[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Celem czÅ‚owieka jest szczęście i to szczęście można osiÄ…gnąć po przez zjednoczenie z Bogiem czyli peÅ‚nienie dobra.Okres przed scholastyczny mamy odczynienia z upadkiem kultury „ciemne Å›redniowiecze” w pierwszej poÅ‚owie istnieje tylko barbarzyÅ„stwo nic nie rodzi siÄ™ na gruncie filozofii antycznej w IX w.OÅ›wiecony wÅ‚adca rodzi siÄ™ z dynastii Karolingów.Dwunasty wiek to wiek nowej cywilizacji filozofia podąża Å›ladem kultury.W IX w.Arabowie znajÄ… caÅ‚Ä… filozofiÄ™ antycznÄ… po zdobyciu półwyspu iberyjskiego uczÄ… filozofii Hiszpan.Do najwiÄ™kszych filozofów arabskich zalicz siÄ™ Abiceuna w IX i X w.Oraz Awerrolesa XII w.(komentator wiÄ™kszoÅ›ci dzieÅ‚ Arystotelesa).W XI w.dziaÅ‚a dwóch myÅ›licieli Amzel i Abelart.Amzel uznawany jest za ojca scholastyki.Filozofia Amzela wyrasta ze sporu dialektyków i anty dialektyków którzy kłócili siÄ™ jak zastosować dialektykÄ™ do wiary (filozofia sÅ‚użebnica teologii).ChrzeÅ›cijaÅ„stwo ma dwa źródÅ‚a wiedzy.Powinna być wiara gdyż ona powinna być darem.Amzel formuÅ‚uje zasadÄ™: wierzy siÄ™ po to aby zrozumieć.Zrozumienie wiary zakÅ‚ada wiarÄ™ istoty scholastyki: wiara poszukujÄ…ca zrozumienia.Amzel jest znany jako autor dwóch dowodów na istnienie Boga:lGÅ‚osi iż w rzeczach istnieje dobro w różnym stopniu uzasadnione jest tym że uczestniczÄ… one w pewnej zasadzie.TÄ… zasadÄ… jest Bóg który jest dobrem najwyższym.llAmzeliaÅ„ski dowód który nie odwoÅ‚uje siÄ™ do Å›wiata myÅ›li.Posiada pojÄ™cie istoty najdoskonalszej istnieje ona w naszym umyÅ›le ( w rzeczywistoÅ›ci w umyÅ›le) jeÅ›li by istniaÅ‚a tylko w umyÅ›le nie byÅ‚a by najdoskonalsza dlatego musi istnieć w rzeczywistoÅ›ci posiadać istnienie.lAmzel uważany jest za ojca scholastyki.Piotr Aberall jest twórcÄ… metody scholastycznej „TAK I NIE „ porównanie autorytetów i daje wÅ‚asna odpowiedź, jest wyznawcÄ… arystotelizmu ale go modyfikuje jest głównym etykiem XII w.wskazuje na fakt że w życiu czÅ‚owieka odgrywa rolÄ™ sumienie jest etycznÄ… miarÄ… czynu.SiÅ‚a metody scholastycznej polega na tym że:lwiara pojmowana jest racjonalistyczniellrozum może obuć siÄ™ bez wiary ale wiara nie może obyć siÄ™ bez rozumulArabowie znali dzieÅ‚a filozofii starożytnej ale popeÅ‚nili bÅ‚Ä…d uznajÄ…c za dzieÅ‚a Arystotelesa „ Teologie Arystotelesa” to byÅ‚ wypis z dzieÅ‚a Platona i „KsiÄ™gÄ™ o przyczynach” która pochodzi ze szkoÅ‚y neoplatoÅ„skiej (Proklos).W ten to sposób arabowie wpuÅ›cili w obieg mieszaninÄ™ arystotelizmu i neoplatonizmu.XIII w.zaczyna siÄ™ w filozofii od ostrzeżeÅ„ pÅ‚ynÄ…cych od strony koÅ›cioÅ‚a (poznano doktryny arabskie i próbowaÅ‚o je uzgodnić z chrzeÅ›cijaÅ„skimi i to naraziÅ‚o myÅ›licieli na trudnoÅ›ci).Pierwsze ostrzeżenie miaÅ‚o miejsce w 1215 r.drugie w 1228 r.(potÄ™piono 219 tez) a trzecie w 1319 r.Dawid z Divant przyjmuje zasady Arystotelesa bytu co wspólne wszystkim bytom.Dawid uważaÅ‚ że tym co wiąże wszystkie byty jest materia Bóg też jest materialny i rezultatem jest potÄ™pienie nauki Dawida w 1210 r.Pięć lat później synod paryski wprowadziÅ‚ zakaz nauczania pism przyrodniczych i metafizycznych.Z nauk Arystotelesa można byÅ‚o tylko uczyć logiki i etyki.1228 r.na lokalne potÄ™pienie wysuniÄ™te ze strony papież Grzegorza IX ostrzeżenie pod adresem teologii paryskiej by nauczali teologii wolnej od wiedzy doczesnej bez domieszki wymysłów filozofii byÅ‚o to nie wykonalne.Zigen z Brawanta jest myÅ›licielem który podpiera siÄ™ autorytetem Awerolizmu (jest jego komentatorem).Awerolizm byÅ‚ bardzo rozpowszechniony i awerolizm podtrzymaÅ‚ Tomasz z Akwinu powiada że Bóg emanuje jeden byÅ‚ ten emanuje inny, negujr możliwość poznania rzeczy przez Boga jeÅ›li Bóg nie poznaje rzeczy zostaje podważona idea opatrznoÅ›ci.Zigel odrzuca stworzenie z niczego powiada że Å›wiat jest wieczny.Ponieważ emanuje musi być przemyÅ›lany logicznie.7.ÅšwiÄ™ty Tomasz z AkwinuÅšw.Tomasz z Akwinu (ok.1225-1274) żyÅ‚ we WÅ‚oszech, byÅ‚ dominikaninem, teologiem.Å»yÅ‚ w okresie rozwoju scholastyki w filozofii Å›redniowiecznej.ReprezentowaÅ‚ klasyczny typ myÅ›liciela, caÅ‚y wysiÅ‚ek skierowaÅ‚ ku nauce, reprezentowaÅ‚ ideaÅ‚ naukowej beznamiÄ™tnoÅ›ci w czystej formie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]