusie nie ulega.(107) Ad 1.Tu autor zaznacza różnicÄ™ miÄ™dzy umiarkowaniem a powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ciÄ…:podmiotem pierwszej sÄ… siÅ‚y zmysÅ‚owych popÄ™dów, a jej funkcja polega nazaprowadzaniu w nich Å‚adu.Podmiotem drugiej jest wola, a funkcja jej polega naumocnieniu woli do opierania siÄ™ wzburzonym popÄ™dom.(107A) Wujek: wstrzemiÄ™zliwej.(108) Q.155, 4, ad 2.GwaÅ‚towność i natężenie żądz (a wiÄ™c pokus) zależy odtemperamentu fizycznego (ex naturali complexione), do którego należy dyspozycjaorganizmu wrodzona, odziedziczona lub nabyta, zależna od pÅ‚ci i wieku, orazwszystko co podnieca zmysÅ‚y, a wiÄ™c Å›rodowisko spoÅ‚eczne i towarzyskie (quidamhabent opportunitates delectationum concupiscentiam inflammantes).Im wiÄ™cejtrudnoÅ›ci do przezwyciężenia, tym wiÄ™ksza zasÅ‚uga.Moc woli ma tu szczególne poledo wykazania siÄ™.Wiąże siÄ™ z tym wiele powikÅ‚aÅ„, do których trafnego rozwiÄ…zania205potrzebna jest praktyczna mÄ…drość czy umiejÄ™tność rozumu.JeÅ›li zwiÄ…zane z tÄ… walkÄ…cierpienia zwiąże siÄ™ z miÅ‚oÅ›ciÄ… Boga, zyskuje siÄ™ Jego pomoc, a sama walka jestpeÅ‚na zasÅ‚ug.NapiÄ™cie tej miÅ‚oÅ›ci wpÅ‚ywa na zmniejszenie żądz.MiÅ‚ość Boga i niewzruszoność sumienia sÄ… duchowymi przyczynami zmniejszeniażądz.Chodzi tu o postawÄ™ ducha w okolicznoÅ›ciach wymienionych poprzednio, z tymjednak, że te okolicznoÅ›ci sÄ… od nas niezależne, my za nie-winy nie ponosimy,Natomiast za przyczyny duchowe jesteÅ›my odpowiedzialni, bo one od nas zależą.GwaÅ‚towność popÄ™du zmniejsza siÄ™ w miarÄ™ rozwoju cnoty umiarkowa-nia, która maswÄ… siedzibÄ™ w popÄ™dach celem poddawania Ich rozumowi.Motywem fu może byćpoczucie godnoÅ›ci ludzkiej, wzglÄ…d czesnoÅ›ci, albo też cnota umiarkowania wlanarazem z Å‚askÄ… uÅ›wiÄ™cajÄ…cÄ…, a zwiÄ™kszajÄ…ca siÄ™ razem ze wzrostem miÅ‚oÅ›ci do Boga.Aponieważ i poczucie godnoÅ›ci osobistej i Å‚askÄ™ możemy zdobyć my, my też jesteÅ›myprzyczynÄ… ich braku i pochodzÄ…cej z tego braku gwaÅ‚townoÅ›ci żądz.Dlatego tutaj ImgwaÅ‚towność jest wiÄ™ksza, tym nasza zasÅ‚uga w zwalczaniu ich jest mniejsza.(109) Q.156, 1.WzglÄ™dy cielesne, psychofizyczne, 54 tylko sposobnoÅ›ciÄ…niepowÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci, która z różnych wzglÄ™dów zachodzi jednak nie w ciele, lecz wduszy, tj.w rozumie i w woli: jest tu mocno zaznaczony postulat wyrobienia rozumu iwoli.(110) Ad 2.Å›w.Tomasz bardzo mocno stoi na stanowisku wolnoÅ›ci woli orazkoniecznoÅ›ci jej wyrabiania t stosowania.(111) Niektóre nowoczesne teorie etyczne i psychologiczne stojÄ… na odmiennymstanowisku, gÅ‚oszÄ…c wÅ‚aÅ›ciwość zaspokajania żądzy, a to celem unikniÄ™ciakompleksów.Teorie te, oczywiÅ›cie, nie uwzglÄ™dniajÄ… pomocy Å‚aski Boskiej, którejpomoc w opieraniu siÄ™ popÄ™dom widzi Å›w.Tomasz (ad 2).(112) Q.157, 1.Aaskawość (Woroniecki: wyrozumiaÅ‚ość) clementia; Å‚agodność mansuetudo, w PiÅ›mie Å›w.częściej: cichość.(113) Q.157, 2, ad 2. Clementia hoc primum praestat, ut quos dimittit, nihil aliusillos patl debuisse pronuntiat; venia vero debitae poenae remissio est'.Franc.: Laclemence a pour premier object de declarer que la peÅ‚ne merite ne doit depassercertaines limites, tandi Que le pardon, c'est le remission de la peÅ‚ne merité: ang.: Clemency grants this, In the first place, that those whom she sets free are declaredImmune from all further punishment; and remission of punishment due amounts to apardon.(114) O epicheia patrz a.nast, ad 1; wiÄ™cej w q.120.(115) O bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwach i owocach patrz tom o mÄ™stwie , str.195-197.(116) Srogie", tak tÅ‚um.Å‚ac. saevitia , choć być może bardziej by odpowiadaÅ‚o dzikie , patrz niżej q.159, 2.(117) Q.158.Gniew-ira; gniewliwość iracundia, w znaczeniu albo usposobienia,albo dawania upustu gniewowi, gniewania siÄ™.Gniewliwość w pierwszym znaczeniujest wadliwa; w drugim może być cnotliwa zależnie od celu i sposobu posÅ‚użenia siÄ™gniewem.Autor nie jest zwolennikiem charakteru okreÅ›lanego przez ciepÅ‚e kluski".CaÅ‚e to zagadnienie jest ważne dla moralnoÅ›ci ludzkich uczuć.WiÄ™cej o moralnoÅ›cigniewu można znalezć w De maÅ‚o , q.12, 1.(118) Q.158, 1, ad 3.Odwet vindicta, choć niekiedy vindicta oznacza pomstÄ™, aniekiedy zemstÄ™, która wydaje siÄ™ być odwetem, pomstÄ… dla zaspokojenia namiÄ™tnoÅ›ci.206(119) Q.158, 2, arg.4. Instynkt walki , tak tutaj tÅ‚umaczÄ™ Irasci.sit actus naturalispotentiae quae est arascibilis , vis irascibilis czasem tÅ‚umaczÄ™ przez siÅ‚agniewliwa , częściej przez siÅ‚a dążeÅ„ mocnych ; patrz o tym tabelkÄ™ w tomie OmÄ™stwie , str.175(120) Ad 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]