[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wkrótce zaczynamy te\ kwestionować potrzebę i zasadność naszych nawykowychreakcji na przeró\ne doświadczenia.Pytamy siebie: Czy nienawiść jest konieczna?Czy zazdrość jest konieczna? Czy koniecznie trzeba być przybitym i nieszczęśliwym,z powodu bolesnych lub nie przynoszących satysfakcji doświadczeń? Jeśli ten świat ijego doświadczenia są jak sen czyli nie istnieją samoistnie, a zatem niepowinienem uwa\ać ich za obiektywnie rzeczywiste oraz jeśli, jak mówi Baba,moją prawdziwą naturą jest radość i błogostan, to dlaczego nie mógłbym byćszczęśliwy ju\ od teraz, po prostu odrzucić myśl, \e jestem nieszczęśliwy?.A dotego właśnie nawołuje nas Baba: Bądzcie szczęśliwi.Bądzcie szczęśliwi!.To, \e świat jest nierzeczywisty choć pozory sugerują, \e jest jak najbardziejrealny mo\e nas na początku martwić.Jeśli jednak uda nam się choć na pewienczas zignorować reakcję emocjonalną i spokojnie rozwa\yć nowy punkt widzenia,dojdziemy do wniosku, \e w gruncie rzeczy nie jest on tak nieuzasadniony.Nieznaczy to, \e świat jest naprawdę nierzeczywisty.Bóg jest jego rzeczywistością.Niewidzimy tego jasno, poniewa\ świat przedstawiany jest naszym umysłom zapośrednictwem zmysłów jako zlepek imion, form i doświadczeń.Baba wyjaśnia: Oczy i umysł są tworami świata.Muszą potwierdzać istnienie swej materialnejprzyczyny.Ciało, zmysły i umysł są tworami pokarmu, który spo\ywamy.Muszązatem potwierdzać, \e ich substancja zródłowa (świat) jest rzeczywista i nie mogązaprzeczać jej istnieniu.W ten sposób Baba wyjaśnia, \e nie mo\emy oczekiwać odoczu ani umysłu, aby zaprzeczyły istnieniu materialnej przyczyny swego istnienia.Zrozumienie musi wznieść się ponad wra\enia zmysłowe.Od czasu do czasu Baba porusza w swoich dyskursach temat ostatecznejrzeczywistości świata.Poni\ej zamieściłem kilka Jego wybranych wypowiedzi:Zmysły i intelekt dostrzegają wyłącznie zewnętrzną naturę bytu, lecz nie potrafiąrozpoznać ostatecznej rzeczywistości.Intelekt rozwa\a wszystko w kategoriach idei ikoncepcji.Szuka powodów, podobieństw i ró\nic, spekuluje, porównuje i dochodzido pewnych wniosków.Poza tym operuje parami przeciwieństw, a wszystko to napoziomie idei, poniewa\ idee te są dla niego symbolami wszelkich rzeczy.Umysł doświadcza świata wychodząc do niego pięcioma kanałami zmysłów.Zwiatnaszego doświadczenia składa się właśnie z przedmiotów rozpoznawanych tymizmysłami.Struktura świata jest współzale\na i ściśle powiązana ze strukturązmysłów.Je\eli istnieje jakiś inny świat, nie mo\emy poznać go zmysłami, niemo\emy o nim nic powiedzieć.Organy zmysłów nie posiadają zdolności rozumienia.One po prostu przekazują umysłowi informacje o postrzeganych przez siebie~ 64 ~przedmiotach.Tak naprawdę ludzie dostrzegają tylko cienie i biorą je za prawdziwy byt.Dostrzegają długość, szerokość, wysokość, grubość i wyciągają wniosek, \e mająprzed sobą rzeczywisty przedmiot.Doświadczają wielu odczuć i wspomnień,sumują je i na tej podstawie uznają, \e musi istnieć jakaś ich materialna przyczyna.Jako \e jesteśmy przekonani, i\ widziane przez nas rzeczy istnieją, świat przejawionymusi zawierać pewien element realności.Tą le\ącą u podstaw wszystkiegorzeczywistością jest Najwy\sza Zwiadomość.Przed urodzeniem nie mamy \adnego związku ze światem i przedmiotamimaterialnymi.Po śmierci zarówno one, jak i wszyscy nasi krewni, rodzina iznajomi, tak\e znikają.Nasz pobyt razem jest tylko grą, która rozgrywa się wkrótkim okresie pomiędzy narodzinami a śmiercią.Fascynacja tym trzydniowymfestynem jest oznaką głupoty.Człowiek nie powinien przywiązywać się do burzliwej doczesności tego świata, alete\ nie powinien porzucać ani zaniedbywać wykonywania w nim swoichobowiązków, poniewa\ jest jednym z jego elementów.Dopóki jesteśmy na tym świecie, powinniśmy wykonywać to, co jest namprzypisane.Baba podkreśla, \e doświadczamy świata zgodnie z wra\eniami przekazywanymi doumysłu przez zmysły oraz \e na podstawie tych wra\eń zmysłowych formułujemykoncepcje i wyciągamy wnioski.W \adnym jednak przypadku nie sugeruje namabyśmy zaniechali działania i zaszyli się w niedostępnym lesie czy w jaskini.Babamówi:Swami powtarza, i\ człowiek powinien jedynie kontrolować zmysły nie chodzi oto, \eby się ich pozbyć.Jadąc samochodem u\ywamy hamulców tylko w raziepotrzeby.Nic, co mieści się w pewnych rozsądnych granicach i wykonywane jestwłaściwie, nie jest szkodliwe.Narządy zmysłów nale\y okiełznać i u\ywać dladobra mieszkańca ciała.Wykorzystujcie wszystkie zmysły we właściwy ietyczny sposób, zgodnie z okolicznościami i czasem.Podobne znaczenie mają słowa Zri Kriszny: Dlatego te\ Ard\uno, kontroluj umysł izmysły oraz bądz świadomy wrodzonych niedoskonałości wszystkich przedmiotów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]