[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.80Choć, w przeciwieństwie do Barańczaka, Marvell zdaje się mieć niezachwianą wiaręw wieczność po śmierci, to jednak nie jawi mu się ona jako miejsce przyjemne, przedkładanad nią raczej ziemskie rozkosze.U Barańczaka o przywiązaniu wagi do doczesnych rzeczyi relacji osobowych decyduje raczej niepewność tego, co po śmierci.Figura memento mori, ciągłe pamiętanie o śmierci, zdaje się pobrzmiewać w całejpoezji Barańczaka.Obraz krótkośia ludzkiego pomieszczonego między narodzinamia śmiercią odnajdujemy także w wierszu Debiutant w procederze81.Joanna Dembińska-Pawelec pisze, interpretując utwór:Moment narodzin, a więc debiutu życiowego wyznaczony jest pierwszym oddechem: nabrać w płuca [& ]powietrza.W tekście utworu można określić wyrazne pole semantyczne narodzin: butelkę ; mleczneściany porodówki ; biorących cię za kostki nóg ; pierwszym klapsem.Jednak życie się kończy i chwilaśmierci okazuje się niespodziewanie nowym debiutem w sytuacji utraty oddechu: nagle zwężony w ostrzewdechu, który zranił / tak, że go wyksztusiłeś z krzykiem, z jakimś >>Ratuj!Morze miarowo /97J.Kandziora: Figury intymności.O wierszach osobistych Stanisława Baraoczaka.W: Poznaoskie StudiaPolonistyczne: Figury normalności.Seria Literacka IX (XXIX), Poznao 2002, s.91.98Szczegółowo opisuje rolę rytmu w poezji Baraoczaka J.Dembioska -Pawelec w książce Poezja jest sztukąrytmu O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz Rymkiewicz Baraoczak).Katowice 2010, s.391 435.56szumi, bo niemiarowo nie umi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]