[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Według instrukcji, najpierw pracownik dokonuje samooceny własnej pracy i wpisuje odpowiednie wartości do kolumny kwestionariusza oceny pracownika.Następnie przełożony zapoznaje się z samooceną pracownika i dokonuje własnej oceny pracownika, którą mnoży przez wagę kryterium (waga kryterium jest ustalana przez kierownictwo).Wyniki ocen są sumowane w poszczególnych obszarach zachowań oraz globalnie.Ocena globalna decyduje o ogólnej ocenie przydatności zawodowej pracownika oraz proponowanych działaniach wobec niego.Równocześnie przełożony określa mocne i słabe strony pracownika, które omawia z nim na spotkaniu.Oceniający omawia z nim również ogólną ocenę oraz dyskutuje o wynikach pracy oraz sposobie poszerzania umiejętności i kwalifikacji pracownika.Wspólne (bezpośredni przełożeni - podwładni) procedowanie zadania, dyskusja nad stopniem jego realizacji, formułowanie wniosków odnoszących się nie tylko do ocenianego pracownika, ale także do całej organizacji - wszystko to daje olbrzymie efekty w zakresie motywacji, poczucia identyfikacji i partycypacji oraz zaangażowania.Zgodnie z kwestionariuszem oceny pracownika, który stanowi załącznik nr 1 do instrukcji systemu ocen okresowych pracowników Urzędu Miasta Lubań, ocenie podlegają kwalifikacje zawodowe, efektywność i jakość pracy, poczucie odpowiedzialności i niezawodność, organizacja pracy własnej i dyspozycyjność, samodzielność działania, współpraca w zespole i stosunek do przełożonych, przestrzeganie przepisów i norm obowiązujących w urzędzie.Poszczególni pracownicy zostali wysoko ocenieni przez swoich bezpośrednich przełożonych.Oceny te zsumowano w poszczególnych wydziałach i wyciągnięto średnią ocenę pracy poszczególnych wydziałów, co przedstawia wykres nr 2.Oceniano w skali pięciostopniowej.Cztery wydziały uzyskały ocenę maksymalną - bardzo dobrą.Najniższą ocenę - dobrą, uzyskały trzy wydziały.W pozostałych przypadkach ocena była między oceną dobra a bardzo dobrą.Wykres nr 2Źródło: sprawozdanie na przegląd zarządzania w Urzędzie Miasta Lubań z 3 grudnia 2004 r.Opracowanie własne.W tym samym czasie przeprowadzono ankietę wśród mieszkańców Miasta Lubań, której celem była ocena pracy urzędników zatrudnionych w urzędzie.Mieszkańcy oceniali terminowość załatwiania spraw, sposób informowania interesantów, wiedzę fachową pracowników, kulturę osobistą i uprzejmość obsługujących urzędników oraz szybkość i sprawność załatwiania spraw.W pięciostopniowej skali oceny pięciu ocenianych kryteriów pracownicy uzyskali średnią ocenę od 2,33 do 2,69.Najniżej oceniono terminowość załatwiania spraw, a najwyżej kulturę osobistą i uprzejmość obsługującego pracownika.Obrazowo ukazuje to wykres nr 3.Wykres nr 3Źródło: sprawozdanie na przegląd zarządzania w Urzędzie Miasta Lubań z 3 grudnia 2004 r.Opracowanie własne.W obydwu przypadkach ocenie poddano różne kryteria, dlatego też oceny te bardzo się od siebie różnią.Ocena dokonana przez przełożonych pracowników jest oceną o wiele wyższą niż ocena odbiorców usług świadczonych przez urzędników.Jednakże uważam, że nawet w przypadku ujednolicenia kryteriów ocen, nie zbliżyłyby się one do siebie.Myślę, że przyczyną takiej sytuacji jest fakt, iż wielu ludzi nadal żywi obawy przed załatwieniem sprawy w urzędzie.Przeraża ich zawiłość przepisów, często nie wiedzą dokąd iść, z kim rozmawiać, jakie dokumenty przynieść, a wielu pracowników urzędu po prostu nie chce im w tym pomóc, wciąż nie rozumiejąc celu jaki został przed nimi postawiony.Dlatego wielu ludzi nadal uważa, że kadra urzędnicza jest źle wykwalifikowana i często po prostu niesympatyczna.Kierownictwo urzędu, biorąc pod uwagę fakt, iż system w momencie przeprowadzania ankiet i oceny pracowników był dopiero wdrażany, oceny uzyskane w ankietyzacji satysfakcjonowały je, wskazując jednocześnie jak wiele pracy należy jeszcze włożyć w doskonalenie organizacji urzędu.Zdziwił fakt, dość wysokiej oceny sposobu informowania interesantów w stosunku do tego czym dysponował urząd
[ Pobierz całość w formacie PDF ]