[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Skromność jest zarówno cnotą moralną jak i cechą kultury osobistej człowieka oraz jego predyspozycji psychicznych."Skromnie przyjmować, spokojnie tracić" - mówił Marek Aureliusz.Podobnie umiarkowanie."Jeśli przekroczyć miarę, rzecz najprzyjemniejsza może stać się najbardziej nieprzyjemna" (Demokryt).Problemy moralne są rozważane kodeksy konstruowane zarówno z uwzględnieniem określonego systemu (lub poszczególnych) wartości i powinności związanych z ich realizacją(np.sprawiedliwości, patriotyzmu, wolności, odpowiedzialności), jak i uwzględnieniem zachodzących między ludźmi relacji (np.między pracodawcami i pracownikami, kontrahentami, przedsiębiorcami i klientami).CNOTA UCZCIWOŚCI.Uczciwość należy do najbardziej podstawowych i powszechnie obiegowych wartości w etyce biznesu, odnoszących się do całej jego przestrzeni, do jego działalności we wszystkich dziedzinach, do wszystkich występujących w nich relacji.Ale należy także do zasad najczęściej łamanych.Jest to cnota - wartość, zasada - elementarną i uniwersalna.Odnosi się do całości ludzkiego życia.Jest znana i uznawana we wszystkich formacjach moralnych i systemach etycznych.Jest wartością złożoną - obejmującą także inne wartości, jak prawdomówność, słowność, prawość, solidność, sprawiedliwość, nieprzekupność.Jest utożsamiana z nimi, lub traktowana zamiennie.Generalnie przez uczciwość rozumie się cechę moralną, której istotą jest ścisłe przestrzeganie norm moralnych określających współżycie ludzi oraz stosunek jednostki do samej siebie.Rozróżnia się uczciwość dyspozycyjną, jako trwałą cechę charakterologiczną, oraz sytuacyjną, dotyczącą konkretnego zachowania się w danej sytuacji.("Kłamać w dostatkach większym jest występkiem, nie tracić prawdę, gdy potrzeba narusza" - W.Szekspir).Zawsze koniecznym warunkiem uczciwości jest wewnętrzne przeświadczenie o potrzebie i wartości określonego postępowania."Bądź takim, abyś nie musiał czerwienić się sam przed sobą" (W.Hugo).Honesty is't the best policy - uczciwość jest najlepszym sposobem postępowania mówi angielskie porzekadło.Czynnikiem takiego postępowania jest poczucie winy - zdolność odczuwania wstydu w przypadku sprzeniewierzania się zasadzie uczciwości.Uczciwość jest niezbędna w każdym działaniu ludzkim, zwłaszcza wówczas, gdy jego bezpośrednim przedmiotem - adresatem - jest człowiek.Mówimy o uczciwym człowieku w ogóle - ale także o uczciwym przedstawicielu określonego zawodu i działania - np.polityku, pracowniku, rzemieślniku.Uczciwość jest warunkiem dotrzymywania umów, podjętych zobowiązań.Mówi się o uczciwej polityce, uczciwej grze, uczciwych zawodach, np.sportowych, uczciwej konkurencji.Tradycyjnie pojęcie uczciwości odnoszono do wytwórczości, handlu, usług.Mówiono zatem, np.o uczciwości- lub nieuczciwości - kupieckiej, rzemieślniczej, przedsiębiorców, a także przedstawicieli tzw.wolnych zawodów - pracowników nauki, wymiaru sprawiedliwości, dziennikarzy, lekarzy.Zaprzeczeniem uczciwości we wszystkich przypadkach jest oszustwo, krętactwo, matactwo, niedotrzymywanie zobowiązań -- wszelkiego rodzaju fałszerstwa, kłamstwa, świadome wprowadzanie w błąd na niekorzyść drugiej strony.W handlu np.typowe są oszustwa na miarze, wadze i cenie, na jakości towarów podobnie w usługach, m.in.turystycznych - ukrywanie wad towarów (np.terminu przydatności) i usług.W tzw.etyce finansowej częste są oszustwa podatkowe, opóźnianie rozliczeń i płatności oraz wynagrodzeń, ukrywanie obrotów, fałszowanie faktur (oszustwa celne), wyłudzanie odszkodowań lub kredytów, celowe bankructwa, sztuczne przepisywanie majątku na podstawione osoby lub firmy.W naszej prasie roi się od opisu fałszerstw i oszustw popełnianych w biznesie.Tytuły publikacji brzmią np.: "Nieuczciwość na warszawskiej giełdzie", "Rekordowa manipulacja".Jedna z prokuratur oskarżyła agenta celnego oraz pracownika pewnej firmy o fałszowanie faktur eksportowych przez zaniżenie wartości towarów na kwotę prawie 3,5 mln dolarów.Inna oskarżyła byłe kierownictwo jednej ze spółek akcyjnych o fałszowanie raportów statystycznych, podawanie nieprawdziwych danych w sprawozdaniach.Fałszywe dane wpłynęły na informacje przekazywane Komisji Papierów Wartościowych.Byłemu księgowemu jednej ze spółek prokurator zarzuca, że grał na giełdzie wykorzystując poufne informacje własnej firmy, do których miał dostęp z racji pełnienia swych funkcji.Podobny zarzut- korzystanie z poufnych informacji o treści zleceń giełdowych postawiono też byłemu maklerowi giełdowemu.Prokuratura podejrzewa, że grupa biznesmenów manipulowała kursami akcji niektórych firm.Za nieuczciwość usunięto z Business Center Clubu kilkunastu biznesmenów.Kartę członkowską stracił np.przedsiębiorca, który z kilku banków wziął kredyty pod zastaw tych samych dóbr.Po serii głośnych afer i bankructw przedsiębiorcy zaczynają rozumieć, że sukces osiągnięty w nieuczciwy sposób kończy się często katastrofą - stwierdził jeden z liderów Business Center Club (z prasy).ETYKA MENEDŻERA I KIEROWANIA LUDŹM.Słowem menedżer (ang.manager) określa się wszystkich, którzy kierują powierzonym sobie odcinkiem pracy przy pomocy jakiejś grupy ludzi i podejmują decyzje o istotnym znaczeniu: dyrektorów, kierowników, koordynatorów, brygadzistów itp.(kadra kierownicza).Ze słowem tym kojarzy się więc decydowanie, kierowanie i zarządzanie.W warunkach współczesnych funkcje te wymagają określonych umiejętności, wiedzy, kwalifikacji, a także predyspozycji psychicznych.Stąd specjalistyczne kształcące ich uczelnie, kursy, szkolenia.Istnieje np.Studium Zarządzania Zasobami Ludzkimi.Efekty, bezkonfliktowe kierowanie zespołami ludzkimi to złożone zadanie - wymaga wyspecjalizowanych socjo- i psychotechnik, znajomości ludzi i determinant ich zachowań.Jest to problem sam w sobie, wykraczający poza ramy tego wykładu.Ale wymaga to w równym stopniu wysokich kwalifikacji i "instrumentów" moralnych - odwoływania się do moralnej motywacji i stosowania się do reguł moralnych.I to nas tutaj interesuje, tym bardziej, iż w wypowiedziach publicznych na temat tej grupy częściej zwraca się uwagę na umiejętności psychotechniczne, ewentualnie kulturę osobistą, niż na przymioty moralne.Częściej też akcentuje się metody osiągania sukcesu niż autonomię walorów moralnych i moralne doznania kierowanych." Menedżer, który lekceważy pracowników i traktuje ich nonszalancko nie ma szans na prawdziwy sukces " - czytamy w jednym z wywiadów prasowych.Łatwo jednak dojść do wniosku, iż zwłaszcza w postawie menedżera cnoty sprawności i cnoty moralne ściśle się splatają i przenikają, występują łącznie, jakby "dwa w jednym".Wystarczy powołać się na takie umiejętności, które wymagane są od menedżera, jak: doboru kadry, kierowania zespołami ludzkimi, motywowania do pracy, podejmowania decyzji, rozwiązywania konfliktów, racjonalnego kompromisu, prowadzenia negocjacji z klientem.Lub na takie oczekiwane właściwości jego osobowości
[ Pobierz całość w formacie PDF ]