[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ciąg znaków zamienia na okienko komunikatu, zawierające odebraną wiadomość, • warstwa sesji (5) - inicjuje, koordynuje i przerywa połączenia między aplikacjami z obu końców sieci, • warstwa transportowa (4) - zajmuje się poszczególnymi połączeniami, zapewniając kompletność wymiany danych (czy wszystkie pakiety dotarły do celu, szeregowanie pakietów, kontrola błędów), • warstwa sieci (3) - odpowiada za właściwy dobór trasy dla przesyłanych pakietów danych (routing oraz forwarding),• warstwa łącza danych (2) - określa zasady transferu danych w łączu fizycznym, • warstwa fizyczna (1) - opisuje mechaniczne oraz elektryczne parametry styków. Przykład.Podczas przeglądania stron WWW zaangażowane są następujące zasoby, usługi i protokoły w poszczególnych warstwach: Warstwa aplikacji Netscape NavigatorWarstwa prezentacji HTTP (Hypertext Transfer Protocol)Warstwa sesji np.port o numerze 80Warstwa transportowa TCPWarstwa sieci IPv4, IPv6Warstwa łącza danych SLIP, PPPWarstwa fizyczna np.ISDN Krótko o protokołach sieciowychAby komputery połączone siecią (nawet tak prostą, jak kabel szeregowy spinający dwa PC) prawidłowo komunikowały się ze sobą, muszą posługiwać się „wspólnym językiem”.Tym wspólnym językiem jest odpowiedni protokół, określający zasady wymiany danych wewnątrz konkretnej sieci.Dotychczas powstało wiele protokołów sieciowych - każdy ma specyficzne zastosowanie.Oto niektóre z nich: NetBEUI (NetBIOS Extended User Interface) - nowa, rozszerzona wersja NetBIOS-u, programu umożliwiającego komunikację między komputerami w sieci lokalnej (LAN).Protokół stworzony przez IBM został zaadaptowany przez Microsoft i stał się standardem wykorzystywanym w sieciach typu Ethernet czy Token Ring. Ze względu na brak mechanizmu routingu (wyboru trasy pakietów) aplikacje stworzone dla sieci rozległych (WAN) muszą korzystać z pomocy innych protokołów (IPX, TCP/IP).Zaletą NetBEUI jest wysoka wydajność w ramach pojedynczej sieci LAN. IP (Internet Protocol) - określa, w jaki sposób dane przekazywane są między komputerami podłączonymi do Internetu.Wszystkie komputery mają co najmniej jeden unikatowy adres służący do identyfikacji.Podczas wysyłania lub odbierania danych wiadomość dzielona jest na mniejsze kawałki (z reguły od kilkuset do kilku tysięcy bajtów) zwane pakietami.Każdy pakiet zawiera adres nadawcy i odbiorcy, umożliwiający dostarczenie go w odpowiednie miejsce; każdy może podróżować do celu różną drogą - w zależności od obciążenia lub uszkodzeń odcinków Internetu.Zdarza się, że pakiet wysłany później zostanie odebrany jako wcześniejszy.Za właściwe uporządkowanie pakietów odpowiada protokół warstwy wyższej (TCP). TCP (Transmission Control Protocol) - protokół używany w połączeniu z IP.TCP z poszczególnych pakietów dostarczonych przez IP układa całe wiadomości (lub na odwrót).Na przykład, gdy serwer WWW wysyła do Twojego komputera plik HTML, protokół TCP dzieli go na pakiety i przekazuje do warstwy niższej (tam protokół IP zajmie się ich dostarczeniem).Na drugim końcu połączenia pakiety zostaną złożone w odpowiedniej kolejności - utworzą jeden plik. IPX/SPX (Internetwork Packet eXchange/Sequenced Packet eXchange) - protokoły działają analogicznie jak TCP/IP, ale używane są w sieciach Novell NetWare.SPX odpowiada za podział wiadomości na pakiety u źródła i łączenie ich w komputerze docelowym, IPX dostarcza je do właściwego komputera
[ Pobierz całość w formacie PDF ]