[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Spowoduje to skojarzenie danego zachowania z używaną komendą.Zaczynamy ignorować to samo zachowanie, jeżeli wystąpiło bezuprzedniej komendy.PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro www.pdffactory Nie jest istotne, jakich słów używamy jako komend.Możemy mówićrabarbar i pies będzie siadał.Wybieramy jednak słowa krótkie,najlepiej jednosylabowe, nie brzmiące zbyt podobnie do innych, którejuż mamy w użyciu.Nie wybieramy np.komendy "pad" na warowanie,gdy wybraliśmy "siad" na siadanie.wiczenie musi być powtórzone około 20-50 razy, żeby zachowanieskojarzyło się z komendą.Gdy pies już prawidłowo wykonuje ćwiczenie w jednym miejscu -ćwiczymy w coraz to innych sytuacjach, stopniowo bardziejrozpraszających dla zwierzęcia.Jest to konieczne, aby pies mógłzgeneralizować ćwiczenie, co nie przychodzi mu łatwo.Noweotoczenie jest dla niego istotną zmianą kryteriów, także obecnośćinnych osób, psów, hałasy itp.Nosimy ze sobą kliker, żeby wyłapywać ciekawe zachowania psa.Jeżeli mamy więcej zwierząt w domu, uczymy je osobno (przynajmniejpoczątkowo).Jeżeli wyuczone zachowanie pogarsza się, wracamy do początków,do "przedszkola".Powtarzamy wcześniejsze etapy, w których kształtowaliśmy danezachowanie i szybko nagradzamy poszczególne stopnie, ułatwiającpsu odniesienie sukcesu.Jeżeli pies chwilowo "zapomniał", jakprzynosić aport, nagradzamy za dotknięcie aportu, za wzięcie w zęby,za trzymanie, za wyciągnięcie się w jego kierunku, za aportowanie nadwa kroki itd., aż ponownie dojdziemy do aportowania, które teraz jużpies sobie "przypomni".U psów (podobnie jak u ludzi) zachodzi zjawisko tzw.opóznionegouczenia się.Czasem gdy zdaje nam się, że pies niczego niezrozumiał, zadziwi nas w następnej sesji, wykazując pełnezrozumienie.Każda nauka jest w pewnym stopniu stresująca, choćbyz powodu chęci prawidłowego wykonania zadania.Z powodu tegostresu, nie wszystko, co pies sobie przyswoi, może się od razuujawnić.W miarę ustępowania stresu, pies kojarzy coraz lepiej, aż dopełnego zrozumienia.Jeżeli to możliwe - kończymy sesję sukcesem psa, a przynajmniejwtedy, gdy jesteśmy na etapie posuwania się do przodu.Jeżeli niemożemy zakończyć sesji sukcesem w danym zachowaniu - ćwiczymyna koniec coś łatwego, co pies już dobrze umie, żeby jednakzakończyć pozytywnym akcentem.Jest to ważne szczególnie dladobrego samopoczucia przewodnika.PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro www.pdffactory Jeżeli jeden sposób otrzymania zachowania nie daje wyników,szukamy innego.Tylko od naszej wyobrazni zależy, jak będziemy kształtowaćzachowania.Jest tyle sposobów, ilu przewodników.Najlepszy jest takisposób, który daje wyniki w wypadku konkretnego psa i przewodnika.Jeżeli jesteśmy w złym humorze, lub coś nie wychodzi, odkładamykliker.Szkolenie musi być dobrą zabawą zarówno dla nas, jak i dlanaszego psa.Nie mieszamy negatywnych bodzców, szarpania smyczą, krzyku itp.ze szkoleniem klikerem.To hamuje twórcze zachowanie psa,niezbędne w tej metodzie i przeszkadza rozwijaniu się partnerstwa zpsem.Jeżeli kiedykolwiek podczas szkolenia czujemy, że musimy użyćprzymusu żeby osiągnąć oczekiwane zachowanie, przerywamyszkolenie.Należy spokojnie się zastanowić, gdzie popełniliśmy błąd,bo błąd jest nasz.PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro www.pdffactory 3.3 Jak kontynuowaćPo wyuczeniu jakiegoś zachowania, nie musimy stale używać klikera ismakołyków.Nagradzamy różnie - czasem jest to tylko pogłaskanie,czasem dobre słowo, czasem zabawa lub smakołyk.Zachowania jużwyuczonego nie musimy więcej zaznaczać, wystarczy je czasem wjakiś sposób nagrodzić.3.4 Kiedy pies przestaje pracować."Dołkiszkoleniowe"Jeśli szczeniak w czasie sesjiprzestaje się interesowaćszkoleniem, może tooznaczać, że jest nasyconysmakołykami lub zmęczony [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •