[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przygodnie zaś grzech możebyć karą za grzech w trojaki sposób: 1.Jako przyczyna usunięcia hamulców,chroniących przed grzechami.Grzech bowiem pozbawia człowieka pomocy łaskiBożej, powstrzymującej go przed grzechem pod wpływem naporu uczuć czy pokusdiabelskich lub tym podobnych podniet.Ponieważ zaś utrata łaski jest karą za grzech,wymierzoną przez Boga, można powiedzieć, że także grzech, który pochodzi z utratyłaski Bożej, jest karą za grzech.W tym znaczeniu Apostoł powiedział o grzesznikach(Rzym 1, 24):  Bóg poddał ich pożądliwościom ich serca.Pożądliwości oznaczają tuuczucia, które zwyciężają człowieka, gdy ten straci pomoc łaski Bożej.W tymznaczeniu każdy następny grzech można uważać za karę z powodu poprzedniegogrzechu.2.Grzech jest przyczyną utrapienia tak wewnętrznego, np.w gniewie czy wzazdrości, jak i zewnętrznego, np.u ludzi, którzy wiele się trudzą i wielkie szkodyponoszą, by wykonać czynność grzeszną.Toteż w usta ich Pismo św.(Mądr 5,7)wkłada następujące słowa:  Napracowaliśmy się na drodze nieprawości i zatracenia.3.Grzech może być przyczyną kary ze względu na swe skutki (np.gdy ktośwskutek opilstwa czy obżarstwa rozchoruje się).W dwu ostatnich wypadkach grzechjest nie tylko karą za poprzedni grzech, ale także karą za siebie samego.Rozwiązanie trudności.1.Nawet ta kara Boża, która polega na tym, że Bóg niepowstrzymuje niektórych ludzi przed upadkiem w grzech, ma na celu dobro cnoty - ito niekiedy dobro samych grzeszników, by stali się w przyszłości bardziej ostrożni ipokorni, niekiedy zaś innych ludzi, by widząc jak niektórzy popadają z grzechu wgrzech, sami więcej bali się grzechu.Kiedy zaś grzech jest karą za inne grzechydlatego, że powoduje utrapienia czy nieszczęścia, wówczas jest rzeczą oczywistą, żekara ta ma na celu poprawę człowieka, gdyż utrapienia doznawane w samym grzechuoraz nieszczęścia będące jego skutkiem, są zdolne powstrzymywać ludzi od grzechu.2i 3.Trudność dotyczy tego, co w grzechu jest samo przez się.A r t y k u ł 3CZY ZA JAKIZ GRZECH NALE%7łY SI KARA WIECZNA ?Postawienie problemu.Wydaje się, że za żaden grzech nie należy się karawieczna, gdyż:1.Sprawiedliwa kara powinna być współmierna do winy, gdyż sprawiedliwośćto pewne wyrównanie.Dlatego mówi prorok (Izajasz 27, 8):  w mierze przeciwkomierze, gdy odrzucona będzie, osądzisz ją.Lecz grzech jest czymś doczesnym, awięc nie zasługuje na karę wieczną.314)2.Kara jest pewnym lekarstwem, jak mówi Filozof.Lecz żadne lekarstwo niemoże być nieskończone, gdyż jest podporządkowane celowi, a co jest315)podporządkowane nie jest nieskończone, jak powiada tenże Filozof.A więc żadnakara nie powinna być nieskończona.3.Nikt nie czyni zawsze czegoś, jeśli w tym nie znajduje przyjemności.LeczBóg, jak mówi Księga Mądrości (1, 13):  nie weseli się w zatraceniu żywych.A więcnie karze ludzi karą wieczną.132 4.To, co jest przygodne, nie jest nieskończone.Lecz kara jest czymśprzygodnym, gdyż nie jest zgodną z naturą karanego.A więc nie może trwać kunieskończoności.Ale z drugiej strony mówi Ewangelia (Mt 25, 46):  I pójdą ci na mękę wiecznąEwangelia zaś św.Marka (3, 29) dodaje:  Kto by zbluznił przeciw DuchowiZwiętemu, nie dostąpi odpuszczenia, ale będzie winien grzechu wiecznego.Odpowiedz.Grzech zasługuje na karę dlatego, że wprowadza zamącenieporządku.Dopóki zaś trwa przyczyna, trwa skutek.Dopóki więc trwa zamącenieporządku, pozostaje należność kary.Otóż niekiedy ten zamęt, jaki wprowadza grzechda się naprawić, czasami zaś nie da się naprawić, a mianowicie wtedy gdy samazasada porządku zostanie zniweczona; jeśli natomiast ta zasada zostanie zachowana,wówczas jej mocą można naprawić inne niedomagania.Np.gdy ktoś straci to, co jestzasadą widzenia (sam narząd wzroku), nie może odzyskać wzroku, chyba mocą Bożą;jeśli natomiast ta zasada pozostaje, ale zachodzą tylko pewne przeszkody w jejdziałaniu, wówczas natura lub sztuka lekarska może naprawić te niedomagania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •