[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na cele wojenne szlachta musi płacić podatki, chłopów należy zwolnić od podatków, bo i tak są już bardzo obciążeni.Wskazuje dwa miejsca na przechowywanie tego funduszu: Wawel i zamek piotrkowski są to miejsca warowne i bezpieczne.Nieprzyjaciela upatrywał na południowo - wschodnich kresach.Omawia przymioty hetmana - prawdziwy hetman to ten co zna swoje wojsko.Wojsko powinno odbywać ćwiczenia w rzemiośle wojennym.Proponuje podział Rzeczpospolitej na siedem lub osiem okręgów wojskowych, które miałyby mieć za zadanie obronę granic państwa.Czasu pokoju nie należy marnować - dogodna pora do budowy zamków, zaleca budowanie zasadzek i zasieków.Pisze jak należy postępować z pokonanym wrogiem - odjąć mu możliwość prowadzenia wojny.Należy zażądać zwrotu kosztów wojny, wziąć zakładników i zająć ziemie nieprzyjaciela.Jednocześnie Modrzewski mówi o tym, że ludność podbitych ziem należy pozyskać, nie może być gwałtów na ludności, a król zwycięzca ma być w oczach pokonanych ojcem ojczyzny - łask panem.Ma okazać łaskę ludności ale ukarać winnych "wyniosłych łamać".Tworzy w tej księdze konkretny system obronności kraju.Księga czwarta.Księga o kościele.Punktem wyjścia jest zasada koncyliarystyczna.Koncyliaryzm - wyższość soboru nad papieżem.W czasie soboru trydenckiego pojawiła się ta idea, do dziś dyskutowana.Modrzewski naraził się kościołowi w księdze o kościele i o szkole.W Polsce ich nie wydano.Zakwestionował zasadę nieomylności papieża w sprawach wiary.Podaje przykłady omylnych papieży.Kreśli projekt struktury organizacyjnej kościoła i domaga się by o karierze duchownego, o hierarchii kościelnej decydowało nie urodzenie, a przymioty człowieka.Domaga się dania wszystkim równej szansy.Księga o kościele porusza zasadę wyboru biskupów i innych urzędników kościelnych.Proponuje by biskupów wybierać na sejmikach diecezjalnych złożonych z przedstawicieli czterech stanów.Andrzej Frycz Modrzewski kreśli projekt wyboru papieża.Skoro papież ma sprawować rządy w kościele to powinni go wybierać wszyscy wierni, a nie tylko kardynałowie (konklawa).Księga piąta.Dotyczy szkoły jest najkrótsza.Podejmuje problemy godności zawodu nauczyciela.Trzeba by nauczyciel był godnie opłacany i nie musiał szukać innych zajęć, które rozpraszają go od nauki.Nawiązuje do Platona i jego szkoły, Arystotelesa, Cycerona.Wyjaśnia etymologię wyrazu szkoła od łacińskiego schola, przyjęte w średniowieczu.Przedstawia tradycję szkoły od antyku, kiedy Chrystus był nauczycielem.Pisze jak wiele Aleksander Macedoński zawdzięcza swojemu nauczycielowi Arystotelesowi (duża rola nauczycieli).Proponuje by ciężar utrzymania szkół spoczął głównie na duchowieństwie.Spowodowało to konflikt z kościołem.Propozycje zbawcze w III części "Dziadów"III część "Dziadów" powstała w roku 1832 w Dreźnie po upadku powstania listopadowego.Wieść o wybuchu powstania zastała Adama Mickiewicza w Rzymie.Był to grudzień 1830 roku, w kwietniu następnego roku poeta przyjechał do Paryża, a następnie przybył do Wielkopolski.Niestety nie udało mu się przekroczyć granicy Królestwa Kongresowego.Po upadku powstania w marcu 1832 roku Mickiewicz wyjechał do Drezna.Utwór powstawał w wielkim napięciu.Legenda literacka głosi, że pomysł napisania III części "Dziadów" powstał w wyobraźni poety w niedzielę 25 marca 1832 roku w katedrze drezdeńskiej podczas uroczystej mszy uświetnionej muzyką Mozarta.Pierwsza wersja utworu była gotowa 6 kwietnia, ostateczna 29 kwietnia.Drukiem dramat ukazał się w Paryżu, w październiku 1832 roku.Bezpośrednim bodźcem do napisania "Dziadów" był upadek powstania listopadowego.Poeta nie brał jednak udziału w powstaniu, w utworze opisał wydarzenia wcześniejsze, w których uczestniczył, a związane z procesem filomatów w Wilnie.Mickiewicz zadedykował utwór zmarłym za sprawę narodową przyjaciołom.Część III " Dziadów" to dramat historyczny.Jest on jednak niejednoznaczny.Problematyka narodowowyzwoleńcza przedstawiona jest w odwołaniu się do problematyki metafizycznej.Do scen realistycznych należy scena w więzieniu, oraz sceny przedstawiające: bal u senatora i salon warszawski.W pozostałych w płaszczyznę realistyczną wkracza świat mistyczny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]