[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W miejscach tych wyznacz się teren pod zabudowę magazynów niskiego i wysokiego składowania wraz ze stanowiskiem obsługi eksploatacyjno-remontowej każdego rodzaju transportu.CUL są to zatem międzyregionalne jednostki gospodarcze, w których koordynuje się usługi magazynowania i transportu na małe i wielkie odległości, wraz z przepływem informacji i systemem kontroli tej działalności.Podstawowe zadania CUL wynikają z konieczności zapewnienia:lstandaryzacji systemów transportowych i magazynowych;llautomatyzacji zadań w przepływie produktów logistycznych;llinformatyzacji przy komputerowym wspomaganiu procesów wspomagania decyzji i integracji elektronicznych systemów przetwarzania danych;llkoordynacji działań między przedsiębiorstwami produkcyjnymi i usługowymi.lEfekty działalności centrum usług logistycznych:lmożliwość szybkiego reagowania na zmiany wielkości i struktury popytu, co wynika z wysokiej dyspozycyjności transportu i magazynowania;llznaczne obniżenia jednostkowych kosztów logistycznych przy dużych obrotach CULllzmniejszenie nakładów inwestycyjnych na CUL dzięki reallizacji wspólnych przedsięwzięć, w których uczestniczy zarówno samorząd terytorialny jako przedstawiciel Skarbu Państwa, jak i grupa firm bezpośrednio zaangażowanych w budowę CUL.lWarunkiem utworzenia CUL jest uwzględnienie w jego budowie następujących przesłanek:lprzestrzennej (przeznaczenie pod zabudowę terenu od 70 ha do 100 ha, w miejscu przecięcia dróg i szlaków komunikacyjnych);llorganizacyjnej (wybudowanie na obszarze centrum bazy podstawowej, magazynów niskiego i wysokiego składowania, placów odkładczych dla kontenerów oraz miejsc obsługi produktu.Ponadto utworzenie na terenie CUL bazy towarzyszącej, tzn.parkingów, hoteli, restauracji, poczty, banków łączności satelitarnej, sklepów, usług medycznych, ubezpieczeń, urzędu celnego, itp.lltechnologicznej, a w tym bocznicy kolejowej, drogi dojazdowej do płyty lotniska, wyposażenia w sprzęt specjalistyczny, zakładów remontowych dla samochodów, punktów serwisowych, stacji benzynowych.lWyróżnia się przy tym podstawową bazę techniczno-technologiczną oraz pomocniczą bazę informatyczną wykorzystywaną dla potrzeb zarządzania obrotem magazynowym i obsługą transportową oraz wymianę informacji w ramach eurologistyki.Do podstawowych zadań CUL, należą:lcałodobowa, wszechstronna obsługa produktu logistycznego wraz z zapewnieniem wszystkim kierowcom i pozostałym pracownikom wszelkich usług hotelowo-gastronomicznych i bytowych;llświadczenie wszechstronnych usług w zakresie magazynowania, z uwzględnieniem magazynów uniwersalnych i chłodni, a także udostępnieniem składów celnych.Ponadto, umożliwienie w wydzielonych sferach czynności kompletacji i dekompletacji ładunków, pakowania, znakowania, kontroli fitosanitarnych, a także przy szybko rotujących obrotach magazynowych, zapewnienie zasady "pierwsze przyszło, pierwsze poszło";llzapewnienie możliwości przeładunków towarów z jednego środka transportu na drugi, np.samochód-wagon;llumożliwienie kompletowania pojedynczych ładunków do całej ładowności, co pozwala uniknąć pustych przejazdów ;llumożliwienie małym i średnim firmom magazynowanie produktów w oczekiwaniu na wystąpienie na nie popytu oraz zmianę wymagań rynku.lW CUL znajdują się także zakłady remontowe, stacje paliw, myjnie i specjalistyczne sklepy motoryzacyjne czynne całą dobę.CUL pełni rolę doradcy i konsultanta w zakresie form i metod obsługi ładunku, obsługi prawnej i celnej.Przykładem może być CUL w Rheine w RFN.Jest to duży kompleks transportowo-magazynowy o powierzchni 76 ha włączony w europejską sieć istniejących centrów usług logistycznych.Centrum zlokalizowane jest:lw pobliżu granicy holendersko-niemieckiej na skrzyżowaniu autostrad A-30, Rotterdam-Hannower-Berlin, A-31, B-170 i w pobliżu autostrad A1, A2, A3,llna skrzyżowaniu kanału Dortmund-Ems z portami oddalonymi od centrum 3 i 6 km,llna skrzyżowaniu dróg kolejowych Rotterdam-Zagłębie Ruhry,ll25 km od portu lotniczego.lCentralnym punktem tego obiektu jest centrum zarządzania logistycznego, w którym za pomocą nowoczesnych metod przetwarzania danych, wymienia się informacje między przedsiębiorstwami w celu szybkiej obsługi ładunku.Na terenie centrum znajdują się:lterminal kontenerowy (6 ha) do przeładunku kontenerów, obrót dzienny 210 kontenerów.W planie przewiduje się trzeci rejon przeładunków kontenerów, przy kanale Dortmund-Ems dla dostawcy kontenerów barkami;llzespoły magazynów uniwersalnych, chłodni, magazynów specjalnych (ładunki płynne i gazy), składy celne;llzespoły remontowe, warsztaty napraw, stacje paliw, zaplecze hotelowo-gastronomiczne.lW państwach Europy Wschodniej aktualnie realizowane są pierwsze fazy projektów tworzenia CUL, a dotyczy to zwłaszcza Poznania, Budapesztu, Pragi i Moskwy.Podsumowując warto przytoczyć definicję Janusza Fijałkowskiego tego pojęcia: Centrum logistyczne to samodzielny podmiot gospodarczy dysponujący wydzielonym terenem powiązanym z otoczeniem komunikacyjnym (głównie siecią dróg), infrastrukturą (drogi, place, parkingi, budowle inżynierskie i budynki), wyposażeniem, personelem i organizacją, świadczący usługi logistyczne (przewóz, przeładunki, magazynowanie, rozdział i komplementacja, funkcje zaopatrzeniowe i dystrybucyjne) w ramach doraźnych zleceń lub ciągłych umów z firmami zewnętrznymi.Wszystkie zmiany w ramach Wspólnego Rynku wpływają na logistykę.Pierwszą jest wprowadzenie wspólnych procedur administracyjnych w wymianie towarów między krajami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]