[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sugeruje to istnienie jakiegoś systemu interpretującego.Zazwyczaj uważa się, żeecholokacja potrzebna jest tym zwierzętom jedynie do umiejscawiania pożywienia.Cały służącyrozróżnianiu potencjał delfina musi zostać połączony siecią neuronów, zdolną połapać się wśródcałej gamy sygnałów i dzwięków, tak jak my potrafimy zidentyfikować obraz na podstawie tego,co przekazują nam nasze oczy.Jedno spojrzenie na mózg młodego delfina wystarczy, by zauważyć gęstą strukturęneuronów, a ponieważ każdy neuron łączy się co najmniej z 6000 innych, prawdopodobieństwo,że taki mózg czyni niewiele lub nic z otrzymywanymi bodzcami jest - rzekłbym - raczejminimalne.Możliwe jest np., że pojemność mózgu delfina zawiera potencjał wystarczający dozapamiętania dzwiękowych map oceanów.Ludzie morza wiedzą od lat, że ryb i kałamarnic niemożna spotkać wszędzie, lecz jedynie na terenach żerowisk, które wiążą się z geografią igeologią oceanu, prądami, skałami i innymi formacjami, na których rozwija się życie morskie.Delfiny potrafią, z tego, co wiemy, widzieć dzwięk.Niezwykły jest fakt, że niektórzyludzie obdarzeni nadzwyczajną pamięcią rzeczywiście mówią o  słyszeniu" koloru i  widzeniu"dzwięku.Osiągnąć to można tylko przy niezwykle wysokiej liczbie połączeń synaptycznychumożliwiających mózgowi przenoszenie informacji na wyższy poziom.Skoro nie da się tegowykluczyć, czyż nie jest możliwe, że nasz pogląd, jakoby walenie nie były w stanie sięzrozumieć, oparty na małym zróżnicowaniu wydawanych przez nie dzwięków, jest błędny? Czydlatego, że my porozumiewamy się za pomocą słów ze środka zakresu słyszalnych przez nasczęstotliwości, oznacza, iż walenie powinny czynić podobnie? Mając do dyspozycji tak szerokizakres częstotliwości, mogą nie robić zupełnie nic albo bardzo wiele, nawet o tym nie wiedząc.Gdyby delfin poznał nasze możliwości korzystania z dzwięku, uznałby, jak sądzę, że jesteśmy niezwykle prymitywni!Szkopuł polega na tym, że badamy inne gatunki porównując je do nas samych.Ludzieczęsto sądzą, że psy i inne zwierzęta są bardzo inteligentne, ponieważ potrafią wykonywać prostesztuczki, których je nauczymy.Fakt, że homo sapiens potrafi schwytać walenie, umieścić je wśrodowisku pozbawionym bodzców, zmusić do gry w koszykówkę w zamian za jedzenie, jestnajprostszym przykładem siły takiego rozumowania.Ograniczanie potężnej inteligencji tych wspaniałych zwierząt do cyrkowych sztuczek jestdziałaniem minimalistycznym, poniżającym i zupełnie bezowocnym.Powinniśmy manifestowaćwłasną inteligencję i człowieczeństwo w sposób bardziej odpowiedni, mądrzej i bardziej poludzku badając niezgłębione możliwości innych mieszkańców naszej planety.Teraz wyłącz stoperCzas lektury:.minNastępnie oblicz szybkość czytania w słowach na minutę (sł./ min) dzieląc po prostuliczbę słów w tekście (w tym wypadku 1356) przez czas (w minutach), jaki ci to zajęło.Formuła ustalania szybkości czytania:słowa na minutę (sł./ min) = liczba słówczasPo wykonaniu obliczenia zapisz wynik w sł./min na końcu tego paragrafu.Zaznacz gotakże w zestawieniu postępów i na wykresie, na stronie 244.Liczba słów na minutę:. SPRAWDZI AN 3: ZROZUMIENIE1.Mieczniki porozumiewają się:a) w kilku różnych językach i używają wielu dialektówb) jednym językiem w wielu różnych dialektachc) dwoma różnymi językami, a każdy z nich ma jeden dialektd) tym samym językiem w wielu różnych dialektach2.Wieloryby należą do innego  klubu językowego" niż ludzie, naczelne i psy morskie.Prawda-Fałsz3.Dialekty mieczników składają się ze świstów i odgłosów, które zwierzęta wydają:a) wykorzystując echolokację do poruszania sięb) porozumiewając się pod wodąc) kochając sięd) ostrzegając o niebezpieczeństwie4.Istnieją świadectwa na to, że mieczniki:a) od czasu do czasu atakowały ludzib) regularnie atakowały ludzic) nigdy nie zaatakowały człowiekad) zaatakowały, lecz nie zabiły człowieka5.Gwiżdżące wieloryby żyją:a) tylko w ciepłych oceanachb) tylko w zimnych morzachc) tylko w Oceanach Atlantyckim i Arktycznymd) we wszystkich głównych oceanach świata6.Rodzina wielorybów nazywana jest.7.Większość dzwięków wydawanych przez gwiżdżące wieloryby mieści się:a) powyżej zakresu słyszalności ludzkiego uchab) poniżej zakresu słyszalności ludzkiego uchac) w zakresie słyszalności ludzkiego uchad) jest niemożliwa do uchwycenia8.Ile własnych zawołań tworzy przeciętna rodzina wielorybów?a) 8 b) 10c) 12d) 209.Dialekty wielorybów są:a) nic nie znaczącymi tonamib) przekazywane z pokolenia na pokoleniec) odmienne z pokolenia na pokolenied) zasadniczo wszystkie jednakowe10.Jak wiele czasu, wg Forda, potrzeba, aby rozwinął się dialekt?a) rokb) 10 latc) pokolenied) wieki11.Badając  akustyczne zaawansowanie" gwiżdżącego wieloryba, John Fordzidentyfikował przynajmniej jedną podstawową strukturę gramatyczną w ich komunikowaniu się.Prawda-Fałsz12.Znaczny rozwój móżdżka u delfina jest prawdopodobnie związany z tym, żea) potrzebuje on dużego mózgu do porozumiewania sięb) funkcjonuje w sposób trójwymiarowyc) środowisko oceaniczne umożliwia posiadanie mózgu o większych rozmiarachd) jego ewolucja trwała wiele wieków dłużej niż człowieka13.W słynnej książce Johna Lily czytamy, że delfiny z zasłoniętymi oczami potrafiły,korzystając ze swoich zdolności echolokacyjnych, rozróżnić na odległość obiekty zależnie odich:a) kształtub) strukturyc) gęstościd) koloru14.Jedno spojrzenie na mózg młodego delfina wystarczy, by zauważyć rzadką strukturęneuronów.Prawda-Fałsz15.Mózg delfina potrafi: a) słyszeć koloryb) posmakować dzwiękuc) widzieć dzwiękd) posmakować koloruPorównaj swoje odpowiedzi z zamieszczonymi na stronie 239.Następnie podziel liczbęuzyskanych punktów przez 15 i pomnóż przez 100; w ten sposób obliczysz procent zrozumienia.Uzyskany rezultat:.na 15.procentTeraz wpisz wynik do zestawienia postępów oraz zaznacz go na wykresie na stronie 244. PODSUMOWANIE1.Naturalny odruch dziecka, by podczas czytania używać wskaznika, jest poprawny.2.Najlepszymi wskaznikami są wąskie długopisy, ołówki, druty do dziergania, a nawetpałeczki.3.Wskaznik powinien poruszać się jednostajnie poniżej linii.4.Wystarczy prowadzić oczy tylko w dół środkowej części strony.5.Wskaznik powoduje zwiększenie szybkości, poprawia koncentrację, zrozumienie łrelaksuje oczy. PLAN DZIAAANIA1.Używaj najlepszego dostępnego w danej chwili wskaznika, rozglądając sięjednocześnie za tym idealnym.2.Już teraz przeczytaj szybko niniejszy rozdział używając wskaznika.3.Do przeczytania następnej gazety lub czasopisma zabierz się ze wskaznikiem.ł.Od czasu do czasu ponaglaj się za pomocą wskaznika, czytając odrobinę szybciej niż ciwygodnie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •