[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PoczuÅ‚em, że poÅ›ród tych scen chaosu, konfliktów i rozpaczy poprzedzajÄ…cych samorealizacjÄ™ i spokój w skali Å›wiatowej, zostaÅ‚a ustanowiona boska spoÅ‚eczność.W jednym czasie zachodziÅ‚y dwa procesy: odnowa Å›wiata i zniszczenie Å›wiadomoÅ›ci ciaÅ‚a.Gdyby samorealizacja byÅ‚a zjawiskiem cyklicznym, mogÅ‚oby to oznaczać, że przepowiednia pochodzi z „pamiÄ™ci” albo sanskar duszy.Å»yjÄ…c po raz kolejny w cyklu, Nostradamus mógÅ‚ „zapamiÄ™tać” przyszÅ‚ość.JeÅ›li realizacja jest zjawiskiem cyklicznym, być może znajdziemy Å›wiadectwa kulturowe potwierdzajÄ…ce cykliczność czasu.Być możemy znajdziemy dowody, że istniaÅ‚y już cywilizacje zaawansowane technologicznie.Ponadto, jeÅ›li żyjemy w wieku samorealizacji, powinnyÅ›my znaleźć dowody na to, że ludzkość jest zdolna zgÅ‚adzić samÄ… siebie.W książce Wisdom of the Elders (MÄ…drość przodków, Stoddart, Toronto 1992), uznany naukowiec, pisarz i orÄ™downik ochrony Å›rodowiska David Suzuki zestawia naukÄ™ Zachodu z diametralnie przeciwnymi tradycjami „starych mÄ…droÅ›ci” rdzennych mieszkaÅ„ców różnych zakÄ…tków Å›wiata.Książka napisana wspólnie z Peterem Knudtsonem bada subtelne relacje pomiÄ™dzy istotÄ… ludzkÄ…, naturÄ… i Å›rodowiskiem.Autorzy uwzglÄ™dnili rdzenne kultury, które przetrwaÅ‚y w krajach rozwiniÄ™tych (Indianie AmerykaÅ„scy, Aborygeni Australijscy) i spoÅ‚ecznoÅ›ci krajów trzeciego Å›wiata.PiszÄ…, że w zachodnim spojrzeniu na Å›wiat koncepcja czasu linearnego, podobnego do strzaÅ‚ki, podkreÅ›la „nasze najukochaÅ„sze pojÄ™cie postÄ™pu - naszÄ… zbiorowÄ… wiarÄ™ w nieubÅ‚agane, narastajÄ…ce doskonalenie ludzkiego spoÅ‚eczeÅ„stwa, technologii i myÅ›li.Czas linearny … starannie porzÄ…dkuje zamÄ™t przeszÅ‚ych ludzkich doÅ›wiadczeÅ„, nadajÄ…c mu porzÄ…dek chronologiczny sekwencyjnych wydarzeÅ„ i każdemu przypisujÄ…c wartość.W przeciwnym razie mielibyÅ›my do czynienia z pozbawionym znaczenia bezÅ‚adem.”Inaczej jest w przypadku rdzennych spoÅ‚ecznoÅ›ci, które tradycyjnie przyjęły manifestacje cyklicznej natury czasu we wszechÅ›wiecie i „uÅ›wiÄ™ciÅ‚y go rytuaÅ‚em i lÄ™kiem”.Suzuki i Knudtson mówiÄ…, że patrzÄ…c na wszechÅ›wiat oczami Zachodu, można uznać siÄ™ za szczęśliwca dostrzegajÄ…c choćby najbardziej przelotne wrażenie duchowego rytmu i cyklów natury.W oczach przedstawicieli rdzennych spoÅ‚ecznoÅ›ci natura cykliczna czasu zanurza siÄ™ w wymiarze ponadczasowym i odpowiada za aspekt duchowy i materialny.Te spoÅ‚ecznoÅ›ci w każdym zakÄ…tku Å›wiata okazujÄ… szacunek ziemi, roÅ›linom i zwierzÄ™tom.WiedzÄ…, że najdrobniejsze zakłócenie cyklicznoÅ›ci natury sprowadza zniszczenia.Taka koncepcja Å›wiata nasuwa myÅ›l, że: „…wzory znane z przeszÅ‚oÅ›ci - cykle wzrostu i upadku, narodzin i Å›mierci, ekologicznej dewastacji i odnowy mogÄ… i być może bÄ™dÄ… ponownie wyÅ‚aniać siÄ™.”Jako przykÅ‚ad ilustrujÄ…cy koncepcjÄ™ cyklicznoÅ›ci opisujÄ… ludzi Navajo z poÅ‚udniowo-zachodniej części Stanów Zjednoczonych.Ich tradycyjne opowieÅ›ci pokazujÄ… czas cykliczny w idei rozszerzania i kurczenia siÄ™ wszechÅ›wiata.Ludzie Navajo uważajÄ…, że Å›wiat najpierw rozciÄ…ga siÄ™ od Å›rodka, a nastÄ™pnie powraca do punktu wyjÅ›cia.W ciÄ…gu caÅ‚ego cyklu porusza siÄ™ pulsujÄ…c idealnie symetrycznie.Cykliczność czasu pokazujÄ… też opowieÅ›ci o stworzeniu Å›wiÄ™tych przodków Navajo.Zgodnie z nimi pierwsi ludzie wyÅ‚onili siÄ™ ze Å›wiÄ™tych otworów siÄ™gajÄ…cych jÄ…dra ziemi żywicielki.Potem rozpierzchli siÄ™ we wszystkich kierunkach.W wielkim mitycznym cyklu, dusze zmarÅ‚ych Navajo ciÄ…gle powracajÄ… i doÅ‚Ä…czajÄ… do nowo-urodzonych dusz, aby zapewnić trwanie naturalnego porzÄ…dku Å›wiata.Wielu Navaho uważa, że ludzie żyjÄ… dziÅ› w sposób przypadkowy i niepewny.MówiÄ…, że postawa biaÅ‚ego czÅ‚owieka zniszczyÅ‚a Å›wiÄ™ty i naturalny rytm natury i że nadchodzi bardzo ważny czas.W ciÄ…gu kilku pokoleÅ„ ludzkich ziemia i jej mieszkaÅ„cy doÅ›wiadczÄ… kolejnego okresu kataklizmów i upadku.Podobnie myÅ›li wiele spoÅ‚ecznoÅ›ci rdzennych rozrzuconych po caÅ‚ym Å›wiecie.Różnice pomiÄ™dzy wierzeniami a przepowiedniami, o których mówiliÅ›my wczeÅ›niej, polega na tym, że wierzenia opierajÄ… siÄ™ na raczej mitologii, a nie na zjawiskach psychicznych.Jak za chwilÄ™ zobaczymy, mitologia opiera siÄ™ na faktach, przekazywanych w postaci opowieÅ›ci z pokolenia na pokolenia.To zagadnienie bada Graham Hancock w fascynujÄ…cej książce Fingerprints of the Gods (Odcisk palca Boga, Crown, New York, 1995).Autor gromadzi dowody na to, że w przeszÅ‚oÅ›ci istniaÅ‚y cywilizacje pod wzglÄ™dem naukowych i technologicznym bardziej zaawansowane niż my dzisiaj [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •