[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.UntitledTECHNIKA BADANIA RYNKU - MYSTERY SHOPPINGBadanie Mystery Shopping znane jest w Polsce także pod nazwÄ… Tajemniczy Klient.PRZEBIEG BADANIA:Przedstawiciel agencji badawczej tzw.tajemniczy klient zjawia siÄ™ incognito w punkcie, w którym Å›wiadczone sÄ… okreÅ›lone usÅ‚ugi.Jego zadaniem jest udawanie prawdziwego klienta.Obserwuje, sÅ‚ucha - bada, czy sprzedawcy sÄ… przyjaźni, jakich słów używajÄ…, jak siÄ™ prezentujÄ… oraz jak prezentujÄ… dany produkt, lub na jakim poziomie Å›wiadczÄ… danÄ… usÅ‚ugÄ™.Badacz ma za zadanie sprawdzić i ocenić, czy Å‚atwo jest trafić do punktu, czy logo jest widoczne oraz jak prezentuje siÄ™ najbliższe otoczenie punktu.„Tajemniczy klient” może być również prowokatorem tj.może zaprojektować potencjalnie konfliktowÄ… sytuacjÄ™ i sprawdzić np.cierpliwość osoby obsÅ‚ugujÄ…cej.Prowokacje tego typu wymagajÄ… od badacza polotu i wyobraźni.CELE BADAWCZENajczęściej formuÅ‚owanym celem w/w badaÅ„ , jest kontrola jakoÅ›ci usÅ‚ug - zamawiajÄ…cy badania może zlecić agencji sprawdzenie, czy okreÅ›lona usÅ‚uga Å›wiadczona jest zgodnie, z ustalonymi przez niego standardami oraz czy personel wykonuje wszystkie czynnoÅ›ci zgodnie z przyjÄ™tymi zÅ‚ożeniami.Innym celem może być chęć porównania jakoÅ›ci wÅ‚asnych usÅ‚ug z konkurencjÄ….Z badania tego typu może także skorzystać firma - przedsiÄ™biorstwo, które nie wyksztaÅ‚ciÅ‚o jeszcze swoich standardów, a badanie Mistery Shopping może stanowić pomoc w ich wytworzeniu.Badanie to uwydatnia mocne i sÅ‚abe strony działów obsÅ‚ugi klientówJest też ono przydatne jako jeden z elementów systemu motywacyjnego pracowników firmy - może mieć wpÅ‚yw na podniesienie standardów, jakoÅ›ci Å›wiadczonych usÅ‚ug - np.gdy sprzedawcy sÄ… Å›wiadomi tego, że każdy odwiedzajÄ…cy ich klient może okazać siÄ™ badaczem - starajÄ… siÄ™ pracować jak najlepiej.ZlecajÄ…cym badanie może być także firma, produkujÄ…ca dany produkt, chcÄ…ca sprawdzić, czy jest on dobrze wyeksponowany.ZASTOSOWANIE BADAŃ TYPU MISTERY SHOPPINGJest ono bardzo różnorodne, np.w :lhandlu,llgastronomii,llturystyce,llhotelarstwie,l- motoryzacji- szeroko pojÄ™tym sektorze usÅ‚ug - bankowość, telekomunikacja lub transport.Jest to technika chÄ™tnie wykorzystywana przez korporacje dziaÅ‚ajÄ…ce w sieciach.Badanie to realizowane jest nie tylko na zamówienie działów marketingu, ale także sprzedaży oraz zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi.W USA i Europie zachodniej korzystajÄ… z niego również szpitale, szkoÅ‚y, urzÄ™dy, instytucje Å›wiadczÄ…ce usÅ‚ugi komunalne.IstniejÄ… tam również firmy utrzymujÄ…ce caÅ‚e sieci ankieterów o zróżnicowanych, specjalnie dobranych, cechach spoÅ‚eczno-demograficznych oraz różnych stylach życia.PRZEBIEG BADANIAIstnieje 5 głównych etapów:1/ ustalenie celów badania2/ zdefiniowanie standardów usÅ‚ugi3/ dobór punktów realizacji4/ przygotowanie i realizacja badaÅ„ w trenie5/ prezentacja wynikówAd 1/ Cele muszÄ… być znane również agencji badawczejAd 2/ Szczegółowe ustalenie tego, co bÄ™dzie podlegać ocenie np.: kontakt klienta z personelem, z otoczeniem, z urzÄ…dzeniami technicznymi i przedmiotami - ocenie może podlegać także: zachowanie, kompetencja, wiedza o produkcie, zdolnoÅ›ci sprzedaży, wyglÄ…d oraz organizacja najbliższego otoczeniaAd 3/ Dobór produktów zależy od jego celów - czasami istnieje konieczność zbadania wszystkich punktów sprzedaży, a czasami naukowo poprawnym i wystarczajÄ…cym jest przebadanie próby.Ad 4/ PlanujÄ…c badanie należy mieć na uwadze fakt, iż ma ono dostarczyć jak najwiÄ™cej obiektywnych informacji, a zadaniem ankietera jest rejestrowanie faktów, a nie zapisywanie odczuć i wrażeÅ„ - temu sÅ‚użą badania satysfakcji klienta.Obiektywizm zapewnia standaryzacja przebiegu wizyty poprzez odpowiednio zbudowane narzÄ™dzie badawcze - kwestionariusz.Ilość wizyt w danym punkcie jest zdeterminowana charakterem celu badaÅ„ np.gdy badanie jest przeprowadzane doraźnie, w celu zdiagnozowania aktualnej sytuacji, czy rozwiÄ…zania konkretnego problemu - powinny odbyć siÄ™ co najmniej 2 wizyty, by potwierdzić prawdziwość wyników.NARZĘDZIE BADAWCZEKwestionariusz musi być szczegółowy i precyzyjny, pytania powinny być tak sformuÅ‚owane , by odpowiedzi skategoryzowane byÅ‚y przeczÄ…co lub twierdzÄ…co - unika siÄ™ pytaÅ„ otwartych.Kwestionariusz wypeÅ‚nia ankieter zaraz po zakoÅ„czonej wizycie, gdyż w trakcie badania opiera siÄ™ tylko na swojej pamiÄ™ci.DOBÓR I SZKOLENIE REALIZATORÓW BADANIA„Tajemniczy klient” powinien do zÅ‚udzenia przypominać klienta danej firmy, stÄ…d bardzo istotnym jest odpowiedni dobór badacza do kontekstu sytuacyjnego.Ważne sÄ… tu cechy spoÅ‚eczno-demograficzne( wiek, pÅ‚eć, wyksztaÅ‚cenie, dochody etc.).Realizatorzy badania sÄ… bardzo dokÅ‚adnie przeszkalani.Analizuje siÄ™ z nimi przebieg badania, a niekiedy, w trudniejszych sytuacjach, odbywajÄ… siÄ™ symulacje wizyt.W niektórych sytuacjach konieczne jest przeszkolenie badacza w zakresie wiedzy o produkcie.MYSTERY SHOPPING A ETYKAPonieważ charakter badaÅ„ niesie ze sobÄ… wiele kontrowersji, ważnym jest stosowanie siÄ™ do wszelkich zasad etyki zawodowej m.in.do kodeksu ESOMAR - u.MateriaÅ‚ ten zostaÅ‚ zaczerpniÄ™ty z czasopisma pt.: Marketing w praktyce III/IV 2000r [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •