[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W obu przypadkach mamy do czynienia z działalnościąo społecznym charakterze, służącą wdrażaniu wychowanków do funkcjo-nowania społecznego.Społeczna działalność pedagogiczna realizowanajest w kilku sferach, m.in.w sferze wychowania społeczno-moralnego,estetycznego oraz w dziedzinie zdrowotnej (ekologicznej), w sferze opie-ki związanej z zaspokojeniem potrzeb biologicznych, społecznych i egzy-stencjalnych dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych umysłowoi fizycznie.Wydaje się, że zwrócenie przez autora uwagi na to, że działal-ność pedagogiczną należy rozpatrywać jako akt społeczny, niesie ważneprzesłanie o wielkich możliwościach tych działań w zakresie procesu in-tegracji społecznej. %7ładne w zasadzie kalectwo czy choroba przewlekła nie limitujefunkcjonowania człowieka w takim stopniu, by nie można było twórczokorzystać z pozostałego potencjału, aby życie mogło być znaczące i sa-tysfakcjonujące.Co więcej, istniejący potencjał może być wzmacnianyi powiększany, a zaburzone czynności odtwarzane przy pomocy mechani-zmów kompensacyjnych (K arski, 1999, s.349).W literaturze przedmio-tu wyodrębnia się trzy etapy wprowadzania elementów promocji zdrowiado życia z chorobą/niepełnosprawnością (ibidem, s.354 357): pierwszyetap dotyczy zaleceń związanych z prozdrowotnym stylem życia, którepełnią funkcje profilaktyczne (np.zapobieganie wypadkom); etap drugi,zwany etapem aktywnej choroby, kiedy ujawniają się trudności i proble- 66 Artykułymy związane z chorobą/niepełnosprawnością i jej przeżywaniem (ból,depresja, poczucie bezradności itp.)  tu promocja zdrowia powinnakoncentrować się na kwestiach psychospołecznych, na aspektach sku-tecznego radzenia sobie z chorobą, na wsparciu społecznym udzielanymprzez bliskich, a także działalności grup samopomocowych; trzeci etapwiąże się z funkcjonowaniem osoby chorej/niepełnosprawnej w szerszymspołeczeństwie  konieczne jest nawiązywanie nowych kontaktów spo-łecznych, czasami zmiana stylu życia i wejście w nowe role społeczne, takby możliwe stało się prowadzenie satysfakcjonującego życia.Zagadnienia poruszone w tym artykule nie wyczerpują całego spek-trum problemów edukacyjnych, pedagogicznych i społecznych związanychz funkcjonowaniem dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi.Zasy-gnalizowano jedynie, że choroba przewlekła w bardzo znaczącym stopniuwarunkuje życie codzienne tej grupy dzieci i młodzieży.Takie problemy,jak: edukacja zdrowotna w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym,społeczne i środowiskowe uwarunkowania jakości życia osób (w tym dzie-ci i młodzieży) z chorobą przewlekłą, społeczne i pedagogiczne możliwo-ści działań pomocowych i kompensacyjnych na rzecz jednostek z chorobąprzewlekłą i środowiska ich życia, styl życia rodzin z dzieckiem przewle-kle chorym, reakcje społeczne wobec osób chorych społecznie, specyfikaspołecznej roli ucznia z chorobą przewlekłą, obszary edukacji na rzecz in-tegracji społecznej, wykorzystanie edukacji zdrowotnej w pracy socjalneji wiele innych, mogą być przedmiotem zainteresowań badawczych m.in.pedagogiki zdrowia (zob.Sy rek, 2008, s.21), która jest subdyscyplinąpedagogiki.Przedmiotem zainteresowań badawczych i analiz w ramachpedagogiki zdrowia są społeczno-środowiskowe uwarunkowania zdrowiai choroby, wieloaspektowe i wielosektorowe działania środowiskowe (in-stytucjonalne i pozainstytucjonalne) na rzecz zdrowia różnych grup spo-łecznych oraz badanie i ewaluacja procesu edukacji zdrowotnej (kształce-nia i wychowania) ukierunkowanej na doskonalenie zdrowia fizycznego,psychicznego i społecznego oraz umiejętności życiowych sprzyjającychzdrowemu stylowi życia i poprawie jakości życia w każdym okresie ży-cia człowieka celem projektowania pedagogicznych (w tym edukacyjnych)działań kompensacyjnych na rzecz jednostki i środowiska, wykorzysty-wanych także w pracy socjalnej. Ewa Syrek: Edukacyjno pedagogiczne konteksty& 67BibliografiaBa ra ńsk i J., P i ątkowsk i W., red., 2002: Zdrowie i choroba.Wybrane problemy socjologii medycyny.Wrocław.Bu lska J., 2008: Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia.Toruń.Demel M., 1980: Pedagogika zdrowia.Warszawa.Giddens A., 2001: Nowoczesność i tożsamość.Przeł.A.Szul ż ycka.Warszawa.K a rsk i J.B., 1999: Promocja zdrowia.Wydanie nowe.Warszawa.K a rsk i J.B., 2009: Promocja zdrowia dziś i perspektywy jej rozwoju w Europie.War-szawa.K ona rska J., 2008: Inny  nie znaczy gorszy.W: Przeciw wykluczeniu społecznemuosób niepełnosprawnych.Red.L.F rąck iew icz.Warszawa.K r uszko K., 2010: Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym.Lublin.Kwak A., Moś cisk ier A., 2002: Rzeczywistość praw dziecka w rodzinie.Warszawa.Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski.Tryb dostępu: www.cie.gov.pl/publikacje/cd-sprawni-w-pracy/doc/26%20-%20NSIS.pdf.Data dostępu: 21 lutego2012 r.Narodowy Program Zdrowia na lata 2007 2015.Załącznik do Uchwały nr 90/2007Rady Ministrów z dnia 15 maja 2007 r.Tryb dostępu: http://www.mz.gov.pl/www-files/ma_struktura/docs/zal_urm_npz_90_15052007p.pdf.Data dostępu: 13 kwiet-nia 2012 r.Pa l ka S., 2010: Czas i postęp w działalności społecznej pedagogów.W: Czas społecznyakademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society.Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi Winnickiemu w 65.rocznicę urodzin.Red.E.Sy rek.Katowice.Pa rsons T., 1951: The Social System.Warszawa.P i lecka B., 2005: Kryzys psychiczny u bliskich chorego somatycznie.W: Psychologicznywymiar zdrowia, kryzysu i choroby.Red.D.Kubacka- Jasiecka, T.M.Ostrow-sk i.Kraków.R ad ziew icz-Winn icki A., 2004: Społeczeństwo w trakcie zmiany.Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji.Gdańsk.Rozporządzenie MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r.w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.Dz.U.2003, nr 23, poz.193.Rozporządzenie MEN w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.Dz.U.2009, nr 23, poz.133.Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2001 r.w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawaniaopinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowychzasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.Dz.U.2001, nr 13, poz.114 oraz Dz.U.2003, nr 23, poz.192.Sato ła M., 2008: Kwalifikacje nauczycieli do pracy z uczniami niepełnosprawnymi.W:Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych.Red.L.F rąck iew icz.Warszawa.Shilling Ch., 2010: Socjologia ciała.Przeł.M.Skow rońska.Warszawa.S oko łowska M., 1981: Odpowiedzialność społeczna a grupy zależne. Studia Socjolo-giczne , nr 3. 68 ArtykułySy rek E., 2008: Zdrowie i wychowanie a jakość życia.Perspektywy i humanistyczneorientacje poznawcze.Katowice.Sy rek E [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •