[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.,- konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej (WPT) z 1987 r.,- umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących przewozy drogowe(AETR) z 1970 r.,- umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarówniebezpiecznych (ADR) z 1957 r.,- umowę o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów\ywnościowych (ATP) z 1970 r.W transporcie samochodowym bardzo istotnym aktem prawnym, umo\liwiającymwykonywanie międzynarodowego transportu drogowego, jest umowa o międzynarodowymprzewozie drogowym towarów (CMR), która została podpisana w Genewie w 1956 r.Polska ratyfikowała ją w 1962 r.Konwencja CMR opublikowana została w załączniku doDziennika Ustaw Nr 49, poz.238 z 14.09.1962 r.Do Konwencji przystąpiły ju\ prawie wszystkie kraje Europy takie jak: Austria, Białoruś,Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Francja, Grecja,Hiszpania, Holandia, Irlandia, Jugosławia, Litwa, Luksemburg, Aotwa, Mołdawia, Niemcy,Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry,Wielka Brytania, Włochy.Konwencja CMR wprowadza i ujednolica:- warunki umowy o przewóz drogowy towarów,- dokumentację przewozową,- odpowiedzialność przewoznika,- tryb skarg i reklamacji,- roszczenia wynikające z przewozu,- zasady przewozu wykonywanego kolejno przez kilku przewozników.Konwencję stosuje się do wszelkich umów o zarobkowy przewóz drogowy towarówpojazdami, niezale\nie od miejsca zamieszkania i przynale\ności państwowej stron, je\elimiejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsce przewidziane dla jej dostawy, stosownie doich oznaczenia w umowie, znajdują się w dwóch ró\nych krajach, z których przynajmniejjeden jest krajem umawiającym się.Konwencję CMR stosuje się tak\e wówczas, gdy przewozy mieszczące się w jej ramachwykonywane są przez państwa lub rządowe instytucje albo organizacje.Tak więc KonwencjaCMR ma zastosowanie jedynie w stosunku do odpłatnych usług świadczonych Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego45 w międzynarodowym transporcie towarów przez profesjonalnych przewozników, napodstawie uzyskanych odpowiednich uprawnień w danym państwie.W Polsce dopuszczenie do zawodu reguluje Ustawa z 2 sierpnia 1997 r.o warunkachwykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U.Nr 106, poz.677)z pózniejszą zmianą ustawy z 19 marca 1999r.(Dz.U.32, poz.310 z 15 kwietnia 1999 r.)Konwencji CMR nie stosuje się do:- przewozów wykonywanych na podstawie międzynarodowych konwencji pocztowych,- przewozów zwłok,- przewozów rzeczy przesiedlenia.Konwencja CMR wprowadza jednolity dokument zawarcia umowy przewozu jakim jestlist przewozowy CMR.Wprawdzie sama konwencja liberalnie odnosi się co do obowiązkuposiadania listu przewozowego wskazując, i\ jego brak nie wpływa na istnienie samej umowyani na jej wa\ność.List przewozowy odgrywa wa\ne funkcje w procesie przewozowym:- instrukcyjną,- legitymacyjną,- dowodową,- informacyjną.Teoretycznie list przewozowy CMR wystawiany jest zgodnie z konwencją w trzechoryginalnych egzemplarzach:- pierwszy dla nadawcy,- drugi towarzyszy przesyłce i przeznaczony jest dla odbiorcy,- trzeci zatrzymuje przewoznik.W praktyce powszechnie stosuje się list przewozowy w czterech lub sześciuegzemplarzach, przy czym następne strony stanowią kopie i przeznaczone są dla urzędówadministracyjnych.Podczas przyjęcia towaru do przewozu konwencja nakłada naprzewoznika obowiązki związane ze:- sprawdzeniem poprawności danych listu przewozowego z liczbę sztuk, jak równie\ ichcech i numerów,- stwierdzeniem widocznego stanu towaru i jego opakowania.W przypadku wszelkichniezgodności przewoznik zobowiązany jest dokonać odpowiedniego wpisu do listuprzewozowego.W przeciwnym przypadku następuje domniemanie, \e towari opakowanie były w dobrym stanie i \e ilości, cechy jak równie\ numery były zgodne.Konwencja CMR reguluje równie\ obowiązki i odpowiedzialność nadawcy wobecprzewoznika.Konwencję TIR stosuje się do przewozu towarów bez przeładunku przez jedną lub kilkagranic, od wyjściowego urzędu celnego jednej umawiającej się strony do docelowego urzęducelnego innej umawiającej się strony lub tej samej umawiającej się strony, w pojazdachdrogowych, zespołach pojazdów lub w kontenerach, je\eli jakaś część przewozu międzyrozpoczęciem i zakończeniem operacji TIR jest wykonywana przez transport drogowy.Mo\liwe jest równie\ wykonanie przewozu pod osłoną karnetu TIR zaczynającego sięi kończącego się w tym samym państwie je\eli trasa przebiegać będzie przez terytoriumobcego państwa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •