[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.3 Te oddzielne światy społeczne zachodzą na siebie w niewielkim stopniu a\ doczasu, gdy nastolatki zaczynają umawiać się na randki.Nim wszak\e do tego dojdzie, chłopcy i dziewczynki uczą się zupełnie odmiennych rzeczy oradzeniu sobie z emocjami.Rodzice częściej rozmawiają o emocjach - z wyjątkiem złości - zcórkami ni\ z synami.4 Dziewczęta otrzymują więcej informacji o emocjach ni\ chłopcy; układająchistoryjki, opowiadane dzieciom w wieku przedszkolnym, rodzice u\ywają więcej odnoszącychsię do emocji słów, jeśli mają rozmawiać z córkami; matki bawiące się z niemowlętami ukazującórkom większy wachlarz emocji ni\ synom.Kiedy rozmawiają ze swymi córkami o emocjach,opowiadają im bardziej szczegółowo ni\ synom o samych stanach emocjonalnych, chocia\ wrozmowach z synami zajmują się bardziej szczegółowo (traktując to prawdopodobnie jakoopowieści ostrzegawcze) przyczynami i skutkami takich emocji jak złość.Leslie Brody i Judith Hall, którzy podsumowali badania ró\nic w emocjach między obu płciami,twierdzą, \e poniewa\ dziewczynki opanowują umiejętności językowe wcześniej ni\ chłopcy,mają większe doświadczenie i wprawę w artykułowaniu swoich emocji, co zastępuje im np.wszczynanie bójek, natomiast  chłopcy, dla których werbalizacja afektów pozbawiona jestwielkiego znaczenia, mogą być w znacznej mierze nieświadomi stanów emocjonalnych, zarównowłasnych, jak i innych osób. 5W wieku dziesięciu lat nieskrywaną agresję i skłonność do otwartej konfrontacji w chwilach złościprzejawia ten sam procent dziewcząt i chłopców.Jednak ju\ trzy lata pózniej pojawia się znaczącaró\nica między obu płciami - dziewczęta opanowują lepiej ni\ chłopcy takie wyrafinowanemetody agresji, jak ostracyzm, złośliwe plotki i zemsta pośrednia.Chłopcy, ogólnie biorąc, nadal2 Eleanor Maccoby, C.N.Jacklin,  Gender Segregation in Childhood w: H.Reese (red.), Advances in Child Development and Behavior, New York: Academic Press, 1987.3 John Gottman,  Same and Cross Sex Friendshi in Youn Children, w: J.Gottman, J.Parker (red.), Conversation of Friends, New York: Cambridge University Press, 1986.4 Spostrze\enia te oraz podane ni\ej podsumowanie ró\nic między płciami w zakresie socjalizacji emocji opierają się na znakomitym przeglądzie tych zagadnień w:Leslie R.Brody, Judith A.Hall,  Gender and Emotion , w: Michael Lewis, Jeannette Haviland (red.), Handbook of Emotions, New York: Guilford Press,1993.5 Brod i Hall,  Gender and Emotion, s.456.114 Daniel Goleman Inteligencja Emocjonalnadą\ą po prostu do konfrontacji, kiedy ogarnie ich złość, nie myśląc o bardziej zakamuflowanychmetodach ataku.6 Jest to tylko jeden z wielu przykładów świadczących o tym, \e chłopcy - apózniej mę\czyzni - wykazują mniejszą orientację w zakamarkach \ycia emocjonalnego.Kiedy dziewczęta bawią się razem, to robią to w małych, z\ytych grupkach, kładąc nacisk naminimalizowanie wrogości czy niechęci i jak największą współpracę, natomiast chłopcy preferujągry w du\ych grupach, uwypuklając współzawodnictwo.Zasadniczą ró\nicę mo\nazaobserwować wtedy, kiedy gra lub zabawa zostanie przerwana przez kogoś, kto się potłukł lubzranił.Jeśli chłopiec, któremu coś się stało, wpada w przygnębienie albo wybucha płaczem, topozostali oczekują, \e usunie się na bok i przestanie  ryczeć , \eby zabawa mogła toczyć się dalej.Jeśli to samo zdarzy się w grupie bawiących się dziewczynek, to zabawa ustaje, a wszystkiedziewczynki zbierają się wokół tej, która płacze, aby jej pomóc.Ta ró\nica między bawiącymi siędziewczętami i chłopcami ukazuje w skondensowanej formie to, na co wskazuje Carol Gilligan zHarvardu jako na podstawową odmienność między zachowaniami przedstawicieli obu płci:chłopcy szczycą się wyniosłą niezale\nością i autonomią, natomiast dziewczęta postrzegają sięjako część skomplikowanego układu powiązań [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •