[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dobrzy i źli są w obu obozach i czujęzażenowanie z powodu mojego pierwotnego, naiwnego stanowiska.Bezpieczeństwo pacjentów i właściwe zadośćuczynienie szkodom jest ważniejsze niż szukanie winnych.W rzeczywistości okazuje się, że dotychczasowe podejścieprawne do błędów w sztuce nie jest dobrym rozwiązaniem.Badania wykazały, że w obecnym systemie większość pozwów jest pozbawiona meritum, większość spraw, która ma podstawy merytoryczne, nie jest kierowana do sądu, a wyrokidotyczące odszkodowania zapadają, chociaż brakuje dowodówna nierzetelność opieki lekarskiej.Tego rodzaju stan trudnonazwać godnym pochwały.Krótko mówiąc, obecna metodazałatwiania spraw o błąd lekarski nie spełnia oczekiwanego452celu.Poszkodowani pacjenci nie mogą liczyć na godziwe odszkodowanie, a wyrok sądu nie jest skuteczną przestrogą przed nierzetelnością lekarską.Na plus należy zapisać możliwośćuzyskania dużych pieniędzy od lekarzy i szpitali w przypadkudobrej strategii w sądzie.Obecnie bardzo mało tych środkówląduje w rękach pacjentów, a ci, którzy je uzyskują, muszątoczyć nazbyt długie i uciążliwe boje.Potrzebujemy takiegosystemu, w którym pieniądze bezzwłocznie są dostarczane poszkodowanym pacjentom, a równocześnie dochodzi się w sposób jawny przyczyn popełnienia błędu, tak by nie wydarzył się poraz wtóry.Proponowano wiele rozwiązań systemowych, w tymubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej lub rozwiązaniapolubowne sporów, podobne do tych, jakie stosuje się w arbitrażu pracodawca-pracownik.Przyszedł czas znalezienia alternatywnego rozwiązania.1 Zuger, A., Dissatisfaction with Medical Practice, „NEJM" , 350, 2005, ss.69-75.2 A Physician Charter, 2005 , America n Board of Interna l Medicine Foundation, American College of Physician Foundation, European Federation of Internal Medicine (polski przekład: Karta Lekarza, „Medycyna Praktyczna", 4/2002).BibliografiaBrennan, T.A., Luxury Primary Care-Market Innovation or Threat toAcces, „NEJM", 346, 2002, ss.1165-1168.Brennan i in., Incidence of Adverse Events and Negligence in Hospitalized Patients: Results of Harvard Medical Practice Study, „NEJM", 324, 1991, ss.370-376.Brennan i in., Relation Between Negligent Adverse Events and theOutcomes of Medical Malpractice Litigation, „NEJM", 335, 1996, ss.1963-1967.Kassirer, J.P., Doctor Discontent, „NEJM", 348, 1998, ss.1543-1545.Melo i in., The New Medical Malpractice Crisis, „NEJM", 348, 2003, ss.2281-2284.Studdert i in., Medical Malpractice, „NEJM", 350, 2004, ss.283-292.Zipkin, A., The Concierge Doctor Is Available (At a Price), „NYT", 21lipca 2005.Podziękowania tłumaczaTłumacz serdecznie dziękuje profesjonalistom z dziedziny medycynyi prawa, których pomoc przysłużyła się przekładowi.Oto oni wymienieniw kolejności alfabetycznej:Ewa Korombel, lekarz medycynyJoanna Krukowska-Korombel, radca prawnyDariusz Tyralik, lekarz medycynyOczywiście wszelka odpowiedzialność za ewentualne nieścisłościi błędy obarczają wyłącznie tłumacza
[ Pobierz całość w formacie PDF ]