[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.DostarczajÄ… one danych dotyczÄ…cych postaw, gustów, upodobaÅ„ i preferencji konsumentów, procesów spostrzegania i uczenia siÄ™, reakcji konsumentów, na nowoÅ›ci rynkowe i zmiany cen, oceny wartoÅ›ci użytkowej towarów, oceny sytuacji materialnej konsumentów, oczekiwaÅ„, zamiarów, lojalnoÅ›ci nabywców, szczegółowej struktury asortymentowej spożycia itp.Ankiety dostarczajÄ… danych, które stanowiÄ… podstawÄ™ iloÅ›ciowych i jakoÅ›ciowych badaÅ„ zachowania konsumentów.WedÅ‚ug definicji ankieta „to samodzielna, standaryzowana grupa technik pozyskiwania informacji, oparta na poÅ›rednim komunikowaniu siÄ™ badacza z respondentami, w czasie, którego pozyskuje on pisemne przekazy faktów lub opinii tych respondentów”Badania ankietowe rozpoczyna siÄ™ od bliższego okreÅ›lenia celu, jakiemu majÄ… sÅ‚użyć.NastÄ™pnie na podstawie okreÅ›lonego celu, ukÅ‚ada siÄ™ kwestionariusz ankiety.PeÅ‚ni on podstawowÄ… rolÄ™ w badaniu ankietowym.Kwestionariusz ankiety skÅ‚ada siÄ™ z trzech zasadniczych części: instrukcji, pytaÅ„ wÅ‚aÅ›ciwych oraz metryczki (pytaÅ„ informacyjnych).Instrukcja zawiera ogólne okreÅ›lenie celu i znaczenia badaÅ„, informacje o instytucji je przeprowadzajÄ…cej, a przede wszystkim wskazówki o sposobie udzielania odpowiedzi na poszczególne pytania.Ponadto instrukcja może zawierać apel o poważny stosunek do badaÅ„ oraz proÅ›bÄ™ o udzielanie szczerych i wyczerpujÄ…cych odpowiedzi.ZasadniczÄ… część kwestionariusz stanowiÄ… pytania wÅ‚aÅ›ciwe.OdnoszÄ… siÄ™ one do przedmiotu badania ankietowego.MogÄ… dotyczyć różnych spraw, np.wielkoÅ›ci zakupu, miejsca zakupu, oczekiwaÅ„, sposobu użytkowania dóbr substytucji potrzeb i towarów, gustów, upodobaÅ„, zamiarów zakupu.Pytania powinny być tak sformuÅ‚owane, aby respondent samodzielnie, pisemnie, mógÅ‚ na nie odpowiedzieć.Pytania powinny być sformuÅ‚owane jasno i prosto, tak, aby respondent z Å‚atwoÅ›ciÄ… zrozumiaÅ‚.W tym celu przy formuÅ‚owaniu pytaÅ„ powinno siÄ™ posÅ‚ugiwać jÄ™zykiem potocznym i unikać sformuÅ‚owaÅ„ wieloznacznych.Każde pytanie powinno dotyczyć jednej sprawy.Pytania zawarte w kwestionariuszu można podzielić na:lpytania otwarte, na które respondent odpowiada w sposób dowolny i nieskrÄ™powany zarówno, co do treÅ›ci, jak i objÄ™toÅ›ci (odpowiedzi na pytania otwarte pozwalajÄ… ustalić, które zagadnienia sÄ… używane przez respondentów za szczególnie ważne, jakie postawy lub zainteresowania sÄ… charakterystyczne dla danej populacji, a treść odpowiedzi dostarcza czÄ™sto materiałów Å›wiadczÄ…cych o wystÄ™powaniu u ankietowanych postaw nieznanych lub uprzednio nieprzewidzianych),llpytania zamkniÄ™te - w ankiecie umieszcza siÄ™ pewnÄ… liczbÄ™ wariantów odpowiedzi, a respondent wybiera jeden z nich przez podkreÅ›lenie (postÄ™powanie takie uÅ‚atwia prowadzÄ…cemu badania klasyfikacjÄ™ odpowiedzi, pozbawia go jednak odpowiedzi zindywidualizowanych),llpytania półzamkniÄ™te, które przewidujÄ… pewnÄ… liczbÄ™ wariantów odpowiedzi, jednoczeÅ›nie jednak dopuszczajÄ… możliwość udzielenia odpowiedzi innych, nie mieszczÄ…cych siÄ™ w zaproponowanych wariantach.lNa koÅ„cu kwestionariusza zamieszcza siÄ™ zawsze metryczkÄ™.Zawiera ona pytania dotyczÄ…ce respondenta lub jego gospodarstwa domowego, np.pytania o wiek respondenta, pÅ‚eć, wyksztaÅ‚cenie, zawód, liczbÄ™ osób w rodzinie oraz miejsce zamieszkania.Do ankiet bez udziaÅ‚u ankietera zalicza siÄ™ ankiety: pocztowÄ…, prasowÄ…, opakowaniowÄ…, komputerowÄ… i ogólnÄ….CechÄ… ankiety pocztowej (najczęściej stosowanej) jest to, że kwestionariusze sÄ… rozsyÅ‚ane za poÅ›rednictwem poczty do wybranej wczeÅ›niej grupy respondentów.Respondenci wypeÅ‚nione kwestionariusze odsyÅ‚ajÄ… pocztÄ… organizatorom badaÅ„.Ankieta ma wiele zalet.Do podstawowych zalicz siÄ™: możliwość badania dużych zbiorowoÅ›ci, brak barier przestrzennych - kwestionariusz można wysyÅ‚ać do każdej miejscowoÅ›ci, w której dziaÅ‚a poczta.Możliwość dotarcia do wiÄ™kszej liczby osób rozproszonych na rozlegÅ‚ym terenie, gwarancjÄ™ anonimowoÅ›ci, niskie koszty jednostkowe oraz możliwość caÅ‚kowitej standaryzacji kwestionariusza.Do wad ankiety pocztowej należą natomiast: stosunkowo dÅ‚ugi okres oczekiwania na zwrot kwestionariuszy, maÅ‚y procent zwrotów wypeÅ‚nionych kwestionariuszy (Å›rednio kwestionariusz zwraca 15-40% respondentów) oraz zazwyczaj brak reprezentatywnoÅ›ci proÅ›by.Ankieta prasowa polega na opublikowaniu w wybranych czasopismach lub gazecie kwestionariusza wraz z apelem skierowanym do czytelników o pisemne jego wypeÅ‚nienie i odesÅ‚anie pocztÄ… na adres redakcji lub organizatora badaÅ„.Ankiety prasowe stosuje siÄ™ najczęściej wówczas, gdy badaczowi zależy na uzyskaniu odpowiedzi od rozproszonego terytorialnie krÄ™gu respondentów, co przy dużym nakÅ‚adzie pisma stwarza takÄ… możliwość.Do zalet ankiety prasowej zalicza siÄ™: możliwość dotarcia do szerokiego krÄ™gu respondentów rozproszonych terytorialnie, niezbyt kosztownÄ… formÄ™ badania, gwarancjÄ™ caÅ‚kowitej anonimowoÅ›ci, wiÄ™kszy procent odpowiedzi niż przy ankiecie pocztowej oraz stosunkowo szybki napÅ‚yw odpowiedzi.PodstawowÄ… wadÄ… ankiety prasowej natomiast jest to, że badania ograniczajÄ… siÄ™ tylko do czytelników danego czasopisma.Ankieta opakowaniowa (doÅ‚Ä…czana) należy do popularnych technik zbierania informacji.W tego rodzaju ankietach kwestionariusz jest wydrukowany na opakowaniu, karcie gwarancyjnej lub jest doÅ‚Ä…czony do produktu.Zwrot wypeÅ‚nionego kwestionariusza nastÄ™puje zwykle pocztÄ….Ankieta jest szczególnie przydatna do badaÅ„ konsumentów zagranicznych.Jej zaletÄ… jest też duży procent zwrotów kwestionariusza, zwÅ‚aszcza, gdy badacz obiecuje niewielki upominek.WadÄ… jest ograniczona przez opakowanie objÄ™tość kwestionariusza.Ankieta komputerowa coraz częściej znajduje zastosowanie w pozyskiwaniu informacji w krajach gospodarczo rozwinÄ™ tych.Polega ona na prezentowaniu respondentom pytaÅ„ kwestionariusza na ekranie monitora i uzyskiwaniu na nie odpowiedzi za poÅ›rednictwem sieci lub dyskietki komputerowej.DziÄ™ki bezpoÅ›rednim kontaktom respondenta z komputerem możliwe jest szybkie przetworzenie informacji.Ten sposób pozyskiwania informacji wymaga od respondenta znajomoÅ›ci obsÅ‚ugi komputera, co ogranicza krÄ…g respondentów.BibliografiaRudnicki L.Zachowanie konsumentów na rynkuGarbarski L.Zachowania nabywcówM.Haffer, Ankieta i wywiad jako metody testowania opinii konsumentów o produktach.W: Testowanie opinii konsumentów, PWE, Warszawa 1990Por.S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe.Metody i techniki, PWE, Warszawa 1997
[ Pobierz całość w formacie PDF ]