[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dla wymiaru pozycja konkurencyjna firmy (CA) sytuacja jest nieco inna.W tym wypadku jednakowy kierunek i zwrot zmiennych i ich wag z merytoryczną interpretacją pozycji konkurencyjnej wygodniej jest obliczać:W(CA) = ∑RiXii W'(CA) = 10 - W(CA),a następnie w celu wyznaczenia współrzędnej punktu na osi X obliczyć:W(IS) + [-W'(CA)].W efekcie pozycje strategiczne firmy są wyznaczane przez relacje:lW(FS) > W(ES) i W(IS) > W'(CA)lOznacza to, że firma jest mocna finansowo w warunkach konkretnie określonej turbulencji otoczenia i jednocześnie ma co najmniej średnią pozycje konkurencyjną w atrakcyjnej branży lub ma wysoką pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej branży.Właściwą w tej sytuacji jest strategia agresywna.lW(FS) > W(ES) i W(IS) < W'(CA)lOznacza to, że firma jest mocna finansowo w stosunku do danej turbulencji otoczenia, ale ma niską pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej branży lub ma co najwyżej średnią pozycję konkurencyjną w nieatrakcyjnej branży.Zalecaną strategią w tej sytuacji jest strategia konserwatywna.lW(FS) < W(ES) i W(IS) < W'(CA)lRelacje te oznaczają, że firma jest zbyt słaba finansowo w stosunku do turbulencji otoczenia i jednocześnie ma niską pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej branży lub ma średnią pozycję konkurencyjną w nieatrakcyjnej branży.Właściwą strategią w tej sytuacji jest strategia defensywna.lW(FS) < W(ES) i W(IS) > W'(CA)lOznacza to, że firma jest słaba finansowo w stosunku do istniejącej turbulencji otoczenia, ale ma przynajmniej średnią pozycję konkurencyjną w atrakcyjnej branży lub ma wysoką pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej branży.Właściwą strategią jest w tym wypadku strategia konkurencji.Zalecane typowe zachowania się organizacji w ramach wyodrębnionych strategiiZachowanie się organizacjiStrategieagresywnakonserwatywnakonkurencyjnadefensywnaPenetracja rynku***Dywersyfikacja koncentryczna***Dywersyfikacja konglomeratowa*Dywersyfikacja wertykalna***Koncentracja na rynku celowym*Redukcja kosztów i rodzajów działalności*Zmiana branży*Metoda SPACE umożliwia wstępną identyfikację pozycji strategicznej firmy w danej branży (sektorze).W przypadku zdywersyfikowanej konglomeratowo działalności firmy, analizę SPACE należałoby przeprowadzić oddzielnie dla każdej branży, w której działa firma.W efekcie mogłoby się okazać, że dla jednej domeny należałoby prowadzić strategie na przykład konkurencyjną, a dla drugiej - strategię defensywną.Powyższe rozważania prowadzone są przy założeniu, że firmy działają w tzw.dojrzałych sektorach.14 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elanor-witch.opx.pl
  •