[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Należy pamiętać o zarysowanym obrazie zjawiska przywództwa politycz-nego w Unii ma ono dwa aspekty (personalny i instytucjonalny) oraz jest roz-proszone pomiędzy różne osoby i instytucje.Nie może być przez to rozumianetak, jak przywództwo w polityce krajowej.Konkludując szef rządu państwa spra-wującego prezydencję nie jest wyłącznym przywódcą politycznym UE, a jedyniejednym z wielu.Przywództwo polityczne szefa rządu państwa sprawującego prezydencję należywyprowadzić z nurtów osobowościowego i instytucjonalnego.To indywidualnecechy danego polityka decydują o jego odbiorze oraz znaczeniu jego słów i czynówna arenie europejskiej.Równocześnie wyłącznie one nie są w stanie zapewnić mupozycji szefa prezydencji, gdyż tę zyskuje on dzięki systemowo wypracowanym54Aktualnie kolejność sprawowania prezydencji określa Decyzja Rady z dnia 1 stycznia 2007 r.w sprawie porządku sprawowania Prezydencji w Radzie, Dziennik Urzędowy Unii Europej-skiej z 4 stycznia 2007 r., L 1, 2007, s.11-12.55 Polskie trio dopełniają Dania (prezydencja w pierwszej połowie 2012 r.) i Cypr (druga poło-wa 2012 r.).56Oscylują one wokół: podziału dotychczasowych uprawnień prezydencji pomiędzy przewodni-czącego RE, przewodniczącego Rady do Spraw Zagranicznych oraz przedstawicieli trzechpaństw tzw.trio prezydencji; ograniczenia sprawowania prezydencji do Rady do Spraw Ogól-nych (i ewentualnych innych), COREPER I, COREPER II oraz przyporządkowanych Radzie komi-tetów i grup roboczych; ograniczenia niektórych funkcji prezydencji.Wyróżnić można pięćpodstawowych: mediacyjną, administracyjną, planistyczną, koordynacyjną, reprezentacyjną pierwsze dwie na mocy traktatu lizbońskiego nie uległy znaczącemu ograniczeniu, w przeci-wieństwie do pozostałych.Zob.: J.J.Węc, op.cit., s.35-45.155GRZEGORZ STACHOWIAKprzez Unię zasadom funkcjonowania jej instytucji oraz na podstawie przepisówkonstytucyjnych obowiązujących w jego państwie57.Funkcje przywództwa politycznego szefa rządu państwa sprawującego prezy-dencję klasyfikować można na dwa sposoby według funkcji samej prezydencjioraz według funkcji typowych dla zjawiska przywództwa politycznego.W tym dru-gim przypadku funkcje mające na celu zaspokojenie potrzeb indywidualnych, utoż-samić możemy z tymi działaniami, poprzez które przywódca państwa sprawującegoprezydencję realizuje narodowe interesy tego państwa.Funkcje mające na celuzaspokojenie potrzeb zbiorowych wypełniane są przez działania służące interesomUnii jako całości.Najtrudniejsza do uchwycenia jest relacja przywództwa politycznego szefarządu państwa sprawującego prezydencję z władzą polityczną.Jak zostało jużstwierdzone, nie są to zjawiska tożsame, a ich związek jest integralną częścią każ-dej spójnej koncepcji pierwszego z nich.W omawianym przypadku relacja ta jestjednak jeszcze bardziej skomplikowana.Sprawowanie władzy politycznej nie jestbowiem celem, istotą działań szefa rządu państwa sprawującego prezydencję.Jestjednak ich warunkiem sine qua non, bowiem tylko sprawując władzę politycznąw swoim państwie, dany polityk może być zwierzchnikiem ministrów, którzyw trakcie prezydencji prowadzą posiedzenia składów Rady UE.W tej sytuacji prze-wodzenie jakiemuś środowisku lub inna forma przywództwa, realizowana we wła-snym państwie, daje politykowi pozycję szefa rządu związaną z władzą polityczną.Ta zaś niejako w konsekwencji powoduje możliwość sprawowania przez okre-ślony czas przywództwa politycznego także poza własnym państwem w UniiEuropejskiej.Tak nakreślony obraz przywództwa prowadzi do wniosku o jego wielowymia-rowym charakterze.Przede wszystkim w przywództwie politycznym szefa rządupaństwa sprawującego prezydencję skupiają się dwa aspekty personalny (kon-kretny polityk) oraz instytucjonalny (zajmowany przez niego urząd oraz traktato-we uwarunkowania funkcjonowania Rady UE i jej pozycja w systemie instytucjo-nalnym UE).Wynika to z ogólnej dwuaspektowości zjawiska przywództwa poli-tycznego w Unii z jednej strony istotne są indywidualne cechy polityka, z dru-giej pozycja i znaczenie, które dają mu przepisy prawa.Reasumując, przywództwopolityczne szefa rządu państwa sprawującego prezydencję wynika z instytucjonal-nych uwarunkowań funkcjonowania UE oraz cech osobistych polityka.Powinnoono mieć na celu wypełnianie funkcji prezydencji, a także realizację interesówpaństwa ją sprawującego oraz Unii jako całości.Wreszcie nie wiąże się ono z wła-dzą polityczną na arenie europejskiej, ale wynika z władzy politycznej sprawowa-nej w danym kraju.57Dowodzi to uzupełniania się zródeł przywództwa politycznego.W tym przypadku nie mająznaczenia nurty sytuacyjny i interakcyjny, ponieważ sprawowanie prezydencji jest rutynowymaspektem członkostwa w UE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]