[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na skutek takiegopoznania rozjaśniają się w duszy pewne prawdy i tak głęboko ją przenikają,\e poznaje je ona bez \adnych dowodzeń.Poznanie jest tak jasne, \e naprzeciwne przekonywania dusza nie mo\e się wewnętrznie zgodzić, choćbynawet dokonywała wysiłku, a\eby się zgodzić.Poznaje tu bowiem duchemte prawdy, które jej zostały przedstawione i ma o nich jakby jasnowidzenie.Poznanie to nale\y do ducha proroctwa i do łaski, którą św.Paweł określajako dar rozpoznawania duchów (1 Kor 12, 10).Pomimo tak pewnego i bezwzględnego zrozumienia, i mimo \e nie mo\ezmienić biernego przeświadczenia wewnętrznego, niech dusza niezaniedbuje wiary.Niech równie\ nie odmawia słuszności temu, co jej powiei rozka\e kierownik duchowy, chocia\by to sprzeciwiało się jejprzekonaniu.Dzięki temu przez wiarę wejdzie głębiej w boskiezjednoczenie, do którego ma dusza dą\yć raczej wierząc ni\ rozumiejąc.12.W Piśmie świętym znajdujemy świadectwa mówiące o tych dwóchrodzajach poznań.Mędrzec Pański tak mówi o duchowym poznaniu,dotyczącym ró\nych rzeczy: Ipse dedit mihi horum, quae sunt, scientiamveram ut sciam dispositionem orbis terrarum, et virtutes elementorum,initium et consummationem temporum, vicissitudinum permutationes, etconsummationes temporum, et morum mutationes, divisiones temporum, etanni cursus, et stellarum dispositiones, naturas animalium et irasbestiarum, vim ventorum, et cogitationes hominum, differentias virgulorum,et virtues radicum, et quaecumque sunt abscondita, et improyisa didici;omnium enim artifex docuit me sapientia; On bowiem dał mi prawdziwąznajomość rzeczy istniejących, abym znał urządzenie okręgu ziemi i siły\ywiołów, początek, koniec i pełnię czasów, następstwa rzeczy zmiennych izmianę pór roku, roczne biegi i poło\enie gwiazd, naturę zwierząt i gniewydzikich bestii, moc wiatrów i myśli ludzkie, ró\norodność krzewów i mocekorzeni; i cokolwiek jest skryte i niewiadome, tego nauczyłem się;wszystkiego bowiem nauczyła mię tworzycielka wszystkiego, Mądrość(Mdr 7, 17-21).Chocia\ ta wiedza o wszystkich rzeczach, której Bógudzielił Mędrcowi, była wlana i ogólna, jest jednak wystarczającymświadectwem o wszystkich poznaniach, jakie Bóg w sposób szczególnyudziela duszom drogą nadprzyrodzoną, kiedy sam chce.Nie znaczy to, \eBóg udzielił im trwałego i całościowego stanu wiedzy, jak na przykładudzielił Salomonowi w wy\ej wymienionych (s.290) rzeczach, lecz \eniejednokrotnie odkrywa im pewne poszczególne prawdy o jakichśrzeczach, na przykład o wspomnianych tu przez Mędrca.Tej stałej wiedzy o wielu rzeczach udziela Bóg licznym duszom, nigdyjednak tak całościowej, jaką udzielił Salomonowi.Podobnie ma się rzecz zrozmaitością darów Bo\ych, wymienionych przez św.Pawła.Do nichnale\y mądrość, umiejętność, wiara, proroctwo, rozpoznawanie duchów,rozumienie języków, objaśnianie słów itd.(1 Kor 12, 8-10).Wszystkie tepoznania są wlanym, trwałym stanem.Udziela go Bóg według swej woli,bądz to sposobem naturalnym, jak Balaamowi i innym wieszczompogańskim i wielu Sybillom przez dar proroctwa, bądz te\ sposobemnadprzyrodzonym, jak apostołom, prorokom i innym świętym.13.Oprócz tych uzdolnień i łask darmo danych , osoby doskonałe albopostępujące ju\ w doskonałości zwykły często otrzymywać oświecenie ipoznanie rzeczy obecnych i nieobecnych, poznają je duchem oświeconym iju\ oczyszczonym.Mo\emy na to przytoczyć świadectwo KsięgiPrzypowieści: Quomodo in aquis resplendent vultus prospicientium, siccorda hominum manifestu sunt prudenibus; Jak w wodzie pokazują siętwarze patrzących, tak serca człowiecze jawne są mądrym (27, 19).Przezmądrych rozumie się tu takich, którzy ju\ posiedli wiedzę świętych,nazwaną przez Pismo święte roztropnością.Dusze, u których wiedza wlanaprzez Boga jest stanem trwałym, w podobny sposób rozpoznają wszystkierzeczy.Choć i to nie zawsze się dzieje i nie wszystkich rzeczy dotyczy, bouzale\nione jest od tego, czy Bóg zechce te dusze wspomóc.14.Pewne jest jednak, \e dusze oczyszczone rozpoznają z wielką łatwościąi to w sposób naturalny - jedne więcej, drugie mniej -to co się ukrywa wsercu ludzkim, czy te\ w głębi duszy, oraz skłonności i zdolności ró\nychosób.Poznają to po znakach zewnętrznych, nawet niepozornych, jak naprzykład po słowach, ruchach i innych oznakach.Jeśli bowiem szatan mo\etakie rzeczy rozumieć dlatego, \e jest duchem, to równie\ i człowiekuduchowiony posiada tę zdolność.Wskazuje na to Apostoł, mówiąc:Spiritualis autem iudicat omnia; Ale kto jest duchowy, rozsądzawszystko (1 Kor 2, 15).I na innym miejscu: Spiritus enim omnia scrutatur,etiam profunda Dei\ Duch wszystko przenika, nawet głębokości Bo\e{tamie, 2, 10).Naturalnym biegiem rzeczy ludzie duchowi nie mogąrozpoznać myśli i skrytości serca innych.Mogą to jednak poznać przeznadprzyrodzone oświecenie lub te\ przez pewne objawy.Niekiedy mogąpobłądzić w tym poznawaniu z objawów, aie najczęściej odgadują prawdę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]