[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tylko w ten sposób Unia Europejska możerealnie przyczynić siÄ™ do zagwarantowania miÄ™dzynarodowego po­koju w ramach N arodów Zjednoczonych.N a zakoÅ„czenie chciaÅ‚bym przytoczyć cytat z przemówienia byÅ‚egoprezydenta Republiki Federalnej Niemiec, Johannesa Rau, którewygÅ‚osiÅ‚ 13 maja 2002 roku w Berlinie:  Globalizacja stanie siÄ™ suk­cesem wtedy, kiedy dynamiczny rozwój siÅ‚ rynkowych zostanie skie­rowany za pomocÄ… narzÄ™dzi politycznych na wÅ‚aÅ›ciwe tory.Ludziena caÅ‚ym Å›wiecie powinni czuć, że to oni sÄ… w centrum uwagi.MuszÄ…dojść do wniosku, że polityka i gospodarka sÅ‚użą ludziom.[TÄ™ praw ­dÄ™] należy odkryć na now o 12.12 Johannes Rau, Chance, nicht Schicksal - die Globalisierung politisch gestalten.,,Berliner Rede ,  Przemówienie berliÅ„skie z 13 maja 2002 roku, s.21 (opubliko­wane przez Presse- und Informationsamt der Bundesregierung w 2002). Jan GrosfeldChrzeÅ›cijaÅ„stwo wobec stosunkówmiÄ™dzyludzkich i miÄ™dzynarodowych^ Z acznÄ™ tak, jak uczyniÅ‚by to zapewne jeden z biskupów.W Ewan­gelii zmartwychwstaÅ‚y Jezus wypowiada do uczniów nastÄ™pujÄ…ce sÅ‚o­wa:  Pokój wam !.Postawmy pytanie - o jaki pokój tu chodzi?Jakiego pokoju udziela Jezus? Co miaÅ‚ na myÅ›li w pierwszym zda­niu, jakie usÅ‚yszeli od Niego pózniejsi apostoÅ‚owie, którzy po JegoÅ›mierci byli zrozpaczeni, smutni i rozczarowani, a pojawienie siÄ™ZmartwychwstaÅ‚ego ich przestraszyÅ‚o? Nie przypadkiem każe imdotykać swych ran, gdyż nie chodzi tylko o to, by przekonali siÄ™, żenie jest żywy jedynie duchem, lecz również ciaÅ‚em, ale także o coÅ›wiÄ™cej.Poruszamy tu bowiem treÅ›ci zwiÄ…zane z odpowiedziÄ… na pyta­nie: Jaka jest rola chrzeÅ›cijan i zadanie KoÅ›cioÅ‚a w Å›wiecie? MówiÄ…cnajkrócej, ich zadaniem jest wÅ‚aÅ›nie uobecnianie pokoju, którego Je­zus udziela zlÄ™knionym biedaczkom-apostoÅ‚om.PrzychodzÄ… tu na myÅ›lsÅ‚owa, które wypowiada On w innym miejscu:  Nie przyszedÅ‚em, abyÅ›wiat potÄ™pić, lecz zbawić.SÄ… to sÅ‚owa niezwykle istotne, o którychmożna Å‚atwo zapomnieć, zwÅ‚aszcza wtedy, gdy dokonuje siÄ™ procesupolityczniania religii, o czym wspominaÅ‚ profesor Tibi.Zapom ina­jÄ…c o tym Jezusowym okreÅ›leniu Jego wÅ‚asnej misji, odchodzimy odcentrum chrzeÅ›cijaÅ„stwa, od samej istoty Dobrej Nowiny.Otóż Jezus Chrystus realizuje tak zdefiniowanÄ… misjÄ™ nie drogÄ… pra­wa, lecz kenozy.W dyskursie spoÅ‚ecznym i religijnym bardzo maÅ‚omówi siÄ™ o roli kenozy, czyli samowyniszczenia, o samoogranicza-niu, o oddawaniu s we go j a, także wÅ‚asnego umysÅ‚u, czyli o re­zygnowaniu z niektórych wÅ‚asnych pomysłów i opinii, do którychjesteÅ›my mocno przywiÄ…zani.Postawa ta jest odwrotnoÅ›ciÄ… postawyjakże wielu ludzi, zapewne wiÄ™kszoÅ›ci tzw.osób religijnych, które sÄ…przekonane, że za pomocÄ… wÅ‚asnego umysÅ‚u można caÅ‚kowicie zro­zumieć Boga i Jego obecność w historii.Ci, którzy traktujÄ… siebiejako posiadaczy peÅ‚nej prawdy, na koÅ„cu doÅ›wiadczajÄ… przemocy 206 Jan GrosfeldwÅ‚asnej i cudzej, a nie pokoju.Pokusa ta nieodmiennie staje przedczÅ‚owiekiem.%7Å‚ydów chroniÅ‚o przed niÄ… Prawo, Tora, aby nie pró­bowali zawÅ‚adnąć Bogiem, choćby przez próby zrozumienia Go dokoÅ„ca.Prorocy Izraela gÅ‚oszÄ… obietnicÄ™, że to sam Bóg spowoduje przemia­nÄ™ czÅ‚owieczego  ja , dajÄ…c serce z ciaÅ‚a zamiast z kamienia.Pismaoraz tradycje żydowskie i chrzeÅ›cijaÅ„skie mówiÄ…, że peÅ‚ni pokoju(czyli shalom) nie doÅ›wiadczajÄ… ludzie o nienawróconym wnÄ™trzu,których serce pozostaje bez zmiany.Jednym sÅ‚owem, chodzi o ta­kich ludzi - Å‚atwo możemy próbować ich sobie wyobrazić, ale o ileżtrudniej zobaczyć w nas samych - którzy czczÄ… Boga tylko wargami.UżywajÄ…c jÄ™zyka religijnego, można powiedzieć, iż wyznajÄ… w arto­Å›ci, które nie znajdujÄ… pokrycia w ich wÅ‚asnym życiu, w ich posta­wach.W judaizmie i chrzeÅ›cijaÅ„stwie pokój przychodzi wiÄ™c zawszez góry, inicjatywa wszelkiego dobra na ziemi pochodzi od Boga.ZaÅ›w religijnoÅ›ci pogaÅ„skiej kierunek jest odwrotny - inicjatywÄ™ wyka­zuje czÅ‚owiek, który próbuje oddziaÅ‚ywać na Boga, usiÅ‚uje przeku­pić Go ofiarami, by speÅ‚niaÅ‚ ludzkie pragnienia i plany.W tradycjijudeochrzeÅ›cijaÅ„skiej czÅ‚owiek nie może osiÄ…gnąć pokoju wÅ‚asnymwysiÅ‚kiem.PoważnÄ… przeszkodÄ… w uzdrawianiu relacji miÄ™dzyludzkich, a w ja­kiejÅ› mierze także stosunków miÄ™dzynarodowych, jest postawa mo-ralistyczna, zgodnie z którÄ… czÅ‚owiek jest w stanie postÄ™pować do­brze w oparciu o wÅ‚asne możliwoÅ›ci.JeÅ›li ktoÅ› tak nie czyni, jestskazany na osÄ…d, na niebyt lub dotyka go cudza przemoc.MyÅ›lÄ™, żeten problem widoczny jest w kwestii irackiej.Dlatego w sprawieinterwencji w Iraku Jan PaweÅ‚ II mówiÅ‚ rzeczy, z którymi trudnobyÅ‚o nam siÄ™ zgodzić.WedÅ‚ug mentalnoÅ›ci niechrzeÅ›cijaÅ„skiej - ce­chujÄ…cej na przykÅ‚ad niektórych amerykaÅ„skich neokonserwatystów,a także rozpowszechnionej w Polsce i nie tylko - skoro czÅ‚owiekmoże dobrze czynić, a nie czyni, to sam jest sobie winien.W mental­noÅ›ci judeochrzeÅ›cijaÅ„skiej obecność Boga, czyli zbawienie (pokój)jest udzielane za darmo, bez żadnych ludzkich zasÅ‚ug, w przeciwieÅ„­stwie do ziemskich orderów i nagród.Dlatego czytamy w ksiÄ™dzeIzajasza:  O jak sÄ… peÅ‚ne wdziÄ™ku na górach nogi zwiastuna rados­nej nowiny, który ogÅ‚asza pokój, zwiastuje szczęście, który obwiesz­cza zbawienie (Iz 52, 7) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •