[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Reja (XVI w.) wystÄ™puje nastÄ™pujÄ…ca charakterystyka diabÅ‚azwanego WarchoÅ‚em:Aeb jako u niedzwiedzia,a baranie rogi.ZÄ™by jako u wieprza,a u szkapy nogi.RÄ™ce jako u żaby, skrzydÅ‚az jakiejÅ› bÅ‚ony.Jako u nietoperza czarnymprzesadzony.GoÅ‚y po pas, a na dół byniedzwiedz kosmaty, Kiedy go psi oskubiÄ…, widzÄ…po nim pÅ‚aty.183Miecz goÅ‚y dzierży w rÄ™ce,a w drugiej buÅ‚awÄ™, A z swojemi paniÄ™ty ma jakÄ…Å›rozprawÄ™.Powstaje jednak pytanie, czy ten niezmiernie zróżnicowany wizerunek diabÅ‚a utrwalony wpiÅ›miennictwie konfesyjnym i literaturze piÄ™knej, jak również w ówczesnej plastyce sakralnejznajdowaÅ‚ swoje odzwierciedlenie w wierzeniach i kulturze obyczajowej? PoszukujÄ…c odpowiedzina to pytanie, trzeba stwierdzić, iż zachodnioeuropejskie wyobrażenie diabÅ‚a chrzeÅ›cijaÅ„skiego przyzetkniÄ™ciu z naszÄ… kulturÄ… ludowÄ… ulegaÅ‚o pewnym procesom polonizacji.Oznacza to, iż w wynikutego zderzenia doszÅ‚o do uksztaÅ‚towania swoiÅ›cie polskiego (podobnie zresztÄ… jak miaÅ‚o to miejscew przypadku innych narodów europejskich i nie tylko europejskich) wyobrażenia diabÅ‚a.O tympolskim diable tak pisaÅ‚ anonimowy autor wiersza:  NÄ™dza z BiedÄ… z Polski idÄ…" (XVI w.):PiÄ™kny-c diabeÅ‚ niemiecki i foremny, sztuczny.Jedno nazbyt poważny, a do tego buczny.WÅ‚oski zaÅ› foremniejszy, jedno za pieszczony.Do tego barzo sÅ‚aby na dalekie strony.Polski dobry i sprawny, a do tego Å›miaÅ‚yI na kÅ‚opot cierpliwy, i na nÄ™dze trwaÅ‚y.Ruski zaÅ› gamratliwy.ba, i wnet ukradnie.Jednak nic nic sfolguje, gdy kogo popadnie.Wprawdzie utwór ten podejmuje pod postaciÄ… diabÅ‚a wÄ…tek krytyki wad charakterystycznych dlaposzczególnych nacji europejskich, to jednak Å›wiadczy także o narastajÄ…cych już tendencjachksztaÅ‚towania diabÅ‚a polskiego.Jego najpeÅ‚niejszy obraz dostarczajÄ… akta procesów sÄ…dowych, jakiewytaczano kobietom z gminu oskarżonym o czary i kontakty z siÅ‚ami nieczystymi w epocekontrreformacji.Z materiałów tych można wnioskować, iż w wierzeniach ludowych owego okresufunkcjonowaÅ‚a trojaka wizja diabÅ‚a:1.ludowy (chÅ‚opski) najpoÅ›ledniejszego gatunku, który umieszczony byÅ‚ na samym dnie hierarchiipiekielnej.Zlecano mu najgorsze prace, byÅ‚ najczęściej gÅ‚upkowaty i Å‚atwo dajÄ…cy siÄ™ oszukać;2.szlachecki (paÅ„ski) wystÄ™pujÄ…cy w bogatym i strojnym odzieniu.Bardzo czÄ™sto wyobrażano gosobie w kontuszu szlacheckim i koÅ‚paku, z karabelÄ… u pasa.Ta grupa diabłów tworzyÅ‚azwierzchność piekielnÄ…;3.cudzoziemski (głównie niemiecki).Przedstawiano go sobie poczÄ…tkowo pod postaciÄ…Å›miesznego fircyka w cudzoziemskim stroju.UpowszechniÅ‚ siÄ™ on zwÅ‚aszcza w czasach rozbiorowych.Ubrany byÅ‚ w czerwony lub czarny frak, bÄ…dz  po miejsku", zawsze w czarnymkapeluszu i niekiedy z harcapem w rÄ™ku.184Tak wiÄ™c w wierzeniach ludowych diabeÅ‚ stanowiÅ‚ odzwierciedlenie ukÅ‚adu stosunków klasowychkraju i symbolizowaÅ‚ trzy zasadnicze stany: chÅ‚opstwo, szlachtÄ™ i mieszczaÅ„stwo (zwÅ‚aszczaniemieckie).Dlatego też przypisywano mu głównie postać antropomorficznÄ…, chociaż niekiedymógÅ‚ on przybierać i postacie zoomorficzne (np.czarnego kota, psa, konia, sowy).Jednakże już okoÅ‚o poÅ‚owy XVIII w.wystÄ™puje zjawisko Å‚Ä…czenia postaci diabÅ‚a chÅ‚opskiego zniektórymi wyobrażeniami dawnej demonologii ludowej i tak powstajÄ… diabÅ‚y wodne, przybrzeżne,polne, leÅ›ne, górskie czy domowe (o czym wzmiankowano w poprzednich rozdziaÅ‚ach).NastÄ™pujepeÅ‚ne wtopienie siÄ™ tej postaci w krÄ…g wierzeÅ„ ludowych i oddzielenie od doktrynalnych ichwyobrażeÅ„ w religii chrzeÅ›cijaÅ„skiej.StÄ…d też zebrane przez O.Kolberga ludowe wierzeniadiabÅ‚ologiczne zawierajÄ… bardzo różnorodne wÄ…tki.Oto niektóre z tych opisów: Znany jest u ludu pod wielorakiemi nazwami: czort, did'ko, bis i zÅ‚oje, sÄ… to w ogólnoÅ›ci jegonazwy pospolite.Oprócz tego wymieniany jest Juda, kusiciel, który rozmaitemi sposobami ludzitumani: «Pustyj» taki diabeÅ‚ «szo nie maje pary», wyprawiajÄ…cy ludziom psoty rozmaite, anajstarszy diabeÅ‚ zowie siÄ™ Jarynec i mieszka na wysokiej górze, z której daje zlecenia podwÅ‚adnymsobie mniejszym diabÅ‚om, mieszkajÄ…cym na wzgórzach i bÅ‚otach.(.) O pochodzeniu diabÅ‚a, obokpowszechnego wyobrażenia, że jest on od wieków stworzonym, niewidzialnym wrogiemczÅ‚owieka, mniemajÄ… także, że może siÄ™ zrodzić niekiedy ze zÅ‚ej kobiety.(.) «Pustyj», miÄ™dzyszkodliwemi sztukami innemi, takie ludziom wyprawia krÄ™cÄ…c siÄ™ po omacku, pÅ‚ata i tÄ™.że wpadaw nocy do stajni.Konie wtedy, pÅ‚oszÄ…c siÄ™, biegajÄ… po zagrodzie przestraszone; on zaÅ› sam lata zwyraznym odgÅ‚osem wrrr.i zaplata im ogony i grzywy.SÅ‚ychać też bolesne koni rżenie, anazajutrz widać wszystkie ich grzywy i ogony splÄ…tanie w koÅ‚tuny.By temu zaradzić, należypokropić stajniÄ™ i konie Å›wiÄ™conÄ… wodÄ… na czczo o Å›wicie, a także powiesić w stajni kadÅ‚ub zabitejsroki" ( CheÅ‚mskie", s.128 136). DiabeÅ‚.u nas bies.licho, pokusa, kaduk, szatan, czart, kusiciel, widmo, latawiec i rozmaicie jestnazywany.Pokazuje siÄ™ szczególniej w północ ciemnÄ…, lubo ma wÅ‚adzÄ™ pokazywać siÄ™ w samopoÅ‚udnie, przed wieczorem lub szarÄ… godzinÄ…, to jest zaraz po zachodzie sÅ‚oÅ„ca.Przybiera postaciekonia biaÅ‚ego lub karego, psa, kota, zajÄ…ca.Toczy siÄ™ po drodze jak biaÅ‚a poduszka lub pierzyna,ukazuje siÄ™ czasem w postaci dziecka pÅ‚aczÄ…cego, choć potem gwizda jak stary chÅ‚op, a najczęściejw postaci Niemczyka z harcapem, w stosownym (trójgraniastym) kapelusiku, z orlikowym nosem,koziemi lub kurzemi nogami, i niemal zawsze w czerwonych spodniach i czarnym kusym fraku.Trzeba dobrze uważać, gdy siÄ™ w postaci czÅ‚owieka pokaże i stÄ…d go Å‚atwo poznać, że nie madziurek w nosie.(.) MówiÄ… o pokazywaniu siÄ™ zÅ‚ego ducha w czasie pasienia koni lub wołów ponocy.o kuszeniu pastuchów, o nieszczęściach185i przypadkach podróżnych, o przeszkadzaniu po nocy w nowych nie poÅ›wiÄ™conych domach lub pustkach: że tam go mÅ‚ynarznieboszczyk osadziÅ‚ pod upustem, tam cieÅ›la pod mostem, tam pasiecznik pod swojÄ… pasiekÄ…, ówdzie ktoÅ› przy kamieniu nazachowanych pieniÄ…dzach" ( Lubelskie", s.102 104). Nie wolno wykopywać starego dzikiego bzu, gdyż zwykle pod takim bzem diabeÅ‚ ma mieszkanie, mÅ›ci siÄ™ wiÄ™c, gdy je ktonarusza; albo czÅ‚owiek karczujÄ…cy nagle skona, albo mu czÅ‚onki pokrÄ™ci, albo w dobytku poniesie stratÄ™" ( SanockieKroÅ›nieÅ„skie", s.26). DiabeÅ‚ zwykle przesiaduje w jarach, bagnach, moczarach, krzakach, borach lub trzÄ™sawiskach.W różne «przebiera» siÄ™ postacie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •