[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Świadomy i dojrzały wybór dokonany przez pracownika powinien natomiast dotyczyć uzgodnienia celów własnych z celami firmy.W konsekwencji cele zawodowe mogą się stać celami osobistymi.Zresztą w pracy zazwyczaj osiąga się różnorodne cele osobiste i niekoniecznie zawsze są to cele zawodowe.Poszczególne szkolenia powinny dawać możliwość decydowania w kwestii podejmowania i rozwijania określonych zachowań.Szkolenie tym różni się od działań motywujących, że osoby szkolone powinny wiedzieć, jakie zachowania i dlaczego mogą wybrać oraz jakie są konsekwencje określonego wyboru - osobiste i organizacyjne.Powinny one również zostać wyposażone w narzędzia niezbędne do realizacji podjętych decyzji.Natomiast wynikiem zabiegów motywacyjnych jest zwiększenie gotowości do działań zgodnych z celami firmy.Podstawowym problemem, z jakim spotykają się osoby szkolące, jest konieczność nieustannego równoważenia celów i potrzeb (indywidualnych i grupowych) osób szkolonych oraz celów firmy zlecającej szkolenie.Punktem wyjścia jest próba pogodzenia tych dwóch perspektyw z korzyścią dla obu stron.Niezbędne jest w tym wypadku wywiązanie się zarówno z zawartego z firmą kontraktu, jak i ze zrodzonej w toku szkolenia umowy społecznej.Przyjęcie modelu kompetencyjnego pozwala na uwzględnianie i uzgadnianie obu tych perspektyw.Mentoring ·jako metoda szkolenia i rozwoju pracownikówJedną z najnowocześniejszych i najczęściej stosowanych na zachodzie metod rozwoju potencjału pracowniczego jest mentoring.Mentoring rozumiany jest jako proces sprawowania opieki nad pracownikiem w różnych stadiach jego zawodowego rozwoju i kariery w przedsiębiorstwie, można też go określić jako nowoczesną metodę doskonalenia umiejętności menedżerskich pracowników poprzez wykorzystywanie doświadczenia i szerokiego rozeznania pracowników o wyższych kompetencjach i pozycji w hierarchii organizacyjnej.Podstawowym celem stosowania mentoringu jest przyspieszenie procesu adaptacji i rozwoju w firmie poprzez udzielenie im pomocy w zrozumieniu kultury organizacji, panujących reguł, sposobów podejmowania decyzji i typowych metod rozwiązywania problemów.Osiąganie tych celów odbywa się przez indywidualny trening realizowany podczas tak zwanych spotkań mentoringowych.Ich celem jest pomoc w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w trakcie realizacji przez podopiecznego zadań związanych z aktualnie pełnionymi przez niego funkcjami.Do zadań mentoringu należą:lPodnoszenie kwalifikacji pracownikówllDoskonalenie i rozwój umiejętności menedżerskich pracownikówllPrzyspieszenie procesu adaptacji i rozwoju nowych pracownikówllPomoc w realizacji ścieżek karieryllIdentyfikacja niewykorzystanych umiejętności i zdolnościllLepsze dopasowanie pracowników do zadańllPoprawa komunikacji wewnętrznejllObiektywna ocena kompetencji pracownikówllWzrost stopnia identyfikacji pracowników z firmąllUmożliwienie kobietom równoprawnego rozwoju i awansulMentoring jest metodą prowadzącą do pozytywnych zmian zarówno jednostek jak i całej organizacji.Inicjuje dwustronną komunikację i osłabia strach przed układem hierarchicznym.Umożliwia tworzenie spośród pracowników własnej firmy kompetentnej kadry mogącej w przyszłości pełnić funkcje kierownicze na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.Wśród zalet opisywanej metody można także wymienić niski koszt i efektywne wykorzystywanie doświadczenia