[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.40.PojawiajÄ… siÄ™ jednak wkrótce gÅ‚osy przewrotnie wska-zujÄ…ce na dydaktyzm  otwartych form powieÅ›ciowych, ponieważ wymuszajÄ… one na od-biorcy zaangażowanie w dziaÅ‚alność odtwórczÄ….207Podobnie systematykÄ™ typów narracji widzi Eile (ZwiatopoglÄ…d powieÅ›ci), napierwszym planie stawiajÄ…c kwestiÄ™ kontroli nad ideologiÄ… powieÅ›ci.W zwiÄ…zku z tymnarracja pierwszoosobowa, wyodrÄ™bniana przez Stanzela w osobnÄ… kategoriÄ™, w tutaj pro-ponowanej typologii  podążajÄ…cej za sugestiÄ… Eilego  może być blisko zarówno jednego,jak i drugiego bieguna.Obserwacje przedstawione w dalszym ciÄ…gu tego rozdziaÅ‚u bÄ™dÄ…wskazywać na zdecydowanÄ… dominacjÄ™ w fantastyce socjologicznej zbliżenia narracjipierwszoosobowej do narracji personalnej.208J.Culler, Omniscience,  Narrative 2004, nr 1, s.32.209M.GÅ‚owiÅ„ski, O powieÅ›ci w pierwszej osobie, dz.cyt.94 wanie wiedzy dla wywoÅ‚ania zamierzonych reakcji).Kompozycja na-biera cech ideologicznych, a wszechwiedza staje siÄ™ pokusÄ…, nie tylkotechnikÄ… literackÄ…:  a fantasy of omniscience 210.RozpiÄ™tość techniki pokus jest duża: od opiniowania po kompozycjÄ™ i rozporzÄ…dzanie bo-haterami, od auktorialnoÅ›ci do autorstwa, kiedy w ramach kompetencjinarracyjnej  narrator ujawnia fikcjonalność postaci 211.Czytelnik maprawo do zachowania podejrzliwoÅ›ci, tak zresztÄ… przez samÄ… konwen-cjÄ™ zostaÅ‚ wychowany: nigdy nie ma pewnoÅ›ci czy ograniczenia wiedzyi otwartość znaczeniowa to rzeczywiÅ›cie otwartość ideologiczna, czyjedynie wyrafinowane manipulowanie jego wiedzÄ….Utwory należące do literackiego gatunku utopii (tj.przedstawiajÄ…ceeutopijny system polityczny) od poczÄ…tku braÅ‚y potencjalnÄ… narracjÄ™auktorialno-eutopijnÄ… w cudzysłów, umieszczajÄ…c jÄ… najczęściej we-wnÄ…trz dialogu lub opowieÅ›ci podróżniczej.Gdyby eutopia miaÅ‚a suwe-renny gÅ‚os, wyprodukowaÅ‚aby najczystszÄ… postać narracji auktorialnej,czyli systematyczny wykÅ‚ad, w Å›wietle którego tak podróżnik, jak czy-telnik mogliby być jedynie biernymi uczniami.PamiÄ™tajmy jednak, żeeutopijny system polityczny oznacza przede wszystkim perspektywÄ™poznawczÄ…, co znaczy, że zawsze auktorialność może być podejrzewa-na o potencjalnÄ… eutopijność.Wkrótce, w rozważaniach poÅ›wiÄ™conychnapiÄ™ciom fabularno-narracyjnym, przekonamy siÄ™ o obecnoÅ›ci tej po-tencjalnoÅ›ci również w dystopiach.Autorzy fantastyki socjologicznej dostrzegajÄ… konieczność dynamicz-nego przesuwania akcentów w ramach narracyjnego pola wÅ‚adzy.AbyuzmysÅ‚owić relatywność przyjmowanych strategii narracyjnych i ko-nieczność ich Å›wiadomego wykorzystania, warto przypomnieć poczÄ…t-ki polskiej powojennej literatury antyutopijnej.We wstÄ™pnych partiachLudzi ery atomowej dominuje punkt widzenia, którego horyzont wiedzypokrywa siÄ™ z wiedzÄ… projektowanego czytelnika.PoczÄ…tkowo narratorpodkreÅ›la swÄ… niewiedzÄ™ i poczucie obcoÅ›ci w zetkniÄ™ciu z fantastycz-nym Å›wiatem:  Za chwilÄ™ wróciÅ‚ z dużym przyrzÄ…dem, przypomina-210J.Culler, Omniscience, dz.cyt., s.32.211H.Markiewicz, Postać literacka i jej badanie, [w:] Autor  podmiot literacki  bo-hater, A.Martuszewska, J.SÅ‚awiÅ„ski (red.), WrocÅ‚aw 1983, s.101.95 jÄ…cym do zÅ‚udzenia kamerÄ™ fotograficznÄ… ,  [.] patrzyÅ‚ w gÅ‚Ä…b biaÅ‚ejpowÅ‚oki przez tajemniczÄ… lunetÄ™ 212.Neologizmów (radametr, randolux,pirogrom) używajÄ… poczÄ…tkowo wyÅ‚Ä…cznie postacie w dialogach.Nar-rator, zanim  nauczy siÄ™ tych nowych słów, używa okreÅ›leÅ„ archaicz-nych: przyrzÄ…d, aparat,  maszyna, przypominajÄ…ca swoim wyglÄ…demciężki karabin maszynowy, używany do zabijania ludzi na poczÄ…tkuXX wieku 213.ZaistniaÅ‚ najnieszczęśliwszy z możliwych zbieg okolicz-noÅ›ci: bezosobowy narrator posÅ‚uguje siÄ™ rozumowaniem i jÄ™zykiemwyraziÅ›cie archaicznym w pragmatyce fikcyjnej.Narrator  podwajasiÄ™ , padajÄ…c ofiarÄ… paradoksu narracyjnego wiszÄ…cego nad SF niczymmiecz Damoklesa.Tak pisze o tym problemie Ryszard Handke:  Jakz perspektywy czÅ‚owieka przyszÅ‚oÅ›ci [.] i zwracajÄ…c siÄ™ do fikcyjnegoodbiorcy jeszcze gÅ‚Ä™biej tkwiÄ…cego w owej przyszÅ‚oÅ›ci, bo to wynikaz logiki opowiadania, opowiadać, i to opowiadać zrozumiale dla czy-telnika rzeczywiÅ›cie branego pod uwagÄ™? 214.Taki narrator opowiadao przyszÅ‚oÅ›ci tak, jakby to byÅ‚a przeszÅ‚ość.Narracja rozwijajÄ…ca siÄ™ w próżni pozostawionej po  wygnaniu nar-ratora auktorialnego jest tu wykorzystana do zarysowania przedakcji.Nie zawiera komentarzy typowych dla zwykÅ‚ej narracji auktorialnej, niezamyka bohatera, tylko go wprowadza na scenÄ™.Pozwala też na użyciejÄ™zyka (archaicznego wewnÄ…trz eutopijnego Å›wiata), który oswaja czy-telnika z obcÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ….Narracja personalna zostaje uruchomio-na, kiedy w eutopii budzi siÄ™ Relski, zdolny  jako postać  przenieśći umotywować informacje na jej temat.To on, szczęśliwie dla utworu,przejmie wreszcie funkcjÄ™ medium narracyjnego.Relski powiela tra-dycyjnÄ… figurÄ™ Ripa van Winkle a, którego zdziwienie i szczegółowe212R.Gajda, Ludzie ery atomowej, Aódz 1986, s.5.Powieść Gajdy to przykÅ‚ad  infan-tylnej fantastyki naukowej. Gdy tylko mechaniczna transpozycja «ziemskich» paradyg-matów wystarcza do wytÅ‚umaczenia każdej wypowiedzi w opowiadaniu, mamy do czynie-nia z infantylnÄ… odmianÄ… fantastyki naukowej.Jeżeli natomiast paradygmaty empirycznei «egzotopowe» dzieli maksymalny dystans, zaÅ› obce reguÅ‚y organizujÄ… konsekwentnÄ… ca-Å‚ość, satysfakcja czytelnika nie ma granic.M.Angenot, WstÄ™p do semiotyki science fiction,dz.cyt., s.89.213Tamże.214R.Handke, Ze StanisÅ‚awem Lemem na szlakach fantastyki naukowej, Warszawa1991, s.19.96 opisy  nowego wspaniaÅ‚ego Å›wiata od samych jego podstaw, od przy-rzÄ…dów, które byÅ‚yby codziennoÅ›ciÄ… niewartÄ… opisu z punktu widzeniatubylców, jest uzasadnione na poziomie fabularnym.Narracja personalnaIntensywne wykorzystanie schematów narracji personalnej jestz pewnoÅ›ciÄ… jednym z głównych wyróżników fantastyki socjologicznej.W samym korzystaniu z repertuaru tej techniki nie ma jeszcze niczegoniezwykÅ‚ego, ponieważ popularność narracji personalnej to zjawiskopowszechne we współczesnej powieÅ›ci.Zwraca jednak uwagÄ™ inten-sywne poszukiwanie granic jej możliwoÅ›ci.Popularność narracji per-sonalnej w fantastyce socjologicznej (zarazem fantastycznej i przesyco-nej ideologiÄ…215) motywowana jest podwójnie.Z jednej strony narracjata pozwala na kreacjÄ™ przekonujÄ…cego obrazu fikcyjnej rzeczywistoÅ›cidziÄ™ki ukryciu nadrzÄ™dnej perspektywy narracyjnej, a z drugiej  zdol-na jest zamaskować ideologiczne i dydaktyczne funkcje tego Å›wiata,przesuwajÄ…c kompozycjÄ™ w stronÄ™ ideologicznej otwartoÅ›ci.Stanowienie Å›wiata i stabilizacja wizji realizuje siÄ™ w wymiarze, któ-ry można by nazwać, idÄ…c Å›ladem Philipa Hamona,  zakotwiczeniempodmiotowym216.To wygodna strefa pomiÄ™dzy arbitralnoÅ›ciÄ… caÅ‚kowi-cie zewnÄ™trznego punktu widzenia i nieweryfikowalnym Å›wiatem ży-czeÅ„, marzeÅ„ i wiedzy narracji pierwszoosobowej.Narracja personalnaz modulowanym dystansem to najbardziej elastyczny typ narracji, naj-sprawniejsza technika manipulacji informacjÄ… w prozie narracyjnej, da-jÄ…ca możliwość wahania i oscylacji, zwÅ‚aszcza pomiÄ™dzy spojrzeniamiz zewnÄ…trz i wewnÄ…trz.Umożliwia przyjÄ™cie punktu widzenia dowolnejpostaci, czyli jest namiastkÄ… wszechwiedzy, pozwala na swobodne ko-rzystanie z  realistycznego zakotwiczenia tekstu 217 oraz pÅ‚ynne przej-Å›cia z ogniskowania zerowego do wewnÄ™trznego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •