[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rysunek 3.2.4 Mapa prawdopodobieństw Huffa dla Ronda Czyżyńskiego (O3)Źródło: opracowanie własne (za pomocą pakietu Statistica)Placówką, która osiąga największe prawdopodobieństwa lokalizacji zakupów jest Géant.W dwóch dzielnicach prawdopodobieństwo zakupów właśnie w tej placówce osiągnęło ponad 90%.3.3 Strumienie przepływu ruchu nabywcówLaksmanan i Hansen udoskonalili model Huffa.Znając współczynnik prawdopodobieństwa ruchu między poszczególnymi strefami miasta oraz liczbę konsumentów z rejonu można obliczyć oczekiwaną liczbę konsumentów z rejonu i zaopatrujących się w ośrodku handlowym j, czyli.Sposób obliczania tej wartości przedstawia poniższy wzór.gdzie:- liczba konsumentów w danej strefieW ten sposób można również wyznaczyć również oczekiwane sumy wydatkowe na zakupy w strefie (rejonie, mieście) j przez ludność zamieszkałą w strefie i, lub też oczekiwane sumy wydatków ludności zamieszkałej w strefie i na zakup w strefie j, czyli:gdzie:- całkowite wydatki na zakup towarów ludności zamieszkałej w strefie (regionie, mieście) iPo odpowiedniej modyfikacji tych wzorów możemy uzyskać dodatkowe informacje.Otrzymać możemy prawdopodobną liczbę konsumentów dokonujących zakupów w ośrodku handlowym j, czyli.Uzyskamy tę wartość jeśli zamienimy w wyżej wymienionym wzorze wartość na wyrażenie (poniżej przedstawiono wzór).Odpowiednio też można odliczyć oczekiwaną sumę sprzedaży detalicznej ośrodka handlowego j, czyli poprzez zastąpienie elementu jego sumą dla wszystkich stref (rejonów, miast), czyli (poniżej przedstawiono ten wzór).Modele te zwane są także czasami modelami grawitacji względnej, gdyż uwzględniają jednoczesne oddziaływanie na decyzje konsumentów wszystkich potencjalnych miejsc dokonywania zakupów.Przemieszczenia konsumentów dokonujących zakupów uzależniają one nie tylko od atrakcyjności danego rejonu, ale także od konkurujących z nim innych ośrodków handlowych.Mając dane dotyczące prawdopodobieństw zakupów z każdego obszaru do każdego centrum obliczyć można prawdopodobną liczbę konsumentów dokonujących zakupów w poszczególnych ośrodkach handlowych.Prawdopodobieństwa zakupów oraz liczba mieszkańców w poszczególnych dzielnicach zostały przedstawione w tabeli 3.3.1.Tabela 3.3.1 Prawdopodobieństwa zakupów w poszczególnych centrach handlowych osób z poszczególnych dzielnic wyliczone za pomocą modelu HuffaOśrodek \ Centrum handloweC1GéantC2KrakchemiaC3RealLiczba mieszkańców w dzielnicachO1 Rondo Polsadu0,9560,9670,109548767O2 Rondo Mogilskie0,0180,0210,05935390O3 Rondo Czyżyńskie0,0260,0120,83222997Źródło: opracowanie własneObliczamy strumienie przepływu ludności z wszystkich trzech dzielnic do placówki wielkopowierzchniowej Géant.Wykorzystujemy tu wcześniej wyliczone prawdopodobieństwo lokalizacji zakupów właśnie w tej placówce.Sklep wielkopowierzchniowy Géant, z wszystkich trzech dzielnic, przyciągnie na zakupy ok.83362 osoby.Obliczamy strumienie przepływu ludności z wszystkich trzech dzielnic do placówki wielkopowierzchniowej KrakChemia.Wykorzystujemy tu wcześniej wyliczone prawdopodobieństwo lokalizacji zakupów właśnie w tej placówce.Sklepu wielkopowierzchniowy Krakchemia z wszystkich trzech dzielnic przyciągnie na zakupy ok.2978 osób.Obliczamy strumienie przepływu ludności z wszystkich trzech dzielnic do placówki wielkopowierzchniowej Real.Wykorzystujemy tu wcześniej wyliczone prawdopodobieństwo lokalizacji zakupów właśnie w tej placówki.Sklep wielkopowierzchniowy Real z wszystkich trzech dzielnic przyciągnie na zakupy ok.20826 osób.Największą liczbę mieszkańców dzielnic Prądnik Czerwony, Grzegórzki, Czyżyny przeciągnie sklep wielkopowierzchniowy Géant bo ponad 80000 klientów.Na drugim miejscu znajduje się Real z ok.20000 konsumentów.Najgorszy wynik osiągnęła Krakchemia, która osiągnęła prawie 3000 klientów.Tak duże dysproporcje między tymi placówkami wiążą się przede wszystkim z dwoma zmiennymi, prawdopodobieństwem lokalizacji zakupów właśnie w danej placówce oraz zpowierzchnią sprzedażową danej placówki.Rozdział 4OPTYMALIZACJA LOKALIZACJI PLACÓWEK WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH W MIEŚCIE KRAKOWIEOkreślenie optymalnej lokalizacji to jedno z podstawowych zadań przy otwieraniu nowej placówki handlowej, nie tylko wielkopowierzchniowej.Dobrze opracowana strategia lokalizacji i wejścia na rynek istotnie wpływa na rentowność i sprawność przedsiębiorstwa.Dawniej problematyka doboru odpowiedniego miejsca na placówkę handlową dotyczyła głównie wsi.To właśnie tam, gdzie znajdowało się wiele mniejszych terytorialnie jednostek administracyjnych, należało się zastanawiać nad wyborem dobrej lokalizacji.Obecnie problem ten dotyczy placówek wielkopowierzchniowych w dużych miastach.Chodzi o to by zlokalizować ośrodek handlowy, tak aby ważone odległości od obsługiwanych przez niego obszarów bądź skupisk ludności były możliwie jak najmniejsze, przy czym wagami są liczby mieszkańców tych obszarów [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •