[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Następnie zdejmują szaty jako święte81 i znowu przyszłość, a wyćwiczyli się na świętych księgach, w różnych formach oczy-oddają się pracy aż do zmierzchu.Po powrocie spożywają posiłek w podobny szczenia i wypowiedziach proroków.Toteż rzadko, jeśli w ogóle kiedykol-sposób, a jeśli przytrafią się im obcy82 jako goście, zasiadają razem z nimi przy wiek, zdarza się, aby mylili się w swoich przepowiedniach.wspólnym stole.%7ładen krzyk lub wrzawa nie bezcześci ich domu, a kiedy roz- 13.Jest jeszcze drugi zakon esseńczyków, którego zwolennicy zgadzająmawiają, udzielają sobie kolejno głosu83.Dla osób postronnych milczenie ludzi się z innymi w poglądach na tryb życia, obyczaje i prawa, lecz odmiennie odznajdujących się wewnątrz wydaje się jakimś przejmującym misterium, a po- nich zapatrują się na małżeństwo.Uważają bowiem, że ci, którzy nie żenią się,wodem tego jest niezmienne zachowywanie trzezwości i miarkowanie przyj- rezygnują z ważnej strony życia rozmnażania i co więcej, gdyby wszyscymowanych posiłków i napojów potrzebami naturalnymi.przyjęli taki pogląd, rychło wymarłby rodzaj ludzki.Przyszłym żonom każą6.W ogóle we wszystkich sprawach nie czynią niczego bez rozkazu przechodzić przez trzyletnie próby i dopiero wtedy je poślubiają, gdy przezprzełożonych.Jedynie dwie rzeczy pozostawiają ich swobodnemu uznaniu: trzykrotne oczyszczenie dadzą dowód, że są zdolne rodzić.Nie utrzymują z ni-niesienie pomocy i okazywanie miłosierdzia.Spieszyć bowiem z pomocą tym, mi stosunków, kiedy są brzemienne, i w ten sposób wykazują, że żenią się nieco są tego godni84 i znajdują się w potrzebie, wolno członkom według swojej dla rozkoszy, lecz aby mieć potomstwo.Przy kąpieli niewiasty okrywają sięwoli, a tak samo dostarczać żywności tym, którzy jej nie mają.Obdarzanie szatami, tak jak mężowie przepaskami.Takie są zwyczaje tego zakonu.krewnych bez zgody zarządców nie jest dozwolone.Gniew miarkują słuszno- 14.Z dwu poprzednio wymienionych sekt faryzeusze97 cieszą się opi-ścią, nie dają się ponosić uczuciom, są szermierzami wierności i orędownika- nią najlepszych znawców prawa.Stanowią oni pierwszą sektę.Wszystkomi pokoju.Wszystko, co mówią, ma u nich większe znaczenie niż przysięga.przypisują losowi98 i Bogu.To, czy czyni się dobrze, czy nie, zależy przedeNie uznają bowiem przysięgania, poczytując je za rzecz gorszą od krzywo- wszystkim od samych ludzi, ale na każde działanie wywiera wpływ także los.przysięstwa:85 komu bowiem nie daje się wiary bez świadczenia się Bogiem, Każda dusza jest nieśmiertelna, ale tylko dusze dobrych przechodzą w inne99ten sam wydaje na siebie wyrok.W szczególny sposób interesują się dziełami ciała, dusze złych natomiast skazane są na wieczne męki.autorów starożytnych86, wyczytując w nich przede wszystkim to, co dotyczy Saduceusze100, stanowiący drugi zakon, w ogóle nie uznają losu, a Bógdobra duszy i ciała.Wyszukują w nich wiadomości o korzeniach leczniczych według nich jest poza możliwością czynienia jakiegokolwiek zła lub nawetjako o środku przeciw chorobom i właściwościach kamieni.oglądania go.Utrzymują, że ludzie mogą czynić wybór między dobrem7.Ubiegający się o przyjęcie do sekty nie mają od razu wstępu do niej, a złem i tylko od woli każdego z nich zależy, czy pójdzie jedną, czy drugąlecz kandydatowi, pozostającemu jeszcze przez cały rok poza wspólnotą, ka- drogą.Odrzucają jednak nieśmiertelność dusz, odbieranie kary lub nagrodyżą prowadzić ten sam tryb życia, obdarzając go toporkiem87, wspomnianą w Hadesie101.wyżej przepaską biodrową i białą szatą.Jeśli w tym czasie dowiedzie pano- Faryzeusze również miłują się wzajemnie i dbają o zgodne postępowaniewania nad sobą, bardziej już zbliża się do ich sposobu życia, a mianowicie ze wspólnotą.Natomiast saduceusze są we wzajemnym obcowaniu bardziejwolno mu uczestniczyć w obmyciach rytualnych czystszą wodą, ale jeszcze szorstcy, a ich stosunki ze swoimi obywatelami oschłe jak z obcymi.nie dopuszcza się do udziału we wspólnym życiu.Bo jeśli złoży taki dowód Oto co chciałem powiedzieć o kierunkach filozoficznych u %7łydów.swojej stałości, jeszcze przez dwa lata wystawia się jego charakter na próbę Rozdział IXi dopiero wtedy, gdy okaże się godny, może być przyjęty do wspólnoty.Za- 1.Podczas gdy etnarchia Archelaosa została zamieniona w prowin-nim jednak wolno mu będzie tknąć wspólnych potraw, musi złożyć straszne cję102, pozostali dziedzice Heroda, Filip i Herod o przydomku Antypas, spra-przysięgi, mianowicie że najpierw Bogu będzie cześć oddawać, następnie wowali zarząd w swoich tetrarchiach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]