[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy Gennadiussię obudził, pomyślał, że to tylko sen.Jednak następnej nocy znowuprzyśnił mu się ten sam młodzieniec i zapytał, czy go rozpoznaje.Kiedy śniący odpowiedział, że tak, młodzieniec zapytał, kiedy i gdziezawarli znajomość.Wtedy, zastanawiając się nad odpowiedzią,Gennadius przypomniał sobie poprzedni sen.Po zapewnieniu zestrony młodzieńca, że także teraz wszystko odbywa się we śnie,uwierzył mu i uświadomił sobie, że oto śni.Na kolejne pytanie: Gdziejest teraz twoje ciało? Gennadius odpowiedział: W moim łóżku.A czyCopyright � AdamB.pl121wiesz, że oczy w twoim ciele są teraz zamknięte i niewidzące ipoprzez te oczy nie widzisz niczego? Wiem.Więc czym są te oczy,którymi mnie widzisz?Gennadius nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie i milczał, wtedymłodzieniec zakończył stawianie pytań i z naciskiem wyjaśnił: Takjak śpisz i leżysz w łóżku, a oczy w twoim ciele są niewykorzystane inic nie widzą, a jednak masz oczy, którymi mnie widzisz i cieszyszsię tą wizją, tak samo po twojej śmierci, podczas gdy twoje cielesneoczy będą całkowicie nieaktywne, będzie w tobie życie ciągle żyweoraz zdolność percepcji, poprzez którą ciągle będziesz spostrzegał iodczuwał.Dlatego nie miej już wątpliwości, czy życie człowiekatoczy się dalej po śmierci.Zw.Augustyn stwierdza, że obawyGennadiusa zostały całkowicie usunięte.Wspominając w swojej Summie Teologicznej" przypuszczenieArystotelesa, iż w czasie snu zmysły czasami wykazują niewielkieosłabienie, św.Tomasz z Akwinu pisał, że dzieje się to pod koniecsnu, u osób zrównoważonych i obdarzonych silną wyobraznią oraznie tylko wyobraznia pozostaje wolna, lecz także codzienny rozumjest częściowo uwolniony; tak więc czasem podczas snu człowiekmoże sądzić, że to co widzi, jest snem, rozróżniając pomiędzyrzeczami a ich wyobrażeniami.Wzmianki te wyraznie wskazują, że zjawisko świadomego snuznane było, choćby tylko teoretycznie, w chrześcijańskiej Europie.Należy także wspomnieć o innym wielkim europejskim umyśle,hiszpańskim mędrcu sufizmu, mistycznej tradycji islamskiej, żyjącymsto lat przed św.Tomaszem, w XII w.Słynny Ibn ElArabi nazywanytakże Największym Mistrzem pisze tak: Człowiek musi kontrolowaćswoje myśli podczas snu, ćwiczenie takiej czujności spowodujeCopyright � AdamB.pl122wielkie korzyści.Każdy powinien przyłożyć się do osiągnięciazdolności o tak wielkiej wartości.O sobie zaś mówi: Moc aktywnejwyobrazni rozwinęła się we mnie do tego stopnia, że dzięki niejspotykam dziś ukochanych przeze mnie mistyków w ich cielesnejpostaci, obiektywnie jako istoty w pełni rzeczywiste.Niczymarchanioła Gabriela, który pojawił się we własnej osobie przedoczami Proroka.Mistycy muzułmańscy sytuowali świat snów i wyobrażeń alamalmithral pomiędzy światem materii a myślą, nie uważali goza czystą fantazję, lecz rodzaj objawienia obiektywnego irzeczywistego świata duchowego w specyficznym i indywidualnym dlakażdego mistyka języku symbolicznowizyjnym.Na koniec rozdziału poświęconego najważniejszym ideom ibadaczom natury snu i marzeń sennych oraz zjawiska świadomegosnu w historii myśli europejskiej wspomnimy jeszcze o dwóch bardzoważnych postaciach.Pierwszą z nich jest Pierre Gassendi, jeden z trzech, obokKartezjusza i Hobbsa, największych filozofów XVII w.Ten małoznany dziś katolicki ksiądz, zwolennik filozofii epikurejskiej, sceptyk iracjonalista, uważany za jednego z prekursorów francuskiegolibertynizmu, jako jedyny spośród wielkiej trójki zdaje się mieć dużedoświadczenie i wiedzę o naturze stanu snu i różnic pomiędzy jawą isnem.Mając osobiste doświadczenie świadomego snu, Gassendi przeczyidei Arystotelesa, jakoby śniący poznawał za pośrednictwem zmysłów, że śpi i dlatego wiedział, że to co widzi, jest snem.Jak jużwspominaliśmy wcześniej, to świadomość i przekonanie o tym, żeśnimy, prowadzi do wniosku, że wobec tego musimy spać.GassendiCopyright � AdamB.pl123pierwszy stwierdził to wyraznie: To, iż rozum może rozpoznać, że tosen, albo zrozumieć, że to wyobrażenie, jest niczym więcej niż fakt,iż można myśleć, że to myślenie, co jest przywilejem wewnętrznejzdolności i nie zależy od zewnętrznych zmysłów.Według Gassendiego mózg i umysł kiedy śni, jest w stanierozpoznawać i badać pewne właściwości rzeczy, które sobiewyobraża, z tą samą zdolnością, którą może rozpoznawać i badać,kiedy jest obudzony
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
