[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Konst.utrzymuje te uprawnienia Prezesa RM wobec ministrów.W Å›wietle art.149 ministrowie kierujÄ… dziaÅ‚ami administracji rzÄ…dowej lub „wypeÅ‚niajÄ… zadania wyznaczone im przez Prezesa RM”.Kierowanie pracami RM obejmuje zwoÅ‚ywanie jej posiedzeÅ„, a także przewodniczenie obradom, co daje premierowi możliwość skutecznego oddziaÅ‚ywania na tok prac i na treść podejmowanych uchwaÅ‚.Dodatkowe elementy okreÅ›la sytuacja prawna Prezesa RM zawiera pkt.7 art.148.W Å›wietle tego artykuÅ‚u premier jest sÅ‚użbowym zwierzchnikiem wszystkich pracowników administracji rzÄ…dowej, a na podstawie art.153 ust.2 jest także zwierzchnikiem korpusu sÅ‚użby cywilnej.JeÅ›li do wymienionych kompetencji dodać jeszcze, że na wniosek ministra premier powoÅ‚uje sekretarzy stanu oraz podsekretarzy stanu i że ma prawo zgÅ‚aszania RM wniosków w sprawie uchylania rozporzÄ…dzenia i zarzÄ…dzeÅ„ ministrów, to rysuje siÄ™ nam obraz premiera aktywnego, wyposażonego w uprawnienia wÅ‚adcze, które pozwalajÄ… stwierdzić, iż mamy do czynienia nie tylko z czÅ‚onkiem organu kolegialnego.Wyposażenie premiera we wÅ‚asne, dość szeroko zakreÅ›lone kompetencje pozwala traktować go jako samodzielny, centralny organ administracji rzÄ…dowej.10.Prawny charakter ministrówMinister jest centralnym organem administracji rzÄ…dowej, którego pozycjÄ™ charakteryzuje podwójna rola.Z jednej bowiem strony, jako czÅ‚onek kolegialnego organu wÅ‚adzy wykonawczej - RM - uczestniczy w realizacji zadaÅ„, jakie obowiÄ…zujÄ…ce prawo przyznaje rzÄ…dowi.Z drugiej - stanowi on jednoosobowy, samodzielny organ paÅ„stwowy, powoÅ‚ywany do kierowania okreÅ›lonym dziaÅ‚em administracji.Szczególny charakter ma minister powoÅ‚any do wykonywania zadaÅ„ zleconych mu przez Prezesa RM.DziaÅ‚alność ministrów podlega koordynacyjnej i kontrolnej funkcji tak RM, jak i premiera, a jednoczeÅ›nie ministrowie ponoszÄ… politycznÄ… odpowiedzialność przed Sejmem, Który może także pociÄ…gnąć ministra do odpowiedzialnoÅ›ci konstytucyjnej przed TrybunaÅ‚ Stanu.Politycznie minister odpowiada również przed premierem.11.Administracja rzÄ…dowaMino iż rozdziaÅ‚ VI Konst.nosi tytuÅ‚ „Rada Ministrów i administracja rzÄ…dowa”, nowa Ustawa zasadnicza niewiele stanowi o organach tej administracji.PowÅ›ciÄ…gliwość Konst.w tej mierze jest wytÅ‚umaczalna, byÅ‚a ona bowiem uchwalana w okresie, gdy nie zostaÅ‚y jeszcze rozstrzygniÄ™te sprawy podziaÅ‚u terytorialnego, a tym samym i charakter zapowiadanych nowych jednostek: powiatów i województw.Dla omawianej problematyki szczególne znaczenie ma ustawa o administracji rzÄ…dowej w województwie, która to jednostka otrzymaÅ‚a charakter rzÄ…dowo-samorzÄ…dowy, w odróżnieniu od powiatów i gmin jako jednostek samorzÄ…dowych.W Å›wietle przepisów organami administracji rzÄ…dowej sÄ…: wojewoda sprawujÄ…cy wÅ‚adzÄ™ administracji ogólnej, dziaÅ‚ajÄ…cy pod jego zwierzchnictwem kierownicy zespolonych sÅ‚użb, inspekcji i straży, wykonujÄ…cy zadania w imieniu wojewody lub wÅ‚asnym, oraz organy administracji zespolonej.Zadania administracji rzÄ…dowej mogÄ… także wykonywać organy samorzÄ…du terytorialnego, jeÅ›li powierza im to ustawa lub zawarte porozumienie.SÄ…dy i TrybunaÅ‚y1.Ustrój i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci sÄ…dów.SÄ…d NajwyższyKonst.w art.175 stanowi, że wymiar sprawiedliwoÅ›ci w RP sprawujÄ…: SÄ…d Najwyższy, sÄ…dy powszechne, sÄ…dy administracyjne oraz sÄ…dy wojskowe.Dla pozycji ustrojowej i funkcji SÄ…du Najwyższego zasadnicze znaczenie posiada art.183 ust.1 Konst., który stanowi ,że SÄ…d Najwyższy sprawuje nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… sÄ…dów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania.W skÅ‚ad SÄ…du Najwyższego wchodzÄ…: Pierwszy Prezes, prezesi oraz sÄ™dziowie.SÄ…d Najwyższy jest organem zÅ‚ożonym i dzieli siÄ™ na cztery Izby: AdministracyjnÄ…; Pracy i UbezpieczeÅ„; CywilnÄ…; KarnÄ… i WojskowÄ….Konst.w art.183 ust.3 okreÅ›la, że Pierwszego Prezesa SÄ…du Najwyższego powoÅ‚uje Prezydent spoÅ›ród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne SÄ™dziów SÄ…du Najwyższego.W art.183 ust.3 zasada kadencyjnoÅ›ci sprawowania urzÄ™du przez Pierwszego Prezesa SÄ…du Najwyższego.W Å›wietle tego przepisu Pierwszy Prezes powoÅ‚ywany jest na szeÅ›cioletniÄ… kadencjÄ™.SÄ…d Najwyższy posiada szereg istotnych kompetencji wynikajÄ…cych z Konst.i ustaw.NajważniejszÄ… grupÄ… kompetencji jest stwierdzenie ważnoÅ›ci wyborów do Sejmu i Senatu (art.101 ust.1 Konstytucji), Prezydenta (art.129 ust.1 Konst.) oraz ważnoÅ›ci referendum ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego (art.125 ust.4 Konst.)SÄ…dy powszechneKonstytucja ksztaÅ‚tujÄ™ pozycjÄ™ sÄ…dów powszechnych jako tych organów wÅ‚adzy sÄ…downiczej, którym przede wszystkim powierzone zostaÅ‚o sprawowanie wymiaru sprawiedliwoÅ›ci.Art.177 Konst.stanowi, że sÄ…dy powszechne sprawujÄ… wymiar sprawiedliwoÅ›ci we wszystkich sprawach, z wyjÄ…tkami spraw ustawowo zastrzeżonych dal wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci innych sÄ…dów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]