[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest nim indywidualista samotnie zbuntowany przeciwko istniejÄ…cej rzeczywistoÅ›ci, czÅ‚owiek o ogromnej wrażliwoÅ›ci i bogatym życiu wewnÄ™trznym.W Polsce na kreacji bohatera romantycznego zaważyÅ‚a historia.Już w XVIII w.z obywatelskiej tradycji oÅ›wiecenia wyrastajÄ… w historii nowe wzorce osobowe, np.Kazimierz PuÅ‚awski, Tadeusz KoÅ›ciuszko.Ich kontynuatorami w XIX w.bÄ™dÄ… tzw.romantyczni straceÅ„cy , np.Piotr Wysocki, Szymon Konarski, Romuald Traugutt,.Oni wÅ‚asnym przykÅ‚adem stwarzajÄ… model sÅ‚użby ojczyźnie, której istotÄ… jest bezgraniczne poÅ›wiÄ™cenie i zÅ‚ożenie ofiary z życia.Niewola narodowa zdeterminowaÅ‚a inne cechy bohatera.Ponieważ zabory wykluczaÅ‚y jawność życia politycznego, trzeba byÅ‚o utożsamić interes narodowy z życiem jednostki.Oddaje to dobrze Konrad w sÅ‚owach z Improwizacji : Teraz duszÄ… jam w ojczyznÄ™ wcielony;CiaÅ‚em poÅ‚knÄ…Å‚em jej duszÄ™Ja i ojczyzna to jedno.DrugÄ… konsekwencjÄ… niewoli byÅ‚a apoteoza spisku i mÅ‚odoÅ›ci.Na takim tle historycznym wyrasta polski bohater romantyczny, patriota, spiskowiec.PrzykÅ‚adem jest Konrad Wallenrod - bohater Mickiewicza.To wÅ‚aÅ›nie ukÅ‚ad stosunków historycznych zmusza bohatera do samotnej walki z zakonem krzyżackim i do wejÅ›cia na drogÄ™ postÄ™pu i zdrady.Historii zostaÅ‚y poddane trzy wielkie uczucia Konrada : miÅ‚ość do ojczyzny, nienawiść do Krzyżaków - wrogów Litwy i miÅ‚ość do Aldony.Poeta wyraziÅ‚ to w sÅ‚owach : “Szczęścia w domu nie znalazÅ‚, bo go nie byÅ‚o w ojczyźnie”.Konrad swym wyborem skazuje siÄ™ na tragiczny konflikt z samym sobÄ….Jako chrzeÅ›cijanin i rycerz musi odrzucić normy etyczne, splamić honor, postÄ…pić wbrew kodeksowi rycerskiemu.Dlatego wejÅ›cie na drogÄ™ “lisa” wywoÅ‚uje w nim gÅ‚Ä™bokie rozterki.Wyrazem ich sÄ… uchylanie siÄ™ od decyzji, zwlekanie z wyprawÄ… Krzyżaków na LitwÄ™.Jednak jako czÅ‚owiek Konrad ponosi klÄ™skÄ™, dlatego jako jedyne wyjÅ›cie wybiera Å›mierć.Robi to, bo jest Å›wiadomy klÄ™ski swego życia, wie, że ciężar zdrady nie pozwoli , mu zaznać spokoju i szczęścia.W Prologu III części Dziadów Gustaw przeradza siÄ™ w Konrada.Z cierpiÄ…cego romantycznego kochanka przemienia siÄ™ w żarliwego, cierpiÄ…cego za caÅ‚y naród patriotÄ™.Bohater ten jest osamotniony w poczuciu swej wielkoÅ›ci, jako wybitna indywidualność jest obdarzony nadludzkÄ… wrażliwoÅ›ciÄ… i poczuciem ogromnej siÅ‚y:Ludzie! Każdy z was mógÅ‚by samotny, wiÄ™zionyMyÅ›lÄ… i wiarÄ… zwalać i podźwigać tony.Konrad staje siÄ™ uosobieniem caÅ‚ego narodu i jego cierpieÅ„: “Nazywam siÄ™ Milion, bo za miliony / Kocham i cierpiÄ™ katusze”, “Ja i ojczyzna to jedno”.Jest to również genialny poeta, który tworzy pieÅ›ni “nieÅ›miertelne” i jako wielki twórca równa siÄ™ z Bogiem - StwórcÄ….W imieniu cierpiÄ…cego narodu podejmuje samotnÄ… walkÄ™ z Bogiem i domaga siÄ™ od Niego “rzÄ…du dusz”, bo wierzy, że siÅ‚Ä… swego uczucia wyzwoli go z niewoli:Ja kocham caÅ‚y naród.ChcÄ™ go dźwignąć, uszczęśliwić,ChcÄ™ nim caÅ‚y Å›wiat zadziwić.Jednak w swej pysze Konrad dopuszcza siÄ™ bluźnierstwa wobec Boga i ponosi klÄ™skÄ™, bowiem jego bunt i rozpacz okazujÄ… siÄ™ wystÄ™pkiem moralnym, popada wiec w moc szatana.Postawa Konrada zostaÅ‚a nazwana prometeizmem, gdyż podobnie jak Prometeusz z miÅ‚oÅ›ci do ludzi walczy Bogiem o ich dobro i poÅ›wiÄ™ca siÄ™.107.Soplicowo - matecznik staropolskich cnót, raj utracony.W „Panu Tadeusz” Adam Mickiewicz wskrzesza dawnÄ… PolskÄ™.RekonstrukcjÄ… tego Å›wiata kierowaÅ‚o pragnienie stworzenia idealnej duchowej ojczyzny Polaków.Kraju wÅ‚aÅ›ciwie mitycznego, współczesnej wersji Arkadii.Mickiewiczowska Polska to idylla z pochwaÅ‚Ä… domu, pracy na roli, tradycji, obyczajów, życia zgodnego z naturÄ….Arkadyjsko przedstawiony Å›wiat dworko spolicowskiego, wyrósÅ‚ z tÄ™sknoty i miÅ‚oÅ›ci Adama Mickiewicza ”do kraju lat dziecinnych”.W Soplicowie każdy czuje harmoniÄ™, miÄ™dzy ludźmi i naturÄ….Swoim dzieÅ‚em wieszcz przybliżyÅ‚ emigrantom utraconÄ… ojczyznÄ™.”Pan Tadeusz” zwany jest także poetyckim albumem obrazów przyrody polskiej.Soplicowo rzeczywiÅ›cie jest miejscem niezwykÅ‚ej bujnoÅ›ci natury i baÅ›niowego Å›wiata zwierzÄ…t.Ważne sÄ… także obyczaje panujÄ…ce w staropolskiej siedzibie - dajÄ… poczucie bezpieczeÅ„stwa i przynależnoÅ›ci narodowej.WnÄ™trze dworu z portretami bohaterów narodowych - KoÅ›ciuszki, Rejtana, JasiÅ„skiego, zegar wybijajÄ…cy Mazurka DÄ…browskiego, czy nadanie imienia mÅ‚odemu Soplicy , ku czci Tadeusza KoÅ›ciuszki, Å›wiadczÄ… o tradycjach patriotycznych domu SÄ™dziego.MieszkaÅ„cy dworu chlubiÄ… siÄ™ swym strojem narodowym.PrzestrzegajÄ… zasad grzecznoÅ›ci przy sadzaniu goÅ›ci i mieszkaÅ„ców przy stole, w ustalonym porzÄ…dku chodzÄ… na spacery, na grzybobrania, specjalny rytuaÅ‚ obowiÄ…zuje podczas polowaÅ„.W czasie uczt podawane sÄ… polskie potrawy, a po polowaniu obowiÄ…zkowo bigos.Pito miód, wino i piwo zabielane Å›mietanÄ….Potrawy podawane byÅ‚y w starej rÄ™cznie malowanej porcelanie.Idylliczny obraz Soplicowa sÅ‚uży - jak sama epopeja - „pokrzepienie serc”, które krwawiÅ‚y po upadku powstania listopadowego.Rozbudza nadzieje polityczne wspomnieniem Napoleona i legionów i gen.DÄ…browskiego.Taka kreacja Å›wiata przedstawionego tworzy obraz kraju z lat dziecinnych - Arkadii.108.Dylematy egzystencjalne Gustawa-Konrada i Kordiana.Główny bohater IV cz.„Dziadów”, to typowy bohater romantyczny.Nieszczęśliwa miÅ‚ość i nadwrażliwość doprowadziÅ‚y go do samobójczej Å›mierci.Jest uczniem ksiÄ™dza, indywidualistÄ…, troszkÄ™ poeta i filozofem, o silnie rozwiniÄ™tej sferze emocjonalnej.Gustaw sprawia wrażenie czÅ‚owieka szalonego.Åšwiadczy o tym jego wyglÄ…d, niejasność wypowiedzi i zachowanie.Gałąź cyprysu - symbol rozstania z kochankÄ…, cierpienia i Å›mierci nazywa swym jedynym przyjacielem.Jest to dziwny mÅ‚odzieniec, pojawiajÄ…cy siÄ™ w domu ksiÄ™dza [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •