[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest ona35Tamże, s.90.36Tamże, s.86.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 4.Koncepcje ksztaÅ‚cenia nauczycieli92problemem nauczenia studentów dokonywania zmian w dotychczasowych spo-sobach spostrzegania rzeczywistoÅ›ci edukacyjnej, a także pogÅ‚Ä™biania rozumieniaznanych już pojęć.ZapamiÄ™taj! Proces uczenia siÄ™ ma dwa aspekty: przyswajanie nowej wiadomoÅ›cioraz odkrycie osobistego znaczenia tej wiadomoÅ›ci.Wiadomość sama w sobie,bez zwiÄ…zków z treÅ›ciÄ… indywidualnych przeÅ›wiadczeÅ„ zawodowych, jest maÅ‚oprzydatna, ale też bezużyteczna.Tej prawdy nikt nie kwestionuje, jest to zarazemprawda, której siÄ™ najczęściej nie respektuje w procesie ksztaÅ‚cenia.PrzekonujemysiÄ™ o tym, gdy uważna obserwacja doprowadza do wniosku, że główny wysiÅ‚ekskierowany na doskonalenie nauczania polega na wypracowaniu metod przeka-zywania wiedzy.ZupeÅ‚nie zaniedbanym problemem w teorii edukacyjnej jest to,jak pomóc uczÄ…cym siÄ™ w odkrywaniu osobistego znaczenia wiedzy, a także to,jak rozwijać ich motywacjÄ™ poznawczÄ….Bez odpowiedzi na te pytania efektywnekierowanie procesem uczenia siÄ™ jest utrudnione.ZnamiennÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… procesu ksztaÅ‚cenia nauczycieli jest także to, że niema on postaci finalnej.%7Å‚adne studia nie czyniÄ… nauczyciela, nie dostarczajÄ… skoÅ„-czonej formy kwalifikacji. W najlepszym przypadku mogÄ… dostarczyć studentomproblemów, Å›rodków, informacji i możliwoÅ›ci do badaÅ„ nad sobÄ… jako podstawydo stawania siÄ™ nauczycielem37.4.3.6.Program ksztaÅ‚ceniaCombs widzi potrzebÄ™ rozróżnienia funkcji programu w nauczaniu na typo-wych wydziaÅ‚ach nauk wyzwolonych i na wydziaÅ‚ach ksztaÅ‚cenia zawodowego.W pierwszym przypadku program koncentruje siÄ™ głównie na treÅ›ciach, przedsta-wiajÄ…c materiaÅ‚ nauczania w porzÄ…dku sekwencyjnym.Treść jest wartoÅ›ciÄ… samÄ…w sobie; jest podstawowÄ… kwestiÄ… procesu ksztaÅ‚cenia.Rozumienie treÅ›ci dyscyplinzamyka siÄ™ w ich granicach.Na wydziaÅ‚ach ksztaÅ‚cenia zawodowego najważniejsze w programie sÄ… nie tre-Å›ci ksztaÅ‚cenia, ale osobowoÅ›ci osób, które siÄ™ ksztaÅ‚cÄ….Combs uważa, że w ksztaÅ‚-ceniu nauczycieli treÅ›ci nie majÄ… wartoÅ›ci samoistnej.O znaczeniu treÅ›ci rozstrzygaich pragmatyczny sens i skutek, to, jaki użytek jednostka potrafi z nich zrobićw zawodowym dziaÅ‚aniu.Nie wystarczy, że kandydat do zawodu nauczycielskiego bÄ™dzie doskonale znaÅ‚wÅ‚asnÄ… dyscyplinÄ™, psychologiczne mechanizmy zachowania czÅ‚owieka, technikii metody pracy.Ważne jest, by umiaÅ‚ tym wszystkim posÅ‚użyć siÄ™ w sytuacji pracy,37Tamże.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Humanistyczna koncepcja ksztaÅ‚cenia nauczycieli93a ponadto by czuÅ‚ potrzebÄ™ i potrafiÅ‚ zintegrować zdobytÄ… wiedzÄ™ z rozwojemwÅ‚asnego poczucia wartoÅ›ci w kwestii nauczania innych.Zabiegi te zdaniemCombsa majÄ… jeszcze inny, nadrzÄ™dny cel.Chodzi o ksztaÅ‚towanie satysfakcjonu-jÄ…cego poczucia siebie jako czÅ‚owieka oraz siebie jako zawodowej indywidualnoÅ›ci.Dlatego centralnym punktem programów ksztaÅ‚cenia nauczycieli jest studiujÄ…cyi jego potrzeby.Uczeniu siÄ™ pojmowanemu jako przyswajanie treÅ›ci (nauki wyzwolone) Combsprzeciwstawia uczenie siÄ™ jako zmiana w zachowaniu (nauki praktyczne).KsztaÅ‚-cenie dla dokonywania zmiany zachowania wymaga nie tyle kumulowania wiedzyi sprawnoÅ›ci, ile odnalezienia ich osobistego znaczenia, jako warunku skutecznegoich użycia w dziaÅ‚aniu praktycznym.W uczeniu siÄ™ pojmowanym jako przyswajanietreÅ›ci można podawać jednostce materiaÅ‚ tak szybko, jak ona go przyswaja.Nato-miast uczenie siÄ™ jako zmiana zachowania wymaga czasu, gdyż student ma tu odkryćosobiste znaczenie treÅ›ci, a wiÄ™c ich podmiotowy i zawodowy sens.W tej koncepcjiuczenia siÄ™ nastÄ™puje przesuniÄ™cie akcentu z treÅ›ci na indywidualny proces docho-dzenia do rozumienia treÅ›ci i ich znaczenia.Ważne sÄ… potrzeby uczÄ…cego siÄ™.IstotÄ… przygotowania nauczycieli do zawodu jest rozumienie treÅ›ci jako drogido odkrycia jej znaczeÅ„.W odróżnieniu od nauk wyzwolonych rozumienie wyma-ga tu przekroczenia granic wÅ‚asnej dyscypliny. Filozofia, socjologia, psychologiai antropologia powinny być integralnÄ… częściÄ… wszystkich ćwiczeÅ„ praktycznychstudenta w toku przygotowania siÄ™ do zawodu 38.Nauczyciel, rozwiÄ…zujÄ…c kon-kretnÄ… sytuacjÄ™, przekracza granicÄ™ wÅ‚asnej dyscypliny, myÅ›li w sposób interdy-scyplinarny.Potrzebna mu jest zarówno wiedza pedagogiczna i psychologiczna,jak wiedza filozoficzna i socjologiczna.InnÄ… cechÄ… programu budowanego wokół pojÄ™cia ja jako instrument ksztaÅ‚ce-nia innych jest zerwanie z tradycjÄ… dostarczania wspólnego doÅ›wiadczenia wszyst-kim uczÄ…cym siÄ™.Niepowtarzalna osobowość nie może być efektem unifikacjiksztaÅ‚cenia.Zdaniem Combsa efektywny jest program, który:n Pozwala na ruch studentów z różnymi prÄ™dkoÅ›ciami.n Zapewnia treÅ›ci i doÅ›wiadczenie odpowiednie do potrzeb studentów.n Dostarcza uczÄ…cym siÄ™ doÅ›wiadczenia raczej symultanicznego niż sekwencyjnego.n NakÅ‚ada wiÄ™cej odpowiedzialnoÅ›ci na samego studenta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]