posiadanego przez starszych pracowników.Przewaga mentoringu ukryta jest w jego sformalizowanym charakterze, wyznaczonym przez systematyczność i określane zasady postępowania umożliwiające znacznie bardziej efektywne oddziaływanie.Bardzo często mentoringowi towarzyszą inne metody rozwoju pracowników:lCoaching, - gdy niezbędne jest nabycie specjalistycznych umiejętnościllCounselling - wprowadzenie do organizacji polegające na ustanowieniu kooperacyjnych stosunków pomiędzy przełożonym a pracownikiem mających za zadanie ułatwianie przepływu informacji pomiędzy nimillMetody oceny kadry kierowniczej (np.metoda 360 stopni) - w celu zapewnienia właściwego sprzężenia zwrotnego w procesie rozwojulZnaczenie szkolenia wynika z wielu przyczyn:lszkolenie zapewnia zachowanie w firmie istotnych umiejętności nawet wtedy, gdy odchodzi ważny pracownik, który takie umiejętności miał,llszkolenie zapewnia utrzymanie odpowiedniego standardu wykonywanej pracy albo wręcz jego podnoszenia, a to sprzyja uzyskaniu maksymalnej rentowności,llszkolenie pozwala poprawić umiejętności kierownicze kadry zakładu, co przyczynia się do poprawy motywacji i wydajności pracowników,llszkolenie pomaga również rozwijać zasób umiejętności reprezentowanych w zakładzie jako całości, co pozwala na zwiększenie elastyczności kadry firmy i ułatwia zastępstwa przypadku nieobecności, wreszcie - sprzyja szybszej adaptacji nowych technik.lOprócz poszerzania i wzbogacania umiejętności, inwestowanie w doskonalenie zasobów ludzkich może przynieść następujące korzyści:lsygnalizuje pracownikom, że firma traktuje ich jak najbardziej poważnie;llmotywuje pracowników - poprzez odpowiednie dodatkowe wynagrodzenie - do pogłębiania wiedzy i wykorzystywania nowych umiejętności;llwzmaga zaangażowanie i oddanie pracowników, gdyż w trakcie szkoleń jasno przedstawia im się wartości, do których dąży organizacja, dbając jednocześnie o to, by naprawdę rozumieli i wcielali te ideały w życie; wzmaga identyfikację z zakładem, gdyż ludzie lepiej rozumieją cele i zasady jego działania;llpoprawia komunikację z personelem, zwłaszcza, gdy organizuje się wspólne warsztaty kierownictwa i personelu, podczas których opracowywane są metody rozwiązywania konkretnych problemów;llprzyczynia się do pełniejszej realizacji ludzkich potrzeb i pragnień - wybrać pracownika do uczestnictwa w kursie to zauważyć jego dobrą pracę i starania;llwzbogaca pracę - szkolenia, sesje edukacyjne i wszystkie inne formy doskonalenia zawodowego dają ludziom możliwość podejmowania się coraz bardziej zobowiązujących wyzwań, co jest korzystne nie tylko dla nich, ale też dla zakładu (np.wprowadzenie kół jakości to także okazja do rozwoju takich cech pracowników, jak analizowanie, rozwiązywanie problemów i umiejętności prezentacji);llpomaga zrozumieć, dlaczego zmiany są konieczne i jakie przynoszą korzyści, ułatwia ludziom poradzenie sobie z nową sytuacją i z problemami, które przynosi;llszkolenie ułatwia szybkie poradzenie sobie z wymaganiami związanymi z daną pracą.Poszerzenie wiedzy i doskonalenie umiejętności pozwala pracownikowi poprawić ilość i jakość wyników oraz zmniejszyć liczbę błędów;llw przypadku, gdy szkolenie prowadzi do większej sprawności w wykonywaniu zadań przez podwładnych, kierownik jest zwolniony z działań związanych z korektą ich pracy;llszkolenie jest ważne w kategoriach stosunków danej organizacji ze społeczeństwem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]