[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Otóż, zgodnie z tym zamysÅ‚em, w wyniku owej przemiany powinien powstać nowy Å›wia­topoglÄ…d oddziaÅ‚ujÄ…cy na wiÄ™kszość sfer życia codzien­nego, mody i obyczaju, nauki i sztuki, technologii, polityki oraz edukacji.WyróżniajÄ…cymi cechami takiej „Wysokiej Nowej Ery” sÄ… miÄ™dzy innymi: ekologiczno-feministyczna orientacja, jÄ™zyk przekazu odwoÅ‚ujÄ…cy siÄ™ do osiÄ…gnięć „nowej nauki” i frazeologii religii oriental­nych oraz swoisty filozoficzny polor czy też intelektual­ne wyrobienie.Innym ważnym momentem, o którym należy tu koniecznie wspomnieć, jest fakt, iż podstawo­wa motywacja najwybitniejszych postaci z tego krÄ™gu rzadko posiada wyÅ‚Ä…cznie finansowy charakter.W rze­czywistoÅ›ci punktem wyjÅ›cia - przynajmniej na pozio­mie deklaracji - ich aktywnoÅ›ci powinna być wyraźna Å›wiadomość kryzysu, troska o WszechÅ›wiat, ZiemiÄ™, jej mieszkaÅ„ców, naturalne Å›rodowisko oraz chęć przeciw­dziaÅ‚ania spodziewanej katastrofie poprzez rozwiÄ…zanie licznych problemów wyÅ‚aniajÄ…cych siÄ™ przed zdespero­wanÄ… ludzkoÅ›ciÄ….Zgodnie zatem z przedstawianÄ… tu propozycjÄ… RNE już w caÅ‚oÅ›ci zawiera w sobie wszystkie te idee kulturo­we, które mieszczÄ… siÄ™ w obszarze zawartym miÄ™dzy tymi dwoma wyróżnionymi biegunami.Gdyby zatem zgodzić siÄ™ na powyższy podziaÅ‚, wtedy jako przyna­leżne do tak szeroko rozumianego nurtu „New Age” okreÅ›lilibyÅ›my takie ruchy, trendy, pomysÅ‚y, przedsiÄ™­wziÄ™cia, projekty i publikacje, które wywodzÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›­nie z różnych form irracjonalizmu, kontrkultury, nowej nauki, nowej duchowoÅ›ci oraz nowej psychologii, i przy­bierajÄ… różne ksztaÅ‚ty oraz postaci organizacyjne.Najważ­niejszym wspólnym, obecnym w nich momentem jest radykalny sprzeciw wobec równie szeroko potraktowanej cywilizacji Zachodu oraz wiara w to, że wÅ‚aÅ›nie teraz nadszedÅ‚ odpowiedni czas na radykalnÄ… przemianÄ™.Krytyka caÅ‚oÅ›ci bÄ…dź wielu aspektów dotychczasowej cywilizacji europejskiej dotyczy przede wszystkim newtonowsko-kartezjaÅ„skiego Å›wiatopoglÄ…du oraz pochod­nych wobec niego: nauki i technologii, biblijnego patriarchalizmu, kultu racjonalnoÅ›ci oraz represjonowania natury, „kobiecoÅ›ci” i seksualizmu.Krytyka ta odnosi siÄ™ również do tych aspektów kultury Zachodu, w któ­rych w najbardziej spektakularny sposób ujawniajÄ… siÄ™ jej anty-ekologiczne i mechanistyczne cechy.Odrzucane wiÄ™c sÄ… pospoÅ‚u: atomistyczna i zdominowana przez farmakologiÄ™ medycyna, oparta na paliwach kopalnych gospodarka, utylitarna psychologia i psychoterapia, ma­terializm spoÅ‚eczeÅ„stw dobrobytu, niewrażliwość na in­nych oraz wynikajÄ…ca z tego wszystkiego wszechogar­niajÄ…ca pustka duchowa.Ważnym elementem RNE jest równoczeÅ›nie wiara, że oto znajdujemy siÄ™ w momencie przemiany, gdyż cywi­lizacja oparta na dotychczasowych zaÅ‚ożeniach wyczer­paÅ‚a swoje twórcze możliwoÅ›ci:W sercu nowiny New Age mieÅ›ci siÄ™ przekonanie, ze ludz­kość zawisÅ‚a pomiÄ™dzy dwiema epokami czy „erami”.Tak wiec RNE jako