[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Otóż, zgodnie z tym zamysÅ‚em, w wyniku owej przemiany powinien powstać nowy Å›wiatopoglÄ…d oddziaÅ‚ujÄ…cy na wiÄ™kszość sfer życia codziennego, mody i obyczaju, nauki i sztuki, technologii, polityki oraz edukacji.WyróżniajÄ…cymi cechami takiej „Wysokiej Nowej Ery” sÄ… miÄ™dzy innymi: ekologiczno-feministyczna orientacja, jÄ™zyk przekazu odwoÅ‚ujÄ…cy siÄ™ do osiÄ…gnięć „nowej nauki” i frazeologii religii orientalnych oraz swoisty filozoficzny polor czy też intelektualne wyrobienie.Innym ważnym momentem, o którym należy tu koniecznie wspomnieć, jest fakt, iż podstawowa motywacja najwybitniejszych postaci z tego krÄ™gu rzadko posiada wyÅ‚Ä…cznie finansowy charakter.W rzeczywistoÅ›ci punktem wyjÅ›cia - przynajmniej na poziomie deklaracji - ich aktywnoÅ›ci powinna być wyraźna Å›wiadomość kryzysu, troska o WszechÅ›wiat, ZiemiÄ™, jej mieszkaÅ„ców, naturalne Å›rodowisko oraz chęć przeciwdziaÅ‚ania spodziewanej katastrofie poprzez rozwiÄ…zanie licznych problemów wyÅ‚aniajÄ…cych siÄ™ przed zdesperowanÄ… ludzkoÅ›ciÄ….Zgodnie zatem z przedstawianÄ… tu propozycjÄ… RNE już w caÅ‚oÅ›ci zawiera w sobie wszystkie te idee kulturowe, które mieszczÄ… siÄ™ w obszarze zawartym miÄ™dzy tymi dwoma wyróżnionymi biegunami.Gdyby zatem zgodzić siÄ™ na powyższy podziaÅ‚, wtedy jako przynależne do tak szeroko rozumianego nurtu „New Age” okreÅ›lilibyÅ›my takie ruchy, trendy, pomysÅ‚y, przedsiÄ™wziÄ™cia, projekty i publikacje, które wywodzÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie z różnych form irracjonalizmu, kontrkultury, nowej nauki, nowej duchowoÅ›ci oraz nowej psychologii, i przybierajÄ… różne ksztaÅ‚ty oraz postaci organizacyjne.Najważniejszym wspólnym, obecnym w nich momentem jest radykalny sprzeciw wobec równie szeroko potraktowanej cywilizacji Zachodu oraz wiara w to, że wÅ‚aÅ›nie teraz nadszedÅ‚ odpowiedni czas na radykalnÄ… przemianÄ™.Krytyka caÅ‚oÅ›ci bÄ…dź wielu aspektów dotychczasowej cywilizacji europejskiej dotyczy przede wszystkim newtonowsko-kartezjaÅ„skiego Å›wiatopoglÄ…du oraz pochodnych wobec niego: nauki i technologii, biblijnego patriarchalizmu, kultu racjonalnoÅ›ci oraz represjonowania natury, „kobiecoÅ›ci” i seksualizmu.Krytyka ta odnosi siÄ™ również do tych aspektów kultury Zachodu, w których w najbardziej spektakularny sposób ujawniajÄ… siÄ™ jej anty-ekologiczne i mechanistyczne cechy.Odrzucane wiÄ™c sÄ… pospoÅ‚u: atomistyczna i zdominowana przez farmakologiÄ™ medycyna, oparta na paliwach kopalnych gospodarka, utylitarna psychologia i psychoterapia, materializm spoÅ‚eczeÅ„stw dobrobytu, niewrażliwość na innych oraz wynikajÄ…ca z tego wszystkiego wszechogarniajÄ…ca pustka duchowa.Ważnym elementem RNE jest równoczeÅ›nie wiara, że oto znajdujemy siÄ™ w momencie przemiany, gdyż cywilizacja oparta na dotychczasowych zaÅ‚ożeniach wyczerpaÅ‚a swoje twórcze możliwoÅ›ci:W sercu nowiny New Age mieÅ›ci siÄ™ przekonanie, ze ludzkość zawisÅ‚a pomiÄ™dzy dwiema epokami czy „erami”.Tak wiec RNE jako trend kulturowy zasadza siÄ™ w naszym kolektywnym, subiektywnym wrażeniu kryzysu.Ludziom wspólne jest odczucie, że ludzkość stoi na rozdrożu, że kondycja czÅ‚owieka znalazÅ‚a siÄ™ w stanie beznadziejnym.Lecz zamiast rozpaczy zwolennicy New Age ogÅ‚aszajÄ… swÄ… nadzieje, że jesteÅ›my na krawÄ™dzi przemian, które dokonajÄ… transformacji spoÅ‚ecznej, transformacji naszego zachowania i samej naszej natury.Zasadniczym celem RNE jest jednak nie tyle odrzucenie caÅ‚ego dorobku cywilizacji zachodniej, ile raczej uzupeÅ‚nienie tego wszystkiego, co \v niej wartoÅ›ciowe, o elementy dotychczas represjonowane, pomijane lub lekceważone.Zgodnie bowiem z diagnozami formuÅ‚owanymi w krÄ™gach RNE dotychczasowa kultura Zachodu cechuje siÄ™ sporÄ… jednostronnoÅ›ciÄ…, która wprawdzie przyniosÅ‚a znaczÄ…ce sukcesy na wielu pÅ‚aszczyznach (technologia, nauka, organizacja i administracja, ekspansja kulturowa), ale równoczeÅ›nie doprowadziÅ‚a do wielu nierozwiÄ…zywalnych problemów i stanu chronicznego kryzysu.Liczni myÅ›liciele z krÄ™gów szeroko rozumianego RNE podkreÅ›lajÄ… bowiem, że jeÅ›li WszechÅ›wiat jest - zgodnie z tezÄ… wybitnego Å›redniowiecznego filozofa, MikoÅ‚aja z Kuzy - jednoÅ›ciÄ… przeciwieÅ„stw (coicidento oppositorum), swoistÄ… „CaÅ‚oÅ›ciÄ…”, to zachodnia cywilizacja doprowadziÅ‚a do nadmiernego, wrÄ™cz chorobliwego wyeksponowania i rozwoju pewnych tylko aspektów tejże „CaÅ‚oÅ›ci”, spychajÄ…c równoczeÅ›nie inne, niemniej ważne jej fragmenty poza nawias oficjalnej kultury jako niegodziwe, marne, zagrażajÄ…ce czy też zakazane.WedÅ‚ug zwolenników nowego Å›wiatopoglÄ…du takie podejÅ›cie nie tylko wypacza naturÄ™ samej rzeczywistoÅ›ci, ale i nieuchronnie musi skoÅ„czyć siÄ™ fiaskiem.Zatem RNE stawia sobie za zadanie uzupeÅ‚nienie takiej jednostronnej orientacji Zachodu o te odrzucone i niedoceniane elementy.Można tu przytoczyć kilka znamiennych przykÅ‚adów.Tak wiÄ™c charakterystycznÄ… cechÄ… znacznej części alternatywnych propozycji z krÄ™gów szeroko rozumianego RNE jest na przykÅ‚ad sugestia domagajÄ…ca siÄ™ uzupeÅ‚nienia duchowoÅ›ci o aspekt cielesny.Jeżeli bowiem prawdziwe jest stwierdzenie, że czÅ‚owiek jest jednoÅ›ciÄ… psychofizycznÄ…, to termin „duchowość” powinien w jakiejÅ› mierze uwzglÄ™dniać również i jego „cielesność”, powinien zakÅ‚adać jakiÅ› stopieÅ„ dbaÅ‚oÅ›ci o ciaÅ‚o, doÅ›wiadczania rzeczywistoÅ›ci poprzez ciaÅ‚o, dziÄ™ki ciaÅ‚u czy też w cielesnej perspektywie.Nasza kultura cechowaÅ‚a siÄ™ dotychczas znacznÄ… ostrożnoÅ›ciÄ… w tym wzglÄ™dzie, a „cielesność” we wszystkich swych przejawach nie miaÅ‚a wÅ‚aÅ›ciwie żadnego dostÄ™pu do sfery ducha.Taka postawa wynikaÅ‚a na równi z ideałów platonizmu i chrzeÅ›cijaÅ„stwa: zwiÄ…zki miÄ™dzy „ciaÅ‚em” a „duszÄ…” byÅ‚y w obu tych systemach albo w ogóle nie dostrzegane, albo też caÅ‚kowicie negatywne; ciaÅ‚o w przeciwieÅ„stwie do „chÄ™tnego ducha” byÅ‚o albo „mdÅ‚e”, albo też byÅ‚o jego wiÄ™zieniem, natomiast dusza pokutowaÅ‚a w nim za swe uprzednie winy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]