[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Refundację można również wykorzystać przy zbieraniu informacji do badańmarketingowych.Do czeku dołącza się wówczas odpowiedni kwestionariusz,którego wypełnienie może, ale nie musi być warunkiem uczestnictwa w promocji.Jednocześnie refundacji zarzuca się, że u jej podstawy leży oszustwo wobec90-95% nabywców, którzy nie dostają premii za pamięć.Zarzut ten należy jednakodeprzeć poprzez wskazanie, iż każdy nabywca otrzymuje możliwość zwrotupieniędzy po spełnieniu określonych z góry warunków.Ich spełnienie gwarantujemu zwrot pieniędzy.Zasada refundacji jest wiec w swej istocie uczciwsza od zasadwszelkich gier losowych czy konkursów.W tej grze zawsze zyskuje konsumentotrzymujący doskonały produkt, stracić zaś może producent / sprzedawca oferującymu go za darmo.Rzeczywistą wadą refundacji może być konieczność przerzucenia nakonsumenta jej kosztów.Szczególnie w przypadku refundacji 100% może tooznaczać konieczność podniesienia ceny produktu nawet o 15-20%.Inną wadą jest dość skomplikowana forma organizacji całego przedsięwzięcia.Zarówno producent / sprzedawca jak i jego klienci mogą mieć problemy wzrozumieniu istoty promocji, obowiązków i praw każdego podmiotu w niązaangażowanego.Dodatkowym obciążeniem przy organizowaniu takiej formypromocji uzupełniającej jest konieczność znalezienia gwaranta, który byzabezpieczył stronę finansową operacji.Wadą, istotną z punktu widzenia nabywcy produktu, jest niewątpliwieznaczna odległość w czasie obiecanej wypłaty.Tabela 1.Zalety i wady refundacjiZalety refundacji Wady refundacjiszybki wzrost sprzedaży prawdopodobna nieufność ze stronyklientówodejście od obniżek cenkonieczność przerzucenie kosztówtrudna do skopiowania promocji na nabywcówwysoka elastycznośćznaczna odległość wypłaty w czasiedla nabywcówmożliwość przeprowadzenia przykonieczność wyszukania gwarantaokazji badań marketingowychskomplikowana forma organizacjiyródło: opracowanie własnePrzykłady organizowania refundacjiRefundację organizuje się praktycznie na całym świecie - W StanachZjednoczonych, Australii, Hong Kongu i w większości krajów Europy.W Polsce jakdo tej pory ta forma promocji nie jest wykorzystywana.Firmy, które do tej pory oferowały swoje produkty wspierając je refundacją tom.in:" Hewlett Packard (refundacja dotyczyła kolorowych drukarek tej firmy;sprzedaż wzrosła o ok.140%)" Canon (refundacja dotyczyła wybranych modeli aparatów fotograficznych;sprzedaż wzrosła o 613%)" Toyota (model RAV4, zwrot wynosił równowartość 25.000 PLN za nowysamochód, a oferowany był przez jednego z dealerów Toyoty wManchesterze)" Subaru" Apple Computer (promocja organizowana w Belgii i Holandii)" Honda (promocja dotyczyła jednego z modeli motocykli a organizowanabyła w 5 europejskich krajach)" Mitsubishi i Tesco (wspólna promocja na telewizory Mitsubishi Dolby ProLogic)" Dunlop Slazenger (sprzęt golfowy)" Eurosat (anteny satelitarne)Wydaje się, że zorganizowanie refundacji w Polsce jest tylko kwestią czasu ito nawet nie tak długiego.Powodzenie jakim cieszy się ta promocja na Zachodzie zpewnością doprowadzi ją i do naszego kraju.Należałoby się jednak zastanowić jakiedodatkowe problemy może napotkać ewentualna firma chcąca zorganizowaćrefundację w Polsce?W niektórych krajach na przeszkodzie w organizowaniu promocji tego typustoi prawo.U nas prawdopodobnie problemów tego typu nie ma.Jest natomiast innyproblem - rewaloryzacji sum otrzymywanych w ramach refundacji.Nabywcaproduktu może bowiem stracić znacznie na inflacji, a trudno jest jednoznacznieprzewidzieć jak będzie się ona kształtować na przestrzeni kilku najbliższych lat.Jedynym rozwiązaniem - jeśli producent / sprzedawca nie chcą się narazić naobojętność ze strony klientów upatrujących w inflacji klucza do oferowanychpieniędzy - wydaje się być ustalanie wartości czeku w USD lub DEM co znaczniejednak komplikuje działanie refundacji.Należy więc oczekiwać pierwszej firmy, która wprowadzi tę formę promocjina nasz rynek.Przypuszczalnie zaraz po niej pojawią się następne oferty10refundacyjne.11
[ Pobierz całość w formacie PDF ]