trend kulturowy zasadza siÄ™ w naszym kolektywnym, subiektywnym wrażeniu kryzysu.Ludziom wspólne jest od­czucie, że ludzkość stoi na rozdrożu, że kondycja czÅ‚owieka znalazÅ‚a siÄ™ w stanie beznadziejnym.Lecz zamiast rozpaczy zwolennicy New Age ogÅ‚aszajÄ… swÄ… nadzieje, że jesteÅ›my na krawÄ™dzi przemian, które dokonajÄ… transformacji spoÅ‚ecznej, transformacji naszego zachowania i samej naszej natury.Zasadniczym celem RNE jest jednak nie tyle od­rzucenie caÅ‚ego dorobku cywilizacji zachodniej, ile ra­czej uzupeÅ‚nienie tego wszystkiego, co \v niej wartoÅ›­ciowe, o elementy dotychczas represjonowane, pomijane lub lekceważone.Zgodnie bowiem z diagnozami formu­Å‚owanymi w krÄ™gach RNE dotychczasowa kultura Za­chodu cechuje siÄ™ sporÄ… jednostronnoÅ›ciÄ…, która wpraw­dzie przyniosÅ‚a znaczÄ…ce sukcesy na wielu pÅ‚aszczyznach (technologia, nauka, organizacja i administracja, ekspan­sja kulturowa), ale równoczeÅ›nie doprowadziÅ‚a do wielu nierozwiÄ…zywalnych problemów i stanu chronicznego kryzysu.Liczni myÅ›liciele z krÄ™gów szeroko rozumiane­go RNE podkreÅ›lajÄ… bowiem, że jeÅ›li WszechÅ›wiat jest - zgodnie z tezÄ… wybitnego Å›redniowiecznego filozofa, MikoÅ‚aja z Kuzy - jednoÅ›ciÄ… przeciwieÅ„stw (coicidento oppositorum), swoistÄ… „CaÅ‚oÅ›ciÄ…”, to zachodnia cywiliza­cja doprowadziÅ‚a do nadmiernego, wrÄ™cz chorobliwego wyeksponowania i rozwoju pewnych tylko aspektów tejże „CaÅ‚oÅ›ci”, spychajÄ…c równoczeÅ›nie inne, niemniej ważne jej fragmenty poza nawias oficjalnej kultury jako niegodziwe, marne, zagrażajÄ…ce czy też zakazane.We­dÅ‚ug zwolenników nowego Å›wiatopoglÄ…du takie podej­Å›cie nie tylko wypacza naturÄ™ samej rzeczywistoÅ›ci, ale i nieuchronnie musi skoÅ„czyć siÄ™ fiaskiem.Zatem RNE stawia sobie za zadanie uzupeÅ‚nienie takiej jednostron­nej orientacji Zachodu o te odrzucone i niedoceniane elementy.Można tu przytoczyć kilka znamiennych przykÅ‚adów.Tak wiÄ™c charakterystycznÄ… cechÄ… znacznej części alter­natywnych propozycji z krÄ™gów szeroko rozumianego RNE jest na przykÅ‚ad sugestia domagajÄ…ca siÄ™ uzupeÅ‚­nienia duchowoÅ›ci o aspekt cielesny.Jeżeli bowiem prawdziwe jest stwierdzenie, że czÅ‚owiek jest jednoÅ›ciÄ… psychofizycznÄ…, to termin „duchowość” powinien w ja­kiejÅ› mierze uwzglÄ™dniać również i jego „cielesność”, powinien zakÅ‚adać jakiÅ› stopieÅ„ dbaÅ‚oÅ›ci o ciaÅ‚o, do­Å›wiadczania rzeczywistoÅ›ci poprzez ciaÅ‚o, dziÄ™ki ciaÅ‚u czy też w cielesnej perspektywie.Nasza kultura cecho­waÅ‚a siÄ™ dotychczas znacznÄ… ostrożnoÅ›ciÄ… w tym wzglÄ™­dzie, a „cielesność” we wszystkich swych przejawach nie miaÅ‚a wÅ‚aÅ›ciwie żadnego dostÄ™pu do sfery ducha.Taka postawa wynikaÅ‚a na równi z ideałów platonizmu i chrzeÅ›cijaÅ„stwa: zwiÄ…zki miÄ™dzy „ciaÅ‚em” a „duszÄ…” byÅ‚y w obu tych systemach albo w ogóle nie dostrzega­ne, albo też caÅ‚kowicie negatywne; ciaÅ‚o w przeciwieÅ„s­twie do „chÄ™tnego ducha” byÅ‚o albo „mdÅ‚e”, albo też byÅ‚o jego wiÄ™zieniem, natomiast dusza pokutowaÅ‚a w nim za swe uprzednie winy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